1. اطلاعات ما نشان میدهد که شما عضو انجمن نیستید، لطفا برای استفاده کامل از انجمن ثبت نام کنید یا وارد انجمن شوید.
  2. 1- لطفا اول ایمیل تان .www نگذارید !
    2-بعد از ثبت نام,ایمیلی برای شما ارسال خواهد شد, که باید بر روی لینک داده شده کلیک نمایید تا اکانت شما فعال شود.

آموزش روش تحقیق درست

شروع موضوع توسط semiramis ‏Jul 11, 2012 در انجمن سایر رشته ها

  1. semiramis
    آفلاین

    semiramis دوست تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏Jun 30, 2011
    ارسال ها:
    199
    تشکر شده:
    1
    امتیاز:
    0
    با سلام خدمت همه دوستان یک پارسی@};-

    تصمیم گرفتم مطالبی در مورد روش تحقیق اصولی در این تاپیک بگذارم. امیدوارم مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیرد.
  2. semiramis
    آفلاین

    semiramis دوست تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏Jun 30, 2011
    ارسال ها:
    199
    تشکر شده:
    1
    امتیاز:
    0
    انسان و تحقيق
    يقيناً از آغاز پيدايش بشر، ذهن انسان همواره با سؤال ها و مسائلي رو به رو بوده است. رسيدن به پاسخ
    برخي از اين سؤال ها، تنها براي ارضاي حس کنجکاوي بوده، چرا که ذهن انسان، به دليل پيشرفته بودن نظام
    عصبي، در مقايسه با ساير موجودات، کنجکاوي بيشتري نسبت به مسايل پيرامون خود دارد. اما پاسخگويي به
    بسياري از پرسش ها، براي بقاي حيات انسان ضروري مي نمايد. بنابراين انسان از ابتداي خلقت در جستجوي
    کشف رازهاي پيچيده محيط اسرارآميزي که از همه سو وي را در ميان گرفته است بوده که هنوز هم ادامه دارد.
    کنجکاوي يکي از ويژگ يهاي جدانشدني از انسان است. کودک از بدو تولد با نگاه و بعدها با حرکات و
    تلاش هاي مداوم در پي کشف تازه ها و افزودن به گنجينه دانسته ها و تجربيات خود است. با همه پيشرفت هاي
    چشم گيري که انسان در علوم ظاهري و فنون پزشکي و حتي در علوم عقلي به دست آورده، هنوز در مراحل
    مقدماتي مسير کشف حقايق و اسرار خلقت قرار دارد.
    اين کنجکاوي و عطش خاموش نشدني براي کشف حقايق پايه و اساس تحقيق و پژوهش را تشکيل
    مي دهد.
    بشر همواره در تلاش بوده تا با افزودن بر سطح دانش خود، به حقايق مجهول موجود در طبيعت پي ببرد و
    از آن براي بهبود زندگي مادي و معنوي خود بهره گيرد. بدون شناخت و بدون انجام تحقيق و جمع آوري
    اطلاعات درباره مسئله مشخص و تحليل آن ها امکان تصميم گيري صحيح، برنامه ريزي و درک واقعيات وجود
    ندارد.
  3. semiramis
    آفلاین

