1. اطلاعات ما نشان میدهد که شما عضو انجمن نیستید، لطفا برای استفاده کامل از انجمن ثبت نام کنید یا وارد انجمن شوید.
  2. 1- لطفا اول ایمیل تان .www نگذارید !
    2-بعد از ثبت نام,ایمیلی برای شما ارسال خواهد شد, که باید بر روی لینک داده شده کلیک نمایید تا اکانت شما فعال شود.

نقاشی دوره رنسانس

شروع موضوع توسط IRAJ ‏Apr 15, 2011 در انجمن تاریخ و مبانی نظری معماری

  1. آفلاین

    IRAJ دوست تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏Jan 14, 2011
    ارسال ها:
    1,937
    تشکر شده:
    0
    امتیاز:
    0
    محل سکونت:
    تبریز
    نقاشی

    هدف اصلی از نقاشی در دوره رنسانس بازگو کردن یک داستان بود. هنرمندان بر این باور بودند که نقاشی، علم تجسم بخشیدن به عالم ذهن یا روان است.

    نقاشی همانند شعر، مستلزم شناخت مجموعه ای از قواعد بود. همان گونه که یک فرد باید روش شعر خوانی را فرا می گرفت، باید می آموخت که چگونه به یک نقاشی بنگرد.


    جوتو دی بوند ونه

    جوتو به هنر نقاشی که در ایتالیا به دلیل کشمکشهای متعدد به راه زوال افتاده بود روح تازه دمید. او همواره از طبیعت اقتباس می کرد. پس شایسته است که او را شاگرد طبیعت بخوانیم.

    وی را پدر هنر تصویری غرب میدانند. او بود که پرسپکتیو را وارد نقاشی غرب کرد. چنینو چنینی درباره جوتو می گوید: او نقاشی را از یونانی به لاتین ترجمه کرده است.

    آثارش: حضرت مریم وکودک برتخت نشسته/کلیسای اونیسانتی.فلورانس.لعاب رنگ روی قاببند چوبی

    قیام لعازر/نقاشی دیواری، نماز خانه آرنا ،پادوآ

    سوگواری/ نقاشی دیواری، نماز خانه آرنا ،پادوآ


    چیما بوئه

    سبک آن همان سبک نقاشان یونانی بود.

    اثرش:حضرت مریم بر تخت نشسته/سانتاترینیا.فلورانس. رنگ روی قاببند چوبی


    دوچو

    هنرمندی بود با فردیتی ممتاز و بزرگ به ویژه در ساختن و پرداختن به اجرای مناظر . وی در القای وسعت و حرکت چشم انداز بسیار موفق بود.

    آثارش: مریم عذرا به عنوان ملکه آسمان/کلیسای جامع سیئنا.روی لوح چوبی مرکزی محجر محراب ملکه ملکوت لعاب رنگ روی لوح چوبی

    وسوسه مسیح در کوهستان/از پشت قائده محجر محراب ملکه ملکوت.لعاب رنگ روی لوح چوبی

    مسیح به اورشلیم وارد می شود/از پشت محجر محراب ملکه ملکوت.لعاب رنگ روی لوح چوبی


    مازاچو

    توماسو دی سر جووآنی نابغه ای حیرت انگیز که نزد معاصرانش به مازاچو شهرت یافت .وی در سن 25 سالگی انقلابی در نقاشی به وجود آورد .

    خط برای او فقط زمانی وجود دارد که رنگی معین و درجه ای از نور در حجمی خاص با یکدیگر

    تداخل داشته باشند . صورت فرم از برخورد نور بر یک شئ حاصل می شود.

    اودر نور پردازی تابلوهایش به این رسیده است که :هیچ چیز بدون نور دیده نمی شود.

    آثارش:نمازخانه خاندان برانکاچی/کلیسای سانتا ماریا دل کارمینه.فلورانس

    نقدینگی خراج/ نقاشی دیواری . نمازخانه خاندان برانکاچی .کلیسای سانتا ماریا دل کارمینه

    اخراج از بهشت عدن / نقاشی دیواری

    تثلیث مقدم با مریم عذرا،سنت جان و دو راهب/ نقاشی دیواری.سانتاماریانوولا. فلورانس

    حضرت مریم و کودک بر تخت نشسته/لوح مرکزی محجر محراب.نقاشی روی چوب. کلیسای سانتا ماریا دل کارمینه


    پی رودلافرانچسکا

    او برای زمانه خودبزرگترین نقاش نیمه سده پانزدهم اهل توسکانی.اما او کسی است که کم و بیش به تازگی از نو کشف شوده و تا آغاز سده بیستم به چشم حقارت در او نگریسته می شد.

