1. اطلاعات ما نشان میدهد که شما عضو انجمن نیستید، لطفا برای استفاده کامل از انجمن ثبت نام کنید یا وارد انجمن شوید.
  2. 1- لطفا اول ایمیل تان .www نگذارید !
    2-بعد از ثبت نام,ایمیلی برای شما ارسال خواهد شد, که باید بر روی لینک داده شده کلیک نمایید تا اکانت شما فعال شود.

دلايل افت تحصيلي دانش آموزان در درس زبان انگليسي

شروع موضوع توسط OM!d.M ‏Apr 8, 2011 در انجمن اموزش زبانهای خارجی

  1. OM!d.M
    آفلاین

    OM!d.M داره خودمونی میشه!

    • دارم خودموني ميشم. لول
    تاریخ عضویت:
    ‏Jun 14, 2010
    ارسال ها:
    12,974
    تشکر شده:
    136
    امتیاز:
    63
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    MAKU FREE ZONE
    وب سایت:
    مقدمه: آموزش، ابزاري پرداخته در هر اجتماع براي شکل دادن رفتار و رفتار نسل بعدي است و در اين رهگذر يک ابزار پرداخته بس موثر و شايد يکتا محسوب شود. مقطع راهنمايي را مي توان به عنوان بهترين زمان براي آشنا ساختن دانش آموزان با راهها و روش هاي مختلف يادگيري و ترويج يادگيري معنادار غنيمت شمرد. آموزش و به تبع آن يادگيري زبان انگليسي به نوجوانان و مشکلاتي که سر راه يادگيري آن وجود دارد. موضوعي است که در اين مقاله سعي شده است به آن پرداخته شود. تضاد بين نياز به شناساندن خود در جامعه کوچک دوستان و هم کلاسي ها از يک سو، ارضاي نيازها و خواسته هاي مدرسه و معلم در يادگيري زبان خارجي، آن هم به تعداد ساعات بسيار اندک در هفته از سوي ديگر، عامل از بين رفتن انگيزه در او و فاصله گرفتنش از اين زبان است غالباً انتخاب زبان انگليسي، انتخاب شخصي او نيست، بلکه پيروي از يک عادت يا حتي يک اجبار است اولين انتظاري که از معلم مي رود، ايجاد محيط دوستانه در کلاس و جلب اعتماد دانش آموز است با محيطي سرشار از صحبت، تعاون، همکاري و رقابت سالم در مرحله بعد شاخص هاي ديگر مد نظر قرار مي گيرد. زبان انگليسي، علاوه بر زبان تحقيق، سياست، گردشگري و ... زبان فناوري هم هست که در نقاط مختلف جهان به آن تکلم مي شود. در نتيجه، در سفر و در شغل هاي آينده، دانستن آن ضروري است دانش آموز را بايد از اين امر آگاه کرد. تکيه بر استعدادهاي دانش آموز، بهترين مشوق براي اوست. اين که به او بفهمانيم همان مهارت و تلاشي که در آموختن زبان مادري خود به خرج داده، براي يادگيري يک زبان بيگانه کافي و ضروري است قدم بزرگي در ايجاد انگيزه در او برداشته ايم. شکست زبان آموز در اجراي يک فعاليت کلاس، مي تواند از درک نادرست دستور العمل باشد زيرا انجام هر فعاليتي نياز به علاقه دارد و آموخته هاي صحيح دانش آموز ضامن انجام آن است، گاهي بازي هاي آموزشي به مراتب بازدهي بهتري دارند تا کلاس درس يا حتي کلاس مکالمه، يک بحث گروهي که خوب تنظيم شده باشد و به شرکت همه ي دانش آموزان نياز داشته باشد، به مراتب بازدهي بيشتري دارد تا يک تمرين فردي که در آن، دانش آموز خود به تنهايي کار مي کند و بقيه منتظر نوبتشان هستند در اين جا لازم به يادآوري است که نحوه ي آموزش را بايد متحول کرد و استقلال بيشتر به دانش آموز داد. استقلال در انتخاب ابزار آموزشي، استقلال در نحوه ي ارزش يابي، استقلال در فراگيري خارج از کلاس و عرضه ي اين آموخته هاي جنبي در کلاس زبان زيرا در نهايت، دانش آموز و معلم هر دو مي دانند که آموزش زبان پشت در کلاس درس متوقف نمي شود. دلايل افت تحصيلي در درس زبان انگليسي: افت از نظر لغوي به معني کمبود، کمي، کاست و نقصان است. منظور از افت تحصيلي دانش آموز از سطح رضايت بخش به سطحي نامطلوب است. اينجانب پس از سيزده سال تدريس درس زبان در مدارس شهر ايلام، دلايل افت تحصيلي دانش آموزان را در اين درس، به دور از هر گونه قلم فرسايي و به طور خلاصه بيان مي دارم تمام محيط ها و جوامعي که در امر افت تحصيلي و رفع آن و ديگر مشکلات موجود دخيل هستند از بزرگ به کوچک شامل: وزارت آموزش و پرورش: ـ عدم تناسب ميان چگونگي تدوين محتواي کتب درسي با شيوه هاي نوين تدريس ـ عدم تناسب حجم و محتواي کتب درسي با ساعات هفتگي تدريس ـ محتواي تکراري کتب زبان دوره ي راهنمايي به مدت بيست سال و يا بيشتر و عدم تغيير کتب با توجه به پويا بودن زبان و کتب تاليف شده ي موجود در بازار ـ فقدان کتاب کار مناسب در کنار