1. اطلاعات ما نشان میدهد که شما عضو انجمن نیستید، لطفا برای استفاده کامل از انجمن ثبت نام کنید یا وارد انجمن شوید.
  2. 1- لطفا اول ایمیل تان .www نگذارید !
    2-بعد از ثبت نام,ایمیلی برای شما ارسال خواهد شد, که باید بر روی لینک داده شده کلیک نمایید تا اکانت شما فعال شود.

شهرمسجدسلیمان

شروع موضوع توسط Sh!vA ‏Feb 25, 2011 در انجمن خوزستان ، بوشهر ، هرمزگان

  1. آفلاین

    Sh!vA کاربر ویژه

    • چه سخته دل کندن از این شهر...!!!
    تاریخ عضویت:
    ‏Jan 30, 2011
    ارسال ها:
    14,430
    تشکر شده:
    3,504
    امتیاز:
    113
    جنسیت:
    زن
    شغل :
    O_o
    محل سکونت:
    خونمون
    مسجد سلیمان(به انگلیسی: Masjed Soleiman) شهری است تاریخی که در میان کوه‌های زاگرس در استان خوزستان واقع شده‌است.
    این شهر از شمال غرب به شهرستان شوشتر، از شمال تقریبأ به بخش لالی، از جنوب شرق به شهرستان ایذه، و از جنوب غرب به شهر اهواز ارتباط دارد. ساکنان این شهر را طوایف مختلفی از قوم بختیاری تشکیل می‌دهند ولی با کشف نفت در منطقه افراد دیگری از سایر مناطق بختیاری بمنظور کسب و کار به این شهر آمدند و رفته رفته بصورت دایم در این شهر ساکن شدند .

    روستاهای اندیکا و لالی و دشت بزرگ از بخش‌های تابعه اطراف این شهر هستند. مسجدسلیمان بدلیل جاذبه‌های تاریخی و بهار زیبایش و رویش لاله‌های وحشی و شب بو در ایام نوروز پذیرای تعداد بیشماری از مهمانان نوروزی می‌باشد. یکی ازتفریحگاه‌های دیدنی این شهر منطقه‌ای بنام تمبی می‌باشد. یکی ازمهمترین مکانهای تاریخی و باستانی این شهرمنطقه‌ای است بنام معبدسرمسجد که درشمال شرقی شهر مسجدسلیمان واقع شده‌است.این معبد که در گذشته‌های دور همواره در آن آتشی افروخته بوده مشرف به سفه سرمسجد است که بگفته مورخان مقر حکومتی پارسها بوده‌است .از دیگر آثار باستانی این شهرستان می‌توان به معبد بسیار کهن برد نشانده نیز اشاره نمود.
    هیئت باستان‌شناسی فرانسوی سال ۲۰۰۷ نیز در مسجد سلیمان موفق به کشفیات مهمی شده‌است. پروفسور گیرشمن رئیس هیئت مزبور عقیده دارد که محل کنونی مسجد سلیمان( پارسوماش وبعدها انشان ) قدیم‌ترین پایتخت پادشاهی هخامنشی بوده‌است. یکی ازعوامل ایجاد و گسترش شهر مسجدسلیمان اکتشاف نفت دراین منطقه‌است. می‌دانیم که،ویلیام ناکس دارسی طی انعقاد قراردادی با دولت مظفری مجوز جستجو و اکتشاف نفت در ایران را گرفت و تیم اکتشاف وی این طلای سیاه را برای اولین بار در(خاورمیانه) مسجدسلیمان کشف کرد.به یقین این واقعه سرنوشت کشور ما و حتی منطقه خاورمیانه را دگرگون ساخت.با توسعه صنعت نفت و پتروشیمی و همچنین احداث صنایعی که وابستگی شدیدی به این ماده اولیه داشتند،لزوم تسلط بر منابع نفتی و کشورهایی که داری این منابع هستند،در دستور کار قدرتهای برتر اقتصادی،سیاسی و نظامی وقت قرار گرفت.به حدی که برای حصول این مقصود جنگهای فراوانی درگرفت،خونهای زیادی ریخته شد،کشورهای بسیاری تجزیه شدند و در یک کلام جغرافیای سیاسی دنیا تغییر یافت و این جریان هنوز هم ادامه دارد.با این اوصاف می‌توان عنوان کرد،مسجدسلیمان شهری است که قدرتهای اقتصادی و شرکتهای نفتی به واسطه آن تاریخ بخش اعظمی از دنیا را تغییر داده‌اند.شهری که بسیاری از مردم کشورمان حتی از مکان دقیق آن نیز بی اطلاع هستند. این شهر در شمال شرقی استان خوزستان جائیکه مناطق جلگه‌ای این استان به سلسله جبال زاگرس برمی خورد،در میان کوهها واقع گردیده‌است.منطقه‌ای که تا یک قرن پیش محل سکونت کوچ نشینان بختیاری بود.مسجدسلیمان به واقع شهری استثنایی است.بنیاد کهن،استقرار در میان کوه‌ها،وجود چاههای متعدد نفت(۲۸۲ حلقه)،حضور خارجیان،ساکنین خو گرفته با فرهنگ غربی و از دیگر سو توقف استخراج نفت،جنگ،رکود ساخت و ساز و مهاجرتهای بی وقفه روستائیان،از یک شهر سازمان یافته و بسیار مجهز قدیمی،شهری درهم و بدون ساختار ایجاد نموده‌است که به جرات می‌توان عنوان کرد نمونه این التقاط را در دنیا نیز نمی‌توان یافت.برای آنکه بتوانیم این شهر را بدرستی شناسائی نمائیم،ناگریزیم که تاریخ شهر را با دقت بیشتری مرور کنیم،چرا که تقدیر تاریخ و سرنوشتی،که تا ریخ برای مردم خونگرم مسجدسلیمان رقم زده‌است،در کالبد این شهر بیش از هر عامل خارجی و داخلی تاثیر گذار بوده‌است.
    بررسی و شناخت شهر مسجدسلیمان
    شناخت تاریخچه،علل شکل گیری،چگونگی توسعه شهر و روند رشد آن در فاصله اواسط سدهٔ ۹ تا اَوایل سدهٔ ۷ پیش از میلاد قومی آریایی به نام ‍«پارسوا»از دامنه‌های شمال غربی زاگرس و کوههای بختیاری به جلگه خوزستان فرود آمدندو مسجدسلیمان کنونی از جمله مناطقی بود که در آن سکنیٰ گزیدند. این قوم نیمه بدوی که متکی بر معیشت شبانی و به ویژه تربیت اسب بودند، بعد از آشنایی با کشاورزی و ترک کوچ‌نشینی در نواحی کوهپایه‌ای جلگه، شهر تازه‌ای بنا نهادند و آنرا به یاد سرزمین گذشته خود که «پارسوا» نام داشت، «پارسوماش» خواندند.