    semiramis دوست تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏Jun 30, 2011
    ارسال ها:
    199
    تشکر شده:
    1
    امتیاز:
    0
    تحقيق و جايگاه آن
    شکاف عميق موجود بين سطح زندگي مردم در کشورهاي پيشرفته صنعتي و کشورهاي توسعه نيافته که
    ناشي از فاصله علمي و فني بين آن هاست، دليل همين مدعا است. با ورق زدن دفتر پيشينه فرهنگي کشورهاي
    پيشرفته، که به پژوهش بهاي بالايي داده و آن را جدي شمرده اند و براي پژوهشگران خود ارج و قدر فراوان
    قائل شده اند به خوبي مي توان دريافت که انجام تحقيق لازمه حيات يک اجتماع پيشرفته است. بنابراين ضرورت
    دارد مسائل متعدد ناشي از روند فزاينده جمعيت، پيشرفت فناوري و نيازهاي جامعه در حال تحول و مردم،
    مورد تحقيق و پژوهش قرار گيرد.
    متخصصين و مردم کنجکاو ايراني همواره به عنوان تلاشگران کشف رازهاي طبيعت مطرح بوده اند. اين مردم
    نه تنها وارث يکي از کهن ترين سنت هاي فرهنگي و علمي هستند بلکه همواره با در اختيار قرار دادن دانش خود
    به جهانيان توانسته اند در دگرگوني ساختارهاي صنعتي و کشاورزي کشور خود و ديگران نقش مهمي را ايفا
    نمايند.
    با داشتن چنين نيروي انساني، به منظور استفاده بهتر از امکانات بالقوه کشور ضرورت دارد نسبت به
    برنامه ريزي درازمدت در زمينه تحقيقات و آشنا نمودن متخصصين با روش هاي منطقي و صحيح اقدام گردد.
    بايستي اقرار نمود که در برخي موارد، تحقيق و پژوهش به صورت گردآوري و يا تجديد نظم و دسته بندي
    مطالب و مسائل از پيش تدوين شده دنبال گرديده است. اين کار، سبب شده است گاهي پژوه شهاي واقعي بي
    ارج گردند.
    تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي که در حکم اساسي ترين نيازهاي جامعه و در واقع زيربناي توسعه بخش
    کشاورزي محسوب مي شود از اين قاعده مستثني نيست. تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي بايستي به دنبال
    کشف ناشناخته هاي کشاورزي و منابع طبيعي و پاسخ به سؤالات کليدي براي توسعه پايدار اين بخش باشد.
    برنامه هاي کشاورزي و منابع طبيعي بدون برخورداري از پشتوانه محکم تحقيقاتي و بهره گيري از دانش
    آمايش سرزمين و ترکيب بهينه عوامل توليد، موفقيت آميز نخواهد بود. به همين دليل است که مراجع بين المللي
    يکي از مشکلات عمده توسعه بخش کشاورزي در کشورهاي در حال توسعه را فقدان تحقيقات مي دانند.
    نتايج تحقيقات بخش کشاورزي مي تواند در رفع تعارض هاي موجود در سياست گذاري ها، فراهم نمودن
    زمينه جلب مشاركت و سرمايه گذاري مردم، ايجاد و توسعه صنايع وابسته و رفع مشکلات موجود در نظام
    بهره برداري، رفع نارسايي ها درتشکيلات اداري و بالاخره استفاده از فناوري جديد کمک کند. نتايج اين
    تحقيقات همچنين در ايجاد اشتغال و افزايش درآمد و توليد مواد اوليه مورد نياز برخي از صنايع مؤثر است که
    مي تواند به حصول اهداف خودکفايي و استقلال اقتصادي کشور کمک نمايد. از آن جا که درصد قابل توجهي از
    درآمد مردم صرف خريد مواد غذايي مي شود، نتيجه تحقيقات مي تواند در افزايش رفاه جامعه، به خصوص افراد
    کم درآمد جامعه مؤثر باشد. در يک کلام تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي مي تواند منجر به توسعه پايدار و
    انقلاب سبز در توليد محصولات زراعي و باغي شده و کميت و کيفيت محصولات را دگرگون سازد.
  4. semiramis
    آفلاین

    semiramis دوست تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏Jun 30, 2011
    ارسال ها:
    199
    تشکر شده:
    1
    امتیاز:
    0
    آشنايي با چند اصطلاح

    پيش داوري
    به انجام قضاوت در مورد چيزي يا موضوعي، بدون انجام تحقيق و صرفاٌ از روي برخي از اطلاعات پيش داوري گفته مي شود. پيش داوري تنها وقتي مفيد است که تبعيت وجود داشته باشد. اگر پيش داوري همراه با تعصب باشد مضر بوده، مانع رسيدن محقق به حقيقت مي شود.