کتاب اصلي (همانند کتاب فارسي پايه ي اول دبستان) ـ تاکيد نظام آموزشي بر کمي بودن آموزش به جاي کيفي بودن آن ـ يکسان بودن حق الزحمه و سختي کار دروس در امر تدريس و طرح سوال براي دبيران ـ نبودن نظام ارزشيابي درست از کار معلمان مدرسه: ـ مجهز نبودن مدارس براي تدريس دروس، مخصوصاً درس زبان به صورت کارگاهي و عدم تشويق مديران و همکاران تلاشگر در اين زمينه ـ فقدان وسايل سمعي و بصري در مدارس و عدم نظارت سازمان در استفاده ي مداوم همکاران از وسايل مذکور و موجود در مدرسه ـ اعمال شيوه هاي مديريت غير علمي و ناآگاهي مديران از مفهوم روش هاي نوين و تکنولوژي مناسب ـ نبودن انگيزه کافي براي تدريس دروس سخت و مسائل اقتصاد ي و جاذبه هاي مالي ـ عدم شناسايي به موقع دانش آموزان ضعيف و تشکيل کلاس هاي تقويتي مفيد در طي سال تحصيلي ـ عدم هماهنگي، مدرسه و خانواده در مسائل تربيتي و آموزشي به علت عدم مراجعه والدين به مدرسه ـ فعاليت هاي تربيتي خانه و مدرسه با يکديگر در تعارض بوده براي دانش آموز ايجاد سرگرداني مي کند ـ تعويض معلمان در حين سال تحصيلي و عدم توجه معلمان به تفاوت هاي فردي در امر آموزش ـ روش هاي ارزشيابي غلط و سطح دشواري امتحانات و تاکيد زياد بر امتحانات ـ استفاده معلمان از تکاليف غيرعلمي و خسته کننده به جاي تکاليف متنوع و جذاب براي دانش آموز ـ استفاده از روش هاي سنتي حل تمرين به جاي رفع اشکال و حل تمرين به صورت پويا و گروهي ـ شلوغ بودن کلاس هاي درس ـ نامتناسب بودن معلمان از نظر صلاحيت و تعداد با نيازهاي برنامه درسي زبان خانواده: ـ عدم کنترل و نظارت اوليا بر نمرات مستمر دانش آموز و کمک به رفع اشکال ـ مقاومت اوليا در برابر روش هاي تدريس معلمان و عدم همکاري ـ امنيت و مناسب بودن محيط خانه براي يادگيري دروس ـ عدم حضور يکي از والدين در محيط خانه ـ وضعيت بداقتصادي، فقر و محدوديت در عين حال که براي عده اي داراي سازندگي است، ولي براي عده اي تخريب کننده است مخصوصاً زماني که ارزش هاي اخلاقي هم در کار نباشد ـ عدم رسيدگي والدين به غيبت هاي دانش آموزان و جبران عقب ماندگي درسي ـ تحصيلات و سطح فرهنگ خانواده ـ اعتياد والدين ـ تعداد اعضاي خانواده دانش آموز: انگيزه موتور حرکت هر فردي است، نبود انگيزه براي يادگيري زبان انگليسي سبب افت آن مي شود ـ عدم توجه به معلم و درس تدريس شده و عدم تمرکز حواس هنگام انجام تکاليف درسي ـ برداشت منفي دانش آموز از توانايي هاي خود ـ نداشتن روش مطالعه مناسب براي دروس مختلف ـ اشتغال دانش آموزان ـ نبودن انگيزه ي کافي براي يادگيري زبان جديد ـ عدم آگاهي دانش آموز از فوايد يادگيري زبان به صورت کاربردي ـ مقايسه و دخالت دستور زبان فارسي با انگليسي توسط دانش آموز ـ آشنا نبودن دانش آموز با نمونه سوال درس زبان به علت ناهمگوني سوالات موجود در تمرين هاي کتاب با نمونه سوال امتحانات ترم ـ آشفتگي هاي عاطفي و هيجاني با توجه به جنسيت دانش آموز ـ نارساييهاي جسماين نتيجه گيري: آيا انتظار جامعه از نظام آموزشي تنها انباشته کردن اصطلاحات و مفاهيم موجود در کتب درسي است در ذهن دانش آموزان يا آن چه مهم است تربيت درس و اسلامي دانش آموزان است، يعني ايجاد جو و محيطي مطلوب در مدرسه براي رشد و پرورش استعدادهاي نهفته و شکوفا کردن قوه ي ابتکار و خلاقيت، آموزش آداب و ارزش هاي اسلامي به دانش آموز است تا با آمادگي قبلي کافي افرادي سازنده براي جامعه تربيت شوند. آنچه بايد در هر نظام تعليم و تربيت لحاظ شود تربيت شهروندان سازگار ساختن و پرداختن شخصيت هاي سالم، انتقال علوم و معارفي است که ابعاد وجود مختلف هستي را مي شناساند پرواضح است که انتقال علوم و معارف تنها نقش ابزار و مقدمه دارند نه هدف. ولي متاسفانه آنچه در نظام آموزشي ما به عنوان هدف اصلي قلمداد مي شود تنها انتقال دانش و معارف موجود در کتاب هاست. بنابراين اگر به طور جدي در جهت کاهش افت تحصيلي و نهايتاً ترک تحصيل اقدام نشود منابع جامعه خصوصاً منابع انساني اين گنجينه هاي ملي به هدر خواهد رفت بنابراين با بررسي کارشناسانه، زمينه ي لازم براي رسيدن به اهداف مناسب آموزشي و آماده کردن افراد براي زندگي و تامين آينده را فراهم نمود در جهت پيشبرد اين اهداف، آموزش و پرورش مي تواند ديگر نهادها و سازمان ها را با خود همراه سازد.

