1. اطلاعات ما نشان میدهد که شما عضو انجمن نیستید، لطفا برای استفاده کامل از انجمن ثبت نام کنید یا وارد انجمن شوید.
  2. 1- لطفا اول ایمیل تان .www نگذارید !
    2-بعد از ثبت نام,ایمیلی برای شما ارسال خواهد شد, که باید بر روی لینک داده شده کلیک نمایید تا اکانت شما فعال شود.

تعویض تسمه تایمینگ موتور

شروع موضوع توسط OM!d.M ‏Apr 8, 2011 در انجمن مباحث عمومی خودرو و وسایل نقلیه

  1. آفلاین

    OM!d.M داره خودمونی میشه!

    • دارم خودموني ميشم. لول
    تاریخ عضویت:
    ‏Jun 14, 2010
    ارسال ها:
    12,972
    تشکر شده:
    140
    امتیاز:
    63
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    MAKU FREE ZONE
    وب سایت:
    یکی از قطعات موتور که میباید در زمان معین خود یعنی 60000کیلومتر تعویض گردد تسمه تایمینگ موتور است.


    دراکثرخودروهای امروزی(بجز پژو2000)درموتور انها تاج پیستون صاف بوده و در صورت خرابی تسمه و از تایم افتادن موتور بلافاصله سوپاپها با سطح پیستون برخورد می نمایند.


    که علاوه بر خرابی پیستون وکج شدن سوپاپها باعث صدمه جدی به سیلندر و سرسیلندر خواهد شدکه هزینه تعمیراتی بیش از 500000تومان را به دنبال خواهد داشت.در این حالت موتور خاموش شده و تحت هیچ شرایطی روشن نمی گردد و می باید با یک جرثقیل و یا بکسل کردن ان را به تعمیرگاه منتقل نمایید.


    لذا پیشنهاد میگردد حتما این تسمه را در زمان اعلام شده از طرف سازنده خودرو;تعویض نمایید تا از این خسارت جدی و خطرناک جلوگیری گردد.



    [​IMG]



    توصیه میگردد از مرغوبترین تسمه تایم در بازار استفاده گردد.چون استفاده از یک تسمه نامرغوب باعث جداشدن دندانه های تسمه خواهد شد .و موتور بلافاصله از تایم خارج خواهد شد و اتفاق فوق به وجود خواهد امد.





    دلایل از تایم خارج شدن موتور


    1-پارگی تسمه تایمینگ به دلیل استهلاک بالا و تنش های زیاد وارده به ان


    2-جدا شدن دندانه های تسمه


    3-شل بودن زیاد تسمه تایمینگ که بیشتر به دلیل خرابی تسمه سفت کن اتفاق می افتد.


    جهت تست شل ویا سفت بودن تسمه با فشار انگشت دست تسمه باید بین 2 الی 3 میلیمتر انعطاف داشته باشد.





    عواملی که باعث پارگی تسمه و یا کنده شدن دندانه های ان میگردد:


    1-استفاده زیاد از دورهای بالای موتور بخصوص در دورهای بیش از 4000دور در دقیقه که باعث استهلاک سریع قطعات می گردد.


    2-عدم استفاده از دنده مناسب بخصوص در سربالائی ها و یا عبور از روی سرعت گیرها ;که باعث فشار خیلی زیاد روی موتور و به عبارتی روی این تسمه میگردد.که در سربالائی حتما از دنده سنگین باید استفاده گردد.


    3-خرابی تسمه سفت کن که در صورت گیرپاژ کردن ان باعث کشیدگی و پارگی تسمه تایم خواهد شد.


    4-زیاد سفت کردن تسمه که در ابتدا باعث خرابی تسمه سفت کن و در نهایت خرابی تسمه خواهد شد.


    5-تسمه های نامرغوب در بازار به وفور یافت می شود که توان تحمل بارهای زیاد را ندارند و به سرعت مستهلک میگردند. لازم است جهت خرید یک تسمه مناسب با یک تعمیر کار مجرب مشورت نمایید.

    [​IMG]



    6-در صورت خرید تسمه تایم با یک بازدید چشمی از عدم شکستگی در سطح تسمه مطمئن گردید و از تا زدن ویا از قراردان در جای نامناسب (مثل قرار دادن درجعبه ابزار و یا گذاشتن وسایل روی ان)خودداری نمائید.وظاهر کلیه دندانه های تسمه بازدید گردد و در صورت رویت سیم هائی نازک شبیه نایلون از ان استفاده نگردد.

    7- رانندگی بدون تنش بر موتور شرط اصلی جهت جلوگیری از استهلاک کلیه قطعات خواهد شدمانند take off

    همانطور که از اسم این وسیله پیداست باید در ارتباط با زمان باشد. در موتور خودرو، عموما با چرخش میل لنگ تمامی ادوات نیز به چرخش در می آیند. بارزترین این ادوات سوپاپ ها هستند، با توجه به اینکه می دانیم سوپاپ ها در قسمت بالایی موتور و میلنگ در قسمت پایین موتور هستند، چگونه سوپاپ ها به حرکت در می آیند؟
    چه چیزی این نیرو را انتقال می دهد؟
    در خودرو هایی مانند 206، 405، سمند و ... از تسمه ای به نام
    تسمه تایمینگ یا تسمه زمان بندی استفاده می شود. به این صورت که یک طرف تسمه به ابتدای میل لنگ و طرف دیگر آن به میل بادامک وصل شده و به صورت دنده ای می باشد.
    چرخ دنده ای که بر روی میل لنگ سوار شده نصف چرخ دنده بالایی یعنی چرخدنده ای که به میل بادامک نصب شده می باشد. یعنی با هر 180 درجه چرخش موتور، 90 درجه میل بادامک می چرخد. وظیفه میل بادامک انتقال نیروی رسیده از تسمه به سوپاپ ها و تبدیل حرکت دورانی به حرکت عمودی و افقی است.
    بدین ترتیب که میل بادامک را یک میله خالی فرض کنید که به تعداد سوپاپ ها، تکه هایی مانند بیضی نصفه که شکل بادام هستند روی آن قرار دارد و وقتی که میل بادامک به وسیله تسمه می چرخد، بادام ها به دنبال کجی انتهای سوپاپ خودره و آن را پایین می دهند. در تمامی خودرو ها تسمه تایم وجود ندارد و کار آن را زنجیر یا چرخ دنده انجام می دهد.