    قضاوت
    به طور کلي مي توان دو نوع قضاوت را که ميان عامه مردم و دانشمندان مرسوم است از هم تميز داد:
    1- قضاوت موضوعي
    به اين نوع قضاوت، قضاوت عيني يا مشاهد اي نيز گفته ميشود. اين قضاوت از بهترين نوع قضاوت ها است. اين قضاوت همان قضاوتي است که معمولاً در دادگستري ها انجام مي پذيرد و براساس آن فرضي قبول يا رد مي‌شود. قضاوت موضوعي چون به تصورات شخصي وابسته نيست و به مشاهدات و تجربه و استنباط وابسته است، از روي آن مي توان ميزان اعتماد به قضاوت انجام شده را مشخص نمود.
    قضاوتي است که مبتني بر ذهنيات بوده و بدون انجام مشاهده مي باشد.
    2- قضاوت ذهني
    اين قضاوت تنها بر اعتبار هوش و استنباط از واقعه اي استوار مي باشد و براي ارائه آن هيچ گونه تحقيقي اجرا نمي شود. اين گونه قضاوت ها اگر چه از لحاظ علمي اعتباري ندارند، ولي داراي قواعدي هستند که به کمک
    فکر کردن، گاهي به واقعيت نزديک مي شوند. مجموعه قواعد تفکر ذهني مربوط به هر يک از رشته هاي علوم را نظريه گويند. نظريه ها بايستي به خوبي تعريف شده باشند. اصول و روش هايي براي ارائه و چگونگي استدلال درست يک نظريه وجود دارد که به محقق مي آموزد چگونه يک نظريه را انتخاب و يا رد نمايد.

    تعريف کلمه يا اصطلاح
    شرح و معني کليه کلمات و اصطلاحاتي که در هر تحقيق به کار مي رود بايستي به طور واضح بيان شود. به عبارتي بايد آن ها را تعريف کرد. پاسکال در رابطه با تعريف هر کلمه يا اصطلاح معتقد بود که اموري که
    في النفسه معلومند، هيچ گونه ضرورتي براي تعريف آ نها وجود ندارد، مگر آن که براي آن ها اصطلاح روشن تري ارائه شود. در مقابل بايستي تمام اصطلاحات داراي ابهام تعريف شوند و در تعريف آن ها از کلمات
    کاملاً معلوم و مشخص استفاده گردد. با اين حال دانشمندان معتقدند هر تعريفي که در علم وارد مي شود (تعاريف جديد)، داراي اهداف متفاوتي است. دقيق تر و عمومي تر مطرح کردن ايده هاي کهنه، نامگذاري
    مشاهدات تازه، ارائه توضيح نظري در مورد برخي از واقعيتهاي مشاهده شده و بالاخره خلاصه کردن چند مفهوم مربوط به هم در يک کلمه، دلايل انجام يک تعريف از يک اصطلاح يا کلمه قلمداد مي شود.
  5. semiramis
    آفلاین

    semiramis دوست تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏Jun 30, 2011
    ارسال ها:
    199
    تشکر شده:
    1
    امتیاز:
    0
    فرضيه هاي بنيادين علم
    فرضيه هاي علم، عقايد يا حالاتي هستند که با آزمايش مورد قبول واقع مي شوند. دانشمندان بر اين امر توافق دارند که فرضيه هاي علمي مي توانند يک انگيزه ابتدايي و قوي براي آنچه به عنوان دانسته هاي بشر از طبيعت مطرح است باشند. فرضيه هاي اساسي که در مورد اصل علم وجود دارد عبارتند از:
    ۱- جهان حقيقي و فيزيکي مي باشد.
    ۲- گرچه جهان غير قابل پيش گويي و تصادفي است ولي يک نظم اساسي در آن رايج است.
    ۳- اصول اين جهان منظم، به روش هاي مختلف به ويژه با تحقيق علمي قابل کشف است.
    ۴- دانش ما از جهان ناقص است و دانش جديد دانسته هاي قبلي را پيوسته تغيير مي دهد، بنابراين هر دانشي بر آزمايش استوار است.
  6. semiramis
    آفلاین