    منبع: تجربيات نگارنده با سابقه 14 سال خدمت در آموزش و پرورش در امر تدريس زبان انگليسي
  2. mirabi
    آفلاین

    mirabi دوست تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏Dec 8, 2011
    ارسال ها:
    1
    تشکر شده:
    0
    امتیاز:
    0
    من كتابي با موضوع دلايل افت تحصيلي دانش آموزان در درس زبان انگليسي مي خوام
  3. *ReivaK*
    آفلاین

    *ReivaK* داره خودمونی میشه!

    • خانومای عزیز ادامس های fresh فقط 1000:|
    تاریخ عضویت:
    ‏Nov 12, 2011
    ارسال ها:
    3,123
    تشکر شده:
    63
    امتیاز:
    48
    جنسیت:
    زن
    شغل :
    حسابداري
    محل سکونت:
    ما خونه نداریم تو چادر زندگی میکنیم.
    برید اموزشگاه زبان زبانتون ازین رو به اون رو میشه.@};-
موضوعات مشابه با: دلايل افت
انجمن عنوان تاریخ
اموزش زبانهای خارجی دلايل اصلي ناكامي در يادگيري زبان ‏Dec 5, 2011
اموزش زبانهای خارجی پاسخ سوالات انگلیسی خود را دریافت کنید ‏Jul 21, 2013