    بنا بر نشانه‌های بازمانده از بنای بزرگ با دیواره‌هایی سترگ و اِیوانهای پایدار در مقابل فرسایش از سده‌ها قدمت بر بالای تپه‌ای به نام سَرمَسجد که جایگاه شهر کنونی مسجدسلیمان بوده‌است. «پارسوماش» که بنیان گذاران آن «هخامنش» یا «چیش پش» بوده‌اند، را می‌توان اولین شهر آریائیان و نیای پاسارگاد و تخت جمشید نامید که آغازگر شهر نشینی پارسیان و ایجاد کشوری دانست که ایران می‌خوانیمش.[نیازمند منبع] اعتقاد ایرانیان به آتش به عنوان نمادی از اهورا‌مزدا و جوشش روغن مقدس قابل اشتعال بر سطح زمین در شهر پارسوماش باعث شد تا این شهر دارای آتشکده‌های همیشه جاویدان شده و بنابراین شهر از لحاظ مذهبی نیز به شدت اهمیت یافت، به گونه‌ای که آتش این آتشکده تا زمان «هارون الرشید» نیز روشن بود.اهمیت مذهبی و اعتقادات مردم به پاک و مقدس بودن این شهر به حدی زیاد گردید که حتی بعد از ورود اسلام،ایرانیان برای زیارت به این شهر مراجعه می‌نمودند. لذا هویت مذهبی آن مانند دیگر اماکن مقدس همچنان باقیمانده و نام «مسجدسلیمان» نیز در همین راستا بر آن اطلاق گردید. اما حتی این نامگذاری از غروب اولیه شهر در زمان هارون جلوگیری نکرد.
    طلوع دوباره این نخستین شهر پارسیان بعد از گذشت چندین سده در ۴ بامداد ۵ خرداد ۱۲۸۷ هجری شمسی(۱۹۰۸میلادی) با فوران نفت از میدان نمره یک در میانه مسجدسلیمان کنونی آغاز گردید.فورانی که حیات اقتصادی و اجتماعی مسجدسلیمان و بعد ایران را دگرگون کرد. ولی این بار بانیان شهر نه شبانان پارسی فرود آمده از کوهها و بلکه فرنگیان شهرنشین و صنعتگر و به اصطلاح مدنیت یافته اما جهانگشایانی بودند که از دریاهای دور آینده خود را در این سرزمین یافته‌اند. این بیگانگان زیرک به مدد متون تاریخی(همچون نوشته‌های هردوت) دریافته بودندکه ایرانیان در این محل از روغن مقدسی که به طور طبیعی از زمین بیرون رانده می‌شد استفاده‌های گوناگون کرده و آتش جاویدان خود را در این جایگاه می‌جسته‌اند. پس نماینده پیگیر و ماجراجوی انها به نام «ویلیام ناکس دارسی» انگلیسی با شرکت خود به نام «سندیکای امتیازات» موفق شدند با انتقال فن‌شناسی و تجهیزات لازم و حفر چاه به سرچشمه آتش جاویدان پارسیان دست یابند. بعد از کشف و فوران نفت در مسجدسلیمان با دخالت دولت انگلیس، شرکت ذکر شده به شرکت «نفت ایران و انگلیس»تبدیل گشت. این شرکت زمینی را که طلای سیاه در زیر آن خفته بود از خانهای بختیاری خریداری و راه برون رفت نفت یا جزیره آبادان را نیز از شیخ خزعل به اجاره گرفت و خان و شیخ را به مزدوری و نگهبانی این املاک کسب شده گمارد. از همین زمان است(۱۲۸۷ ه.ش یا ۱۹۰۸ میلادی) که بنیان اولین شرکت شهر(company Town) معدنی ایران در مسجدسلیمان و بعد از آن اولین شرکت شهر صنعتی (با توجه به احداث پالایشگاه) در آبادان گذاشته می‌شود. با اتمام خط لوله مسجدسلیمان به آبادان از ۱۹۱۲ میلادی حیات مجدد مسجدسلیمان آغاز شد.استخراج نفت که در این سال ۴۳ هزار تن بود تا آخر جنگ اول جهانی(۱۹۱۸ میلادی) به سالیانه ۱ میلیون تن و تا ۱۹۲۵ میلادی به بیش از ۴ میلیون تن در سال رسید. مسجدسلیمان تا سال ۱۹۲۸ میلادی تنها منبع استخراج نفت ایران بود تا دراین سال در میدان نفتی عظیم هفتگل نیز فوران نفت آغاز گشت و مسجدسلیمان در تولید نفت از انحصار خارج شد. اما تولید در منطقه همچنان افزایش یافت به طوری که در سال ۱۳۱۴ ه.ش (۱۹۳۵میلادی) اوج تولید در سراسر بهره برداری (۱۲۷ هزار بشکه در روز)رسید. بعد از افتی کوتاه در تولید نفت به علت ملی شدن این صنعت در ایران(۳۳-۱۳۳۰ ه.ش)به دلیل دسیسه‌های شرکت نفت ایران و انگلیس و دولت امپریالیستی انگلیس بار دیگر استخراج نفت افزون شد که تا سال ۱۳۴۵ ه.ش کما بیش ثابت بود(سالیانه حدود ۳۰ میلیون بشکه معادل ۴ میلیون تن) اما از این سال به بعد تولید نفت به سرعت کاهش یافت و بعد از بسته شدن چاه‌ها در سالهای ۶۰ و ۱۳۵۹ ه.ش تولید سالیانه آن به حدود تولید روزانه در گذشته محدود گشت. دلیل کم شدن تولید نفت اینست که بعد از حدود ۷۰ سال بهره برداری مداوم ۹۸٪ از مقدار نفت قابل حصول به صورت طبیعی از منطقه استخراج شد و از آنجا که بهره برداری از سایر میدانهای نفتی به ویژه میدان‌های نفتی مرزی از اولویت برخوردار گردید،استخراج نفت در مسجدسلیمان که می‌بایست با تزریق آب یا گاز انجام پذیرد و این خود نیز مشکلاتی را به دنبال دارد، متوقف شد.
    شایان ذکر است که سد شهید عباسپور و سد مسجد سلیمان، از جمله بزرگ‌ترین سدهای ایران در مسجدسلیمان قرار دارند
    چاه نفت شماره یک و نخستین اکتشاف نفت
    در تاریخ ۲۸ ماه مه سال ۱۹۰۱ میلادی، در زمان سلطنت مظفرالدین شاه قاجار، ویلیام ناکس دارسی، تاجر بزرگ طلا در انگلستان امتیاز کشف نفت ایران را از آن خود کرد و برای این منظور جورج برنارد رینولدز را که تجربیاتی در زمینه حفاری نفت در مناطق نفت خیز سوماترا داشت، برای اکتشاف و استخراج نفت به استخدام خود درآورد. رینولدز در پایان سال ۱۹۰۲ میلادی عملیات حفاری اولین چاه در چاه سرخ واقع در قصر شیرین و همچنین شاردین رامهرمز را آغاز کرد و همزمان مقدمات حفاری در منطقه نفتون مسجد سلیمان را مهیا ساخت.
    پس از دو سال حفاری در شاردین گروه رینولدز به این نتیجه رسیدند که در این نقطه نمی‌توانند به نفت برسند. اما علائم موجود و وجود آتشگاه و نیز حوضچه‌ای که خود به خود قیر از آن می‌جوشید و یادداشت‌های مورخین و باستان شناسان که تصریح کرده بودند در ناحیه نفتون نفت فراوان به دست می‌آید، سرمهندس رینولدز را که از مدتی پیش در آنجا به کار حفاری مشغول بود، امیدوار کرد و به همین علت وسائل و تجهیزات را به منطقه نفتون در مسجد سلیمان منتقل کردند و در پایان ماه ژانویه سال ۱۹۰۸ میلادی حفاری چاه شماره یک این شهر آغاز شد.
    سرمایه شرکت که در انگلیس تشکیل شده بود تا در ایران به نفت دست یابد، به علت طولانی شدن دوره حفاری به پایان خود می‌رسید و ویلیام ناکس دارسی که از پیدا شدن نفت در این سرزمین قطع امید کرده بود طی تلگرافی از رینولدز خواست تا حفاری را تعطیل کند. گفته می‌شود تلگراف به دست رینولدز رسیده بود اما چندان به مسجد سلیمان اعتماد داشت که ترجیح داد بدان اعتنایی نکرده به کار خود ادامه دهد. سرانجام در حالیکه اعضای گروه در اوج نا امیدی به سر می‌بردند، در ساعت چهار صبح روز پنجم خرداد ماه ۱۲۸۷ خورشیدی برابر با ۲۶ ماه مه ۱۹۰۸ میلادی، مته حفاری از ضخامت زمینی به قطر ۳۰۰ متر عبور کرد و آخرین ضربت خود را به صخره عظیمی که روی منبع نفت قرار داشت فرود آورد، در نتیجه در عمق ۱۱۸۰ پا (۳۶۰ متری) نفت با فشار زیادی تا ۵۰ پا (۱۵ متر) بالاتر از نوک دکل حفاری فوران کرد و کارگران را در خود غرقه ساخت. بدین ترتیب فصل جدیدی در تاریخ کشور رخ داد و ایران به جمع کشورهای نفت خیز جهان پیوست.
    این اتفاق، که نخستین اکتشاف نفت در خاورمیانه به شمار می‌رفت، حیات اقتصادی و اجتماعی مسجد سلیمان و ایران را دگرگون کرد، چنانکه از این چاه روزانه ۳۶۰۰۰ لیتر (معادل ۸۰۰۰ گالن) نفت استخراج می‌شد و بعدها در این شهر حداقل ۳۰۰ چاه نفت حفر شد. این شهرک باستانی به یک شهر مدرن و پر رونق بدل شد. جمعیت آن افزایش یافته، خانه‌ها و محله‌های جدید برای کارکنان شرکت نفت از مدیران ارشد گرفته تا کارگران ساخته شد. شرکت نفت ابتدا اقدام به ایجاد یک دستگاه آب شیرین کن نموده و سپس برای انتقال آب رود کارون به شهر، لوله کشی منازل را به انجام رساند. همچنین خط آهنی توسط این شرکت تاسیس شد که تا دارخزینه، روستایی در نزدیکی شوشتر، امتداد می‌یافت. بدین ترتیب مسجد سلیمان از یک قصبه به شهری بزرگ بدل شد و مردم از اطراف و اکناف برای کار به این شهر مهاجرت کردند. شبکه آب و برق تکمیل گردید و سیستم فاضلاب شهر به وجود آمد، حمل و نقل زباله مرتب شد و سیستم اتوبوس رانی به کار افتاد. همچنین ورزشگاه بزرگی ساخته شد و مسجد سلیمان چهره یک شهر تازه و متفاوت از سایر شهرها را به خود گرفت.

    «چاه شماره یک» هم‌اکنون بصورت موزه تحت نظارت شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب قرار دارد.
    در تاریخ ۵ خرداد ۱۳۸۷ خورشیدی برابر ۲۶ ماه مه ۲۰۰۸ میلادی، چاه شماره یک صد ساله شد. لذا به همین مناسبت در این روز جشن صدمین سالگرد اکتشاف نفت در خاورمیانه و انقلاب صنعتی ایران در این شهر و در چندین نقطه جهان برگزار شد. جشن یکصد سالگی نفت در ایران توسط وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران در محل باشگاه مرکزی این شهر که با افتتاح پالایشگاه نفت مسجدسلیمان همراه بود
    مکانهای دیدنی
    • منطقه رودخانه تمبی
    • پالایشگاه بی بیان
    • چاه شماره یک
    • کلگه زرین
    • قبرستان ارمنی‌ها
    • برد نشانده
    • معبد سر مسجد
    • مسجد نمره یک
    • موزه نفت
    • سد شهید عباسپور
    • سد مسجد سلیمان
    • جزیره سد
    • رود و دشت شیمبار
    • منطقه گدار لندر
    • هفت شهیدان
    • پیر بابا زاهد (امامزاده)
    • پیر شاهزاده عبدالله (امامزاده)
    • پیر شاهزاده علی (امامزاده)
    • پیر حضرت نوح (منطقه چهار بیشه)
    • پل نگین
    • قلعه بردی زادگاه کوروش هخامنشی واقع در بخش اندیکا
    معماری
    برخی ساختمان‌های مسجدسلیمان که در دوره فعالیت شرکت نفت ایران و انگلیس ساخته شده‌اند سبک معماری انگلیسی داشته که اغلب در اثر گسترش و نوسازی در شهر تخریب شده‌اند. بخش‌هایی از آن هنوز به نام‌های انگلیسی آن دوره مانند منطقه کمپ کرسنت و اسکاچ کرسنت معروف است.
    گذشته و وضع حاضر
    اوج شکوفایی تاریخ معاصر مسجدسلیمان به غیر از نفت مربوط به دوران مشروطیت می‌باشد، در عصر مشروطه مردم مسجدسلیمان نیز مانند سایر روشنفکران و دلیران بختیاری فتوای روحانیت را پذیرفتند و علیه استبداد صغیر قاجار به فرماندهی سردار اسعد بختیاری (فاتح ملی) قیام کردند و ظفرمندانه اصفهان و تهران را فتح نمودند، البته نقش مردم مسجدسلیمان در ملی شدن صنعت نفت و مقابله بااستعمار انگلیس درنفوذ به مناطق بختیاری، مبارزه با طاغوت و شرکت درهشت سال دفاع مقدس مثال زدنی است، اما در حال حاضر از چاه‌های نفت این شهرستان روزانه نزدیک به ۴۰٬۰۰۰ بشکه نفت استخراج می‌شود[نیازمند منبع].
    مردم بعضی مناطق مسجد سلیمان به جهت وجود میدان‌های گازی، گاه دچار مسمومیت‌های ناشی از استنشاق بوی گاز می‌شوند و در مواردی ساکنین شهر طی یک برنامه ضربتی مجبور به نقل و انتقال شده‌اند. نشت گاز و نفت در مناطقی از شهر گاهی حادثه ساز شده و باعث بروز انفجار در منازل مسکونی می‌شود.
    [/B][/SIZE][/FONT]
  2. آفلاین

    SEN@TOR دوست تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏Sep 30, 2010
    ارسال ها:
    2,165
    تشکر شده:
    4
    امتیاز:
    0
    شغل :
    کارشناس مکانیک
    محل سکونت:
    لبه کارون_ پل سفید
    [FONT=times new roman, times, serif][​IMG][/FONT]​
    [FONT=times new roman, times, serif]انسان از زمانی که توانست سنگتراشی بیاموزد و به ساخت آثار و اشیاء سنگی بپردازد، کم کم دریافت که می تواند باورها، اعتقادات و اندیشه های خود را نیز بر روی سنگ ها نقش و حک کند و به این ترتیب به آنها جاودانگی ببخشد.[/FONT]
    [FONT=times new roman, times, serif]از طرفی او در گذر ایام آموخت که هر حیوانی نماد و مظهر یک یا چند ویژگی و خصلت خوب یا بد است. از اینرو اسب به عنوان مظهر نجابت، شکوه و زیبایی، گاو مظهر فراوانی و برکت، سگ مظهر وفاداری و روباه مظهر مکر و فریب شناخته شدند. در این بین شیر نیز به عنوان مظهر و نماد صلابت و قدرت و شجاعت دانسته شد.[/FONT]
    [FONT=times new roman, times, serif]در این مرحله قوم بختیاری با هوشمندی تاریخی و درک و دریافت ویژه و ارزشمندی که داشت نماد شیر را برای خود برگزید. پس به جان صخره ها و سنگ ها افتاد و با ابزار و آلات حجّاری و سنگ تراشی که در اختیار داشت پیکره هایی سخت زیبا، خوش تراش و صیقل یافته از شیر خلق کرد و آن ها را بر روی گور بزرگان و عزیزان از دست رفته خود، که از شجاعت و زورمندی و جنگاوری بهره ها داشتند قرار داد. به همین خاطر تا همین اواخر منظره و چشم انداز گورستانهای قوم سرافراز بختیاری به خاطر آن همه شیر سنگی هر بیننده و رهگذری را تحت تاثیر قرار می داد و هول و هراسی توام با غرور در دل او پدید می آورد.[/FONT]
    [FONT=times new roman, times, serif][/FONT]
    [FONT=times new roman, times, serif]البته شیر سنگی برای قوم بختیاری تنها نماد غیرتمندی و بی باکی و زورمندی نبود، بلکه این قوم چون شیعه و پیرو علی بن ابیطالب، شیر بیشه ایمان و پهلوان همه دورانها بود، از این رو ارزش و مفهوم ولایتمداری و پایبندی به مرام و مسلک آن امام هُمام و آیین سرافراز تشیع را نیز در نظر گرفت و این ارزش ها را در قالب تسبیح، که نماد و مظهر پارسایی و نماز و نظر پاکی است، بر روی پیکره شیر سنگی حک کرد و به آن تجلی بخشید.[/FONT]
    [FONT=times new roman, times, serif]اما دیریست که روزگار برای شیرهای سنگی دیگر شده است و آنها با بُغض سنگی خویش بی مهریهای زمانه را به تماشا نشسته اند و دم بر نمی آورند.[/FONT]
    [FONT=times new roman, times, serif]شیرهای سنگی دیریست که از خاطره ها رخت بر بسته اند و سازمان میراث فرهنگی کاری نمی کند. زنده یاد حمید مصدق شاعر نوپرداز معاصر، روزگار سپری شده شیرهای سنگی را در قالب قطعه ای تاثیرگذار به خوبی به تصویر کشیده است. فراز پایانی این قطعه چنین است:[/FONT]
    [FONT=times new roman, times, serif]ای شیر سنگی[/FONT]
    [FONT=times new roman, times, serif]ای تو چنین واژگونه بخت[/FONT]
    [FONT=times new roman, times, serif]ای سنگ سرد سخت[/FONT]
    [FONT=times new roman, times, serif]همدرد تو منم[/FONT]
    [FONT=times new roman, times, serif]من نیز در مصیبت تو گریه می کنم.[/FONT]
    [FONT=times new roman, times, serif]اما به راستی چه شد که چنین شد و این مصیبتی که حمید مصدق از آن نام می برد کدام است؟ پاسخ چنین پرسشی را شاید بتوان در فیلم «شیر جنگی» ساخته تحسین برانگیز مسعود جعفری جوزانی، کارگردان تحصیل کرده، صاحب سبک و لُرتبار سینمای ایران جست. داستان فیلم به طور خلاصه از این قرار است: [/FONT]
    [FONT=times new roman, times, serif]« جسد یک نفر انگلیسی که به وسیله داس به قتل رسیده است، در یکی از مناطق بختیاری روی لوله های نفت پیدا می شود. کوهیار، علی یار و خدامراد - که کارش ساختن شیر سنگی است - جسد را می بینند و آن را دفن می کنند. یک نفر مامور دولت به نام عامری با همراهی و راهنمایی یک نفر دیپلمات انگلیسی برای پیگیری ماجرا و دستگیری قاتل به منطقه اعزام می شوند. عامری کوهیار را قاتل می داند. بین کوهیار و فرد دیگری به نام نامدارخان که هم طایفه ای علی یار است بگو مگو و نزاع در می گیرد. متعاقب آن علی یار کشته می شود و قشون دولتی وارد عمل می شوند و ماجرا آن طور که دیپلمات انگلیسی خواسته است پیش می رود و برادر کشی و خونریزی به راه می افتد.»[/FONT]
    [FONT=times new roman, times, serif]به این ترتیب کارگردان فیلم با پیش کشیدن کدها و مفاهیمی همچون لوله های نفت، دیپلمات انگلیسی، شیر سنگی و مامور دولت، به درستی و با هوشمندی مدعی می شود که آنچه که باعث شده تا روزگار شیرهای سنگی این چنین باژگونه و تاثّر برانگیز شود همانا حیله گریها و توطئه آفرینی های روباه پرفریب و مکار استعمار انگلیس بوده که توانسته با فتنه انگیزی و ایجاد تفرقه و برادرکشی در میان مردان ایل بختیاری از فرصت استفاده کرده و ثروت سرشار خدادادی نفت مردم این سامان را چپاول کند.[/FONT]
    [FONT=times new roman, times, serif]با همه این احوال نومید نباید بود، چرا که در روزگار و زمانه حاضر نیز می توان با بازیابی و برکشیدن مفهوم والا و ارجمندی همچون شیر سنگی، یاد و خاطره همبستگی ها و برادریهای روزگاران پیشین را پاس داشت. بستر فراهم است و کشور ایران و به تبع آن مناطق بختیاری هیچ گاه این همه جوان تحصیل کرده، با فرهنگ و اهل ذوق و مطالعه نداشته است. آمار کتاب ها، نشریات، وبلاگ ها و سایت های پربیننده ای که در مناطق لُرنشین خوانده می شوند به خوبی گواه این مدعاست. البته این رستخیز و رنسانس فرهنگی تا زمانی ارجمند و ستودنی خواهد بود، که در جهت همبستگی با سایر اقوام ایران اسلامی به کار گرفته شود. بر این اساس شیر سنگی حتی این قابلیت را خواهد داشت که به نمادی برای همه ایرانیان تبدیل شود.[/FONT]
    منبع:
    www.nosratdarvishi.com
  3. آفلاین

    Sh!vA کاربر ویژه

    • چه سخته دل کندن از این شهر...!!!
    تاریخ عضویت:
    ‏Jan 30, 2011
    ارسال ها:
    14,430
    تشکر شده:
    3,504
    امتیاز:
    113
    جنسیت:
    زن
    شغل :
    O_o
    محل سکونت:
    خونمون
    اوضاع جغرافيايي مسجدسليمان
    مسجدسليمان درشمال شرقي استان خوزستان ودر125كيلومتري اهوازواقع شده است اين شهرستان ازشمال به دزفول ازشرق به استان چهارمحال وبختياري وايذه ازجنوب به رامهرمزوازغرب به شوشترمحدود ميگردد. مساحت آن براساس آخرين بررسي هاي انجام شده6986كيلومترمربع است. ارتفاع متوسط درمحدوده اين شهرستان 362مترازسطح دريااست. ميزان بارندگي درسال بين 200تا450 ميليمترمتغييراست كه عموما ازسمت شمال بطرف جنوب ازميزان بارندگي كاسته مي شود ودرجه حرارت درتابستان به حداكثر 54 درجه مي رسد. مسجدسليمان ازلحاظ اقليمي داراي آب وهواي نيمه صحرايي است. نواحي شمالي آن بدليل واقع شدن درحاشيه سلسله جبال زاگرس داراي زمستانهاي سرد همراه با برف وتابستانهاي معتدل بوده اما نواحي جنوب داراي بهاري دل انگيز تابستاني گرم وخشك كوتاه پاييزي مطبوع وزمستاني معتدل است. مهمترين كوه هاي مسجدسليمان عبارتند:از دلا آسماري تاراز مونار كي نو اديو لندر وسترون . رودهاي كارون تمبي وشور درآن جريان دارد. وسعت مراتع مسجدسليمان 200/292/5 هگتار برآورد گرديده است. اين شهرستان داراي 3بخش (مركزي لالي انديكا) و13دهستان بوده ومحصولات عمده كشاورزي آن گندم جو صيفي جات ونباتات عل مي باشد . جمعيت مسجد سليمان درسال 1370 هجري شمسي 041/191 هزار نفر بود. دركاوشهاي باستان شناسي آثاري كهن مربوط به زندگي غارنشيني ودوران ماقبل تاريخ دراين سرزمين كشف شده است ودرهمين مكان بوده كه هوشنگ پيشدادي دراثر برخورد دوسنگ چخماق باهم ونشت گاز درسطح زمين شعله آتش را براي اولين بار كشف كرده است اين خطه درزمان كيانيان ايلامي ها مادها پارس ها سلوكيان اشكانيان وساسانيان داراي اهميت فراواني بوده وآثار برجاي مانده شاهد اين مدعاست. اين شهر درقرن هشتم قبل از ميلادجزء سرزمين ايلام بوده ودرآن عصر آساك نام داشت ودردوران پارسها پارسوماشناميده مي شد. درقرون وسطي نيز تلغر ناميده م شده سپس به جهانگيري وميدان نفتونمعروف گرديد. بعد ازا ينكه آثار آتشكده سرمسجد براي همگان مشخص شد وپس ازبازديد رضاخان ازاين اثر تاريخي درسال1303 بنا به پيشنهاد وي وتصويبM.i.Sمي گفتند كه درحقيقت اختصاريافته اي Masjid.i.sulaiman مي باشد.


    وجهه تسميه مسجدسليمان

    درمورد وجه تسميه مسجدسليمان داستانها گفته وافسانه ها آورده اندكه شايد ازلحاظ تاريخي هيچكدام راهي به حقيقت نداشته باشد. آتشكده اي ازدوران باستان دريكي از محلات اين شهر بنام سرمسجد باقي مانده كه نام شهرستان ازآن گرفته شده است. بنا به گفته ياقوت حموي((درآنجا آتشكده اي قديمي موجود است كه تاروزگار هارون الرشيد روشن بوده))سنگهاي سترگ دربناي آن بكاررفته كه سنگيني تخته سنگهاي عظيم به قدري است كه حتي بيست مرد قدرتمند قادر به حركت دادن آن نيستند. چون ساكنين اين حدود خصوصا درخلال قرون وسطي بكار بردن اين گونه مصالح ساختماني راازقدرت بشري خارج دانسته اند ساختن آنرابه ديوها نسبت داده اند وچنين گفته اند كه حضرت سليمان وقتي برقليچه معروف خود مي نشست به هنگام نماز هرجايي كه مي رسيد فرود مي آمد وديوان فورا مسجدي براي او بنا مي كردند تاسليمان نبي درآن نماز بگزارد واثر مذبوريكي ازمساجدي است كه آن را مسجد سليمان مي نامند. ولي حقيقت آن است كه بربالاي صفحه مسجدسليمان آثاري است كه حاكي ازوجود آتشگاه ميباشد.
    اطراف اين آتشگاه داراي پلكان هايي است كه بزرگترين آنها 23 رديفي مي باشد كه درشرق صفحه قرار دارد وبه دشت متصل مي گردد. ازنظر شكل وسبك معماري باكليه آتشكدههايي از ايران باستان برجاي مانده كاملا مطابقت دارد ويكسان مي باشد.
    واقعيت آن است كه مسجد سليمان آتشگاه ويكي ازمراكزتجمع زرتشتيان بوده وعلت انتخاب اين محل ازاين نظر بوده كه براثر گاز نفتي كه ازخلل وفرج زمين بالا مي آمد ومتصاعد مي شد اين امكان را بوجود مي آورد ما آتش جاويد برپاي دارند. هنگام حمله اعراب كه كليه آثار ارزشمندتاريخي به تخريب كشانده مي شد طبعا نوبت اين اثرنيزرسيده ولي ايرانيان چون آگاه بودندكه اعراب نسبت به اماكن مذهبي احترام قائلند لذابراي جلوگيري ازتخريب آن چنيين عنوان كردند كه اين محل مسجد حضرت سليمان بوده است. اين تدبيرباعث شد كه تا مدتي ازويراني آن جلوگيري شود ولي اعراب بعدها ازعبادات سري ايرانيان كه شبانه انجام مي گرفت پي به واقعيت امربردند وپس ازچندي آن آتشكده را به سرنوشت سايرآثارباستاني دچار كردند ونام مسجد سليمان ازآن تاريخ برجاي مانده است.
    پروفسورگريشمن مي گويد:نياشگاه سرمسجد وبرد نشانده هيچ شباهتي به معماري ايلامي بابلي وآشوري ندارند اما خيلي شبيه ساختمان هاي تمدن باستاني اورارتو مي باشد. او تپه هاي سرمسجد وبرد نشانده را اسلاف تخت جمشيد مي داندكه اصول ايجاد آن هنوز طرق قديمي راكه پارسيان اززمان ورودبه ناحيه جنوب غربي ايران بكار مي بردند آشكار مي سازد.
    طلوع دوباره اين نخستين شهرپارسيان با فوران چاه شماره يك خاورميانه درسال 1278 خورشيدي (1908م) وفعاليت شركت نفت دارسي آغازشد كه سرفصل جديديدرحيات سياسي اجتماعي واقتصادي كشورمان بوجود آورد وبعد ازآن بودكه ايران واردمرحله جديدي شد.
    آمار وارقام نشان مي دهددراوج فعليتهاي شركت نفت(با314حلقه چاه نفت) بين سالهاي 1330 تا1335 خورشيدي جمعيت شهربالغ بر77هزارنفربود وشهرازامكانات وسيعي برخوردار بوده است وعروس شهرهاي ايران نام داشت. مسجدسليمان درآن سالها از شهرهاي توريستي ايران محسوب مي شد وشخصيتها ومقامات خارجي وداخلي ازاين خطه بازديد مي كردند ونسبت به جمعيت خود بيشترين تعداداتومبيل را درسطح خاورميانه داشت.اولين خط آهن خاورميانه اولين كارخانه تقطير اولين كارخانه برق خاورميانه اولين جاده ارتباطي اولين خيابانهاي آسفالته نخستين مسكن مدرن نخستين بيمارستان مدرن ومجهزخاورميانه اولين سيستم مخابراتي نخستين لوله كشي آب وگازخاورميانه اولين فرودگاه اولين سيستم روشنائي برق خاورميانه اولين سيستم هاي بهداشتي خاور ميانه و.....درآن بوجود آمد طبق آمارمستند مسجدسليمان درگذشته ازنظر سطح تخصصي وسواد بالاترازسايرنقاط كشوربوده است وازامكانات آموزشي خوب برخوردار(طبق آمار سال 1355 دراين شهر9310نفرمشغول به كاربوده اند يعني شهرازنظراقتصادي وبهره وري ازنيروي انساني فعال ودرصد بسياركم بيكاري درحد مطلوبي بوده است.

    درحال حاضرمسجدسليمان بيش از15هزارنفربيكاردارد ومردم ازوضع معيشتي مناسبي برخوردارنيستند.
  4. آفلاین

    Sh!vA کاربر ویژه

    • چه سخته دل کندن از این شهر...!!!
    تاریخ عضویت:
    ‏Jan 30, 2011
    ارسال ها:
    14,430
    تشکر شده:
    3,504
    امتیاز:
    113
    جنسیت:
    زن
    شغل :
    O_o
    محل سکونت:
    خونمون
    زبان وقوميت
    زبان مردم فارسي وداراي لهجه لري بختياري وازنظرقوميت ازدوشاخه هفت لنگ وچهارلنگ تشكيل شده است.



    تقسيمات شهرستان:
    الف – بخش مركزي
    بيشترمناطق اين بخش كوهستاني است وكوههاي لندر، ورزرد، آسماري،دوبلوطان وجريك درآنقراردارد. ميزان متوسط بارندگي اين بخش درسال حدود400ميليمتراست. آب وهواي آن آن درزمستانها سرد و در تابستانها گرم وخشك است. بيشترچاههاي نفت درمنطقه مذكورحفرشده اند. رودخانه هاي آن عبارتند از : كارون،آب شورتمبي وآب شورله بهري.
    پوشش گياهي منطقه ازنوع درختان كنار(سدر)،بادام،جنگلهاي گزوجازاست.درنواحي جلگه اي انواع قارچها،گل سنگها،گل شقايق،سوسنبل،لاله،گلايول،جووحشي،خارهاي بيابانيوديگرعلفهاي خودرو روئيده مي شود. دهستانهاي بخش مركزي تل بزان،جهانگيري وتمبي گلگيراست كه 270روستا رادرخودجاي داده است.شهرمسجدسليمان دربخش مركزي واقع است.
    اكثرتاسيسات صنعتي،خطوط لوله نفت وگازوراههاي قديم وجديدماشين رودراين بخش قراردارد. مراكزسياحتي،آثارباستاني،بناههاي تاريخي ومذهبي بخش مركزي عبارتنداز:پل گدارلندر،هفت شهيدان،آثارتنگ صئولك،سرمسجد،بردنشانده،قلعه مدرسه،علم داري،پرنوشته،تنگ تگ اب،سبزپوش عنبل، بتوند،آخوررخش،قلعه ترك دز،قلعه تپه باستاني كلگه زري،تپه باستاني گلگير،قلعه كهيش،بقعه پاگچ امارضا،چاه شماره يك،كارخانه برق تمبي،كارخانه گوگردبي بي يان ،فرودگاههاي قديمي يمه وتل بزان تختگاه (تهده گون)،آب كره،زيارتگاه بي بي بتول زيارتگاه بي بي زهراكليساي ارامنه وخارجيان.

    چاه شماره يك

    اولين چاه نفت خاورميانه درشهرستان مسجدسليمان حفرگرديد. شروع حفاري 23ژانويه 1908م.برابرباسوم بهمن1286 .سرمهندس عمليات حفاري ژرژبرنالدرينولدز انگليسي(G.Reynolds).خاتمه حفاري وزمان فوران نفت:26ماه مه1908برابربا5خرداد1287درساعت 4بامداد.
    عمق چاه:1180فوت برابربا360متر.
    توليدروزانه:8000گالن برابربا36000ليتر.

    [​IMG]

    اولین چاه نفت خاورمیانه(عکس :فرهاد ناصری کریم وند)

    سرمسجد

    اين محراب متعلق به قرن 7و8قبل ازميلاد.است كه شامل:يك سكوبه اندازه هاي20*25پامي باشد .دربخش شرقي محراب قسمتي كه اكنون آتشكده مي باشد براي عبادت ايرانيان بناشده بود. سمت غرب ايوان مقدس ويژه خدايان يوناني بود.
    درسمت غربي آتشكده سه معبد براي سه تن ازخدايان قديم اختصاص داشت كه دوتن ازآنان هراكليوس وآتنا مي باشند.

    [​IMG]

    اتشکده سرمسجد (عکس :فرهاد ناصری کریموند)

    بردنشانده

    .بردنشانده يكي ازقديمي ترين عبادتگاه هاي روبازايراني بودكه براي قرنها تشريفات مذهبي درآن انجام مي شد. ساختمان آن متعلق به پارسهاوهخامنشيان است نقوش برجسته روي سنگها مربوط به عهد اشكانيان مي باشد. برد نشانده به معني سنگ نشانده يابرپاشده است.مساحت محوطه700*250متر مي باشد. مجسمه هراكليوس ياهرقل(خداي قهرمان) به ارتفاع 2متردرحاليكه شيرنئومه راخفه مي كنددراين معبد ازخاك بيرون آورده شده است.

    [​IMG]

    برد نشانده(عکس: فرهاد ناصری کریموند)

    تپه باستاني كلگه زري
    اين تپه باستاني درجنوب شهرمسجدسليمان ومربوط به هزاره سوم قبل ازميلاد است.
    آثاركنده كاري شده ازانقلاب حضرت ابراهيم برروي سخرهاي آشكارمي باشد.عده اي ازباستان شناسان ايراني وآلماني در حدود سال 1355آن رابراثركاوش به دست آورده وبنا به دلايلي دوباره درخاك پنهان كرده اند.
    اين كتيبه باطول 6متر وعرض4مترصخره عظيم وغير قابل حمل باتفراست. توضيح كتيبه چنين است:
    مادري بادامن بلند كه انتهاي دامن اورا،دوبانوي ديگردردست دارند درحالي كه طفلي رابرروي دستهاي خودگرفته است وبه سوي قربانگاه مي برد.ازبالا وازسوي مقابل اووازجانب آسمان عقابي بزرگ وبال گوشوده،قوچي رابه چنگال گرفته،درفاصله مادروقربانگاه ظاهر شده است.
    دراوستا نام اين كتيبه به معاني مختلف آمده است ازجمله:
    1-كلگه زرين =كل +گاه +زرين = محل قوچ زرين
    2-كلگه ذره اوين =كل+ گيه +ذر +اوين =قوچ كبود
    3كلگه ذره اوين =كل +(گيه =گه ي =جاي) + 0ذره اوين =كشتاركودكان) به معني قرباني كردن قوچ به جاي كودك . اين بنا نخستين وكهن ترين اثرازانقلاب ابراهيمي درايران قديم است.دراين محل آثاري از ادوار ساساني ، اشكاني وهخامنشي بدست آمده است.

    بقعه هفت شهيدان

    سادات تلغرهفت نفربودندكه به سيد عبدلله ابن موسي كاضم نسبت مي رسانندواسلاف اين سلسله همگي ازمشاهيراهل معرفت وحقيقت وكبارمشايخ اهل طريقت بوده اند.
    سيد احمد ملقب به شيخ تلغرجدآن بزرگواران بوده كه ازنجف اشرف به شوشترآمده بود. آنها داراي نفوذزيادي بوده وموقوف ات نيزداشته اند. ساختمان بقعه آنان مربوط به عصرصفويه است. اين اثرمذهبي دركنارجاده مسجدسليمان – لالي قراردارد.

    قلعه ترك دز
    دژي است كه درروزگارحكومت سلقربن مدود(اتابكان ترك)بنا شده است. محل آن بين چم آسياب ومسجدسليمان قرار دارد.
    آثارتنگ صئولك
    اينجا نقاشيهايي است كه الهه اي رانشان مدهد كه مغي را تقديس كرده وشيئي سبحه مانندرابه دورآن قرارميدهد . پانزده نفرتماشاگردردوصف ودرمحضرآن مغ هستند. كلاه آنهامخروطي وگيسوانشان انبوه است.ونقاشي ديگري يكنفر سوارمسلح است كه تيروكمان ونيزه داردوباحيواني خرس مانند مي جنگد.
    ونقاشي ديگري.......
    اين اثر مربوط به عهداشكانيان ودركوه سياه(كوه شه)منطقه له بهري واقع است.

    پرنوشته
    اين مكان پره اي(كوهي)بزرگ داركه باخط كوفي بروي آن حكاكي شده است.
    اثرمذبورنرسيده به دوراهي لالي سمت راست جاده علمداري قراردارد.

    بقعه متبركه بي بي بتول
    اين بقعه درسمت راست جاده مسجدسليمان به اهواز،نرسيده به پل دودرون قرارداردفاقدسنگ نوشته است وزيارتگاه مردم مسجدسليمان است كه هرروزعده زيادي به زيارت بقعه متبركه مشرف مي شوندبعضي از زائرين عقيده دارندمشاراليهايكي ازفرزندان امام موسي كاظم مي باشد.

    بقعه بابازيد
    اين بقعه درسمت راست جاده عنبل ولالي واقع شده وداراي گنبد سفيد يكنواخت است.

    بقعه شاهزاده عبدالله
    اين بقعه نرسيده به پل لالي سمت چپ بين دوتپه قرارداردوفاقدسنگ نوشته است.


  5. آفلاین

    Sh!vA کاربر ویژه

    • چه سخته دل کندن از این شهر...!!!
    تاریخ عضویت:
    ‏Jan 30, 2011
    ارسال ها:
    14,430
    تشکر شده:
    3,504
    امتیاز:
    113
    جنسیت:
    زن
    شغل :
    O_o
    محل سکونت:
    خونمون
    آنروز كه وسعت دنیا برای ما
    فقط به اندازه ی شهرمان بود
    و تمام ابعاد فكرمان
    از نفتك تا بی بیان
    و از نفتون تا تمبی
    و از چشمه علی تا كمپ كرسنت
    و از سرمسجد تا سركوره ها
    دور می زد ،
    نام شهرهای بزرگی
    چون تهران، شیراز، اصفهان
    وشهرهای فرنگی
    مانند لندن، پاریس ، توكیو
    و لوس آنجلس ،
    هفت اقلیم دلمان را
    به آسمان شادیهای جوانی
    پیوند می زد
    ولی امروز
    كه بیشتر این شهرها را چرخیده ایم
    به یاد می آوریم ؛
    چه در بیست فوتیها،
    چه در لینهای نفتون ،
    چه در خانه های كلگه ،
    چه در بنگله های میدان ،
    كمپ كرسنت ،
    پنج بنگله
    و یا هشت بنگله
    زندگی می كردیم
    بهترین دوران زندگیمان
    همان زمانی بود
    كه در مسجدسلیمان بودیم
    حال با صدای بلند
    فریاد می زنیم
    ای كاش تمام وسعت دنیا
    فقط به اندازه ی مسجدسلیمان بود .