    semiramis دوست تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏Jun 30, 2011
    ارسال ها:
    199
    تشکر شده:
    1
    امتیاز:
    0
    معاني علم
    کلمه علم، واژه اي با معاني متعدد مي باشد. اين کلمه داراي يکي از معاني زير است:
    ۱- به معني يقين، اين معني بيان حالتي از حالات روان انسان است. اين بيان در مقابل دو حالت ديگر رواني يعني شک و ظن قرار دارد. هنگامي که انسان نسبت به امري از مراحل شک و ظن خارج شد و به مرحله قطع و
    يقين رسيد گفته مي شود براي انسان نسبت به آن امر علم حاصل شده است.
    ۲- به معني دانش و آگاهي (در مقابل جهل) به کار رفته است. علم بدين معنا شامل کليه آگاهي هايي است که براساس يک سلسله اصول و قوانين، حول موضوعي مشخص تنظيم شده اند. عالم به کسي گفته مي‌شود که نسبت به يکي از دانش ها مطلع بوده و جاهل نباشد. علم به اين معنا شامل فلسفه نيز مي شود.
    ۳- به معني دانشي است که به روش تجربي تحصيل مي شود. در اين معنا علم در مقابل جهل قرار ندارد، بلکه در مقابل کليه دانش هايي قرار دارد که تجربه پذير نيستند. به اين معنا اخلاق، فلسفه، عرفان و... همه دانش‌هاي ديگر غير علمي هستند. علم تجربي يکي از دان شهايي است که در اختيار بشر مي باشد. مراد از تجربه در اين جا تجربه اي است که تحصيل و تکرار آن براي همگان امکان پذير باشد. معمولاً اموري که تنها يک
    بار اتفاق مي افتند و يا اموري که تجربه آن ها تعليم پذير نيست، از قلمرو پژوه شهاي علمي بيرون مي مانند.

    براساس اين سه مفهوم دانشمندان مختلف علم را از زاويه هاي مختلف اين گونه تعريف کرده اند:

    تعاريف علم

    - علم معرفتي است که با استفاده از روش هاي معين و خاص به دست مي آيد و قوانين يا روابط پايدار موجود در طبيعت و واقعيات را بيان مي نمايد. تعاريف زير در حقيقت مکمل يکديگرند و هر کدام جنبه اي از علم را بيان مي کند.
    - علم عبارت است از کشف حقايق موجود در جهان
    - علم همان تراکم پياپي يا سيستماتيک اطلاعات است، پس علم را مي توان جمع پذير دانست.
    - علم روش شناخت حقايق موجود در طبيعت و آگاهي از نظم حاکم بر پديده هاي آن مي باشد (اصل علت و معلول).
    - علم آن چه را موجود است مورد بررسي قرار مي دهد، نه آن چه بايد باشد (اخلاق). در حقيقت نگرش به طبيعت و تنظيم قوانين حاکم بر آن و ارائه کتاب قوانين به صورت علم، ناشي از همين بينش است. برخي علم را
    توافق بين فکر و وحدت نظر تعريف کرده اند.

    وظايف علم
    از نظر شخصي که عمل و مفيد بودن عمل را در نظر دارد، علم فعاليتي براي بهبود و پيشبرد عمل است.
    نظاره و دقت در طبيعت، يافتن قوانين و اصول کلي در مورد چگونگي وقوع پديده هاي مختلف در جهان، کشف و يادگيري واقعيت ها، پرده برداشتن از ابهامات گوناگون، يافتن قوانين حاكم بر رفتارها يا رويدادهاي تجربي، از
    وظايف علم است؛ مانند پژوهش هاي پزشکي.
    علم انسان را قادر مي سازد تا دانش خود را در مورد رويدادهاي شناخته شده و رويدادهاي مجزا از يکديگر،افزايش داده و درباره رويدادهايي که تا کنون براي ما ناشناخته است، پيش بيني هاي متغير به عمل آورد. بنابراين
    هدف علم تشريح کليات و به دست آوردن روابط علت و معلولي بين وقايع طبيعي است.

    انواع علم
    طبقه بندي هاي مختلفي براي علوم متفاوت ارائه شده است. در ازمنه قديم به افرادي مانند سقراط، افلاطون، ارسطو، بطلميوس، تالس و بوعلي سينا که در کليه علوم و فنون زمان خويش سرآمد بودند، دانشمند و فيلسوف اطلاق مي شد.
    الف- طبقه بندي علوم از نظر نحوه به دست آوردن علم: از اين نظر علم به دسته هاي مختلف تقسيم مي شود. يکي از آن ها علمي است که به آموزش نياز ندارد، وجود آن با خودش است، منبع آن روشن نيست و
    آن را به ذات پروردگار منسوب مي کنيم. اين علم را اصطلاحاً علم لدني مي نامند. در مقابل علم اکتسابي وجود دارد که زيرمجموعه اي بسيار کوچک از علم لدني است. اين علم از طريق نگرش منطقي در طبيعت و پيدا کردن روابط علت و معلولي و متبلور کردن آن به دست مي آيد. علم اکتسابي، قابل انتقال و آموزش است و مي توان آن را از طريق آموزش کسب نمود و به همين دليل آن را علم اکتسابي نام داده اند، مانند علم رياضي، علم فيزيک و علم شيمي.
    ب- طبقه بندي علوم از نظر ارسطو: ارسطو علوم را به سه دسته فلسفه نظري (شامل رياضيات، فيزيک و ماوراءالطبيعه)، فلسفه عملي (شامل اخلاق، سياست مدن و اقتصاد) و فلسفه شعري (خطابه و جدل) تقسيم
    نمود.
    ج- طبقه بندي از نظر فرانسيس بيکن:
    بيکن علوم را از حيث ذهني به سه دسته طبقه بندي نمود:
    ۱- علوم حافظه اي
    ۲- علوم تخيلي
    ۳- علوم عقلي
    د- طبقه بندي علوم از نظر آگوست کنت:
    آگوست کنت علوم را به علوم رياضي، هيئت، فيزيک، شيمي، زيست شناسي و جانور شناسي تقسيم نمود.
    در اين طبقه بندي هر يک از علوم پيشنهادي وابسته به علم قبلي و در مقايسه با علم بعدي استقلال داشت و رياضي علمي جامع و مستقل از ساير علوم در نظر گرفته شد.
  7. semiramis
    آفلاین

    semiramis دوست تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏Jun 30, 2011
    ارسال ها:
    199
    تشکر شده:
    1
    امتیاز:
    0
    تعريف تحقيق (پژوهش)
    کلمه تحقيق به معناي « رسيدن »است (فرهنگ معين) و اگر بخواهيم تعريفي ساده، جامع و مانع از اين کلمه داشته باشيم، مي توان گفت:«تحقيق فرآيند رسيدن به پاسخ سؤال پژوهشي است ».

    تحقيق در لغت به معناي درست و راست گردانيدن، پيدا کردن، يافتن يا جستجوي حقيقت آورده شده است. تعاريف به عمل آمده از تحقيق و پژوهش فراوان اند: تحقيق به روش علمي عبارت است از مجموعه مقررات و قواعدي که چگونگي جستجو براي يافتن حقايق مربوط به يک موضوع را نشان مي دهد. تحقيق عملي است منظم که در نتيجه آن پاسخ هايي براي سؤالات مندرج در موضوع تحقيق به دست خواهد آمد. وجه اشتراک اين تعاريف جستجوي حقيقت است و حقيقت يک پديده ذهني است که با واقعيت يعني وجود عيني مطابقت دارد؛ هرچند ممکن است اين امر در علوم تجربي صحيح باشد، ولي در علوم نظري چنين نيست.

    جان ديوئي معتقد است: اولين مرحله تحقيق احساس وجود يک مشکل است؛ به اين معني که پژوهشگر در کار خويش با مانع يا مشکلي رو به رو گرديده که در حل آن ابهام يا ترديد دارد و نمي تواند ساکت بماند.
    بنابراين نقطه آغازين در انجام هرگونه پژوهش يا تحقيقي بسيار مهم است و نقش آموزش افراد براي مسئله يابي که در برخي نظام هاي آموزش و پرورش بر آن بسيار تأکيد مي شود نيز از همين امر نشأت مي‌گيرد.
    تحقيق مي تواند در عرصه طبيعت، مزرعه، آزمايشگاه، کتابخانه، جامعه انساني، بيمارستان و کارخانه انجام شود. هر تحقيقي را مي توان مراحل انجام يک پرسش دانست، بنابراين مي توان تحقيق را به روش هاي مختلف حتي مشاهده يک پديده در طبيعت انجام داد.

    تتبع به معني جستار و گشتن در کتاب ها، مطالعه آثار ديگران، جمع آوري حرف ها و نظريه ها مي باشد، در حالي که تحقيق، يک حرکت عمقي است و به معني کاوش کردن است. تمام آن چه به عنوان تحقيقات انجام مي‌شوند علمي نيستند. صرف تتبع وافر و رعايت قواعد ارجاع و فهرست نگاري و... نمي تواند تحقق شمرده شود، زيرا در اين مورد به روح واقعي تحقيق که ارائه ابتکار و ايده هاي نو است، توجه کافي مبذول نمي شود.
    انگيزه محقق در انجام کار علمي تنها يک کنجکاوي فطري صرف نيست. محقق مانند هر انسان ديگر علاقه مند به خلاقيت از طريق به هم زدن تعادل موجود در الگوهاي ذهني (تئوري ها، فرضيه ها و قوانين) و سيستم‌هاي تکنيکي و اجتماعي است. بدين جهت نيز بيش از هر عضو ديگر اجتماع خود محقق است که به دنبال مشاهده و ارزيابي تغييرات و نوآوري هاي حاصل از نتايج تحقيق مي‌باشد.
    چگونه مي توان تحقيق علمي را از جنبه هاي گوناگون ديگر آن تشخيص داد؟ اين کار به وسيله خصوصيات و مشخصات علم صورت مي گيرد. تحقيق علمي مراحل سيستماتيک يک پژوهش و پرسش مي باشد که براساس ترکيبي از اصول علمي و عقلي صورت مي گيرد.
    روش مورد قبول علم، روش علمي است که متکي بر آزمون و اثبات مي باشد. در اين روش آن چه قابل آزمون کردن نيست مورد پذيرش واقع نمي گردد و تنها تحقيقي داراي اعتبار علمي است که بين مشاهدات و
    اندازه گيري هاي انجام شده از يک طرف و نتايج حاصله از طرف ديگر روابط علمي و منطقي برقرار باشد. در عمل بسياري از موارد وجود دارد که به کمک استدلال هاي غيرعلمي نتايجي را کسب و به اثبات رسانده اند اما
    از هيچ گونه اعتباري برخوردار نيستند.

    استدلال هاي غير علمي
    استدلال هايي که متکي بر يکي از موارد زير باشد جزء استدلا لهاي غيرعلمي دسته بندي مي شوند:

    الف- اظهار و تأکيد
    اگر محققي مطلبي را از فرد يا محقق ديگر بپذيرد و براي اين پذيرش هيچ دليل مشخصي نداشته باشد و تنها ادعاي او به صرف گفته محقق ديگر و تأكيد او روي گفته خود باشد، اين مطلب قابل پذيرفته شدن نيست و
    استدلال غيرعلمي مي باشد.

    ب- استناد به مقام صلاحيت دار
    گاهي برخي از محققين براي اثبات نظر خود از سخنان و کلمات بزرگان به عنوان شاهد استفاده مي کنند. اين روش اعتبار علمي ندارد مگر اين که سخنان و کلمات قبلاً از طريق روش علمي آزمايش شده باشد.

    ج- تصميم گيري براساس احساس
    اگر محققي عنوان کند که قلب من به چگونگي و ماهيت يک مسئله خاص گواهي مي دهد، استدلال غير علمي است.

    د- بيان مطالب کلي و مبهم
    اگر محققي ادعا کند که موضوع خاص مورد نظر وي، موضوعي است