    آثارش: رستاخیز مسیح/ نقاشی دیواری . سان سپولکرو

    باتیستا اسفورتسا/ رنگ روغن و لعابرنگ روی چوب


    بوتیچلی

    از نظر عمق احساس وضرافت سبک منحصر به فرد است. تمرکز ذهن او بر خطاها دقیق،و پژوهش او در امورغیر واقعی سحرآمیز بوده است.

    آثارش: تولد ونوس

    نوبهار



    استاد فلمال

    در شمال اروپا از رنگهای روغنی روی بوم استفاده می کرد.

    آثارش: جوآنی و نوعروسش

    مریم مقدس و روئن


    لئوناردو داوینچی

    معروفترین هنرمند در اوج رنسانس.او نه فقط یک نقاش و مجسمه ساز بزرگ بلکه معمار نابغه ای نیز بود، هر چند هرگز ساختمانی بنا نکرد. او کار را از جایی آغاز کرد که آلبرتی به پایان رسانده بود.به عقیده او عمر موسیقی هنگامی به پایان می رسد که طنین آخرین صوت فرونشیند، اما یک اثر نقاشی همواره میتوان دید.

    پراحساس ترین نقاشی آن شام آخراست. اوبرای بیان حالات رمزآمیزازرنگ های تیره بهره

    می جست.

    آثارش: باکره صخره ها

    مونالیزا




    میکل آنژ

    همانند رافائل در فرم های خود در جستجوی وحدت بود. او اجزای مستقلی را که به وجود آورنده کلیت نقاشی بودند به دقت تفکیک می کرد . برای او مضمون هر اثر بهانه ای برای ثبت عکس العمل پرشورش نسبت به عالم محسوس و بویژه بدن انسان بود.

    او در نقاشی های خود از صورت انسان به بیان حالات روانی می پرداخت . او در رم شروع به نقاشی سقف نماز خانه سیستین کرد . در این اثر عشق او به طراحی کامل ترین جلوه خود را یافت . به طوری که چنین به نظر می رسید که پیکره ها از سنگ تراشیده شده اند.

    در این اثر ناریخ بشر را از آغاز خلقت ، هبوط و رانده شدن از بهشت عدن به تصویر می کشد. فرسک های روی دیوار زندگی تحت لوای ده فرمان و رستگاری انسان در پناه مسیح را بازگو می کند .



    رافائل

    استاد به کار گیری رنگها ی روشن. در کارهایش بیشتر فضا سازی برایش مهم بود . او بعد ها معلم و الگوی بسیاری از هنرمندان قرار گرفت.

    آثارش: ازدواج باکره

    مدرسه آتن


    آلبرشت دورر

    نقاش و بیشتر گرافیست است واکثر آثار او تسلط بر هنرهای چاپی است .

    آثارش: چهره خودش / نقاشی روی چوب

    چهار سوار مکاشفه / باسمه چوبی

    مالیخولیای یکم/ گراوور

    سنت جروم / گراوور

    ستایش تثلیث / رنگ روغن روی چوب
موضوعات مشابه با: نقاشی دوره
انجمن عنوان تاریخ
تاریخ و مبانی نظری معماری خانه هولمن؛ پلان برگرفته شده از نقاشی پیکاسو... ‏Mar 30, 2011
تاریخ و مبانی نظری معماری تاریخ نقاشی و رنگ در معماری ایران ‏Mar 13, 2011
تاریخ و مبانی نظری معماری تاریخ نقاشی و رنگ در معماری ایران ‏Feb 17, 2011
تاریخ و مبانی نظری معماری دوره قاجار- باروک ایرانی: ‏Jul 16, 2011
تاریخ و مبانی نظری معماری هنر مندان معماری دوره رنسانس ‏Apr 15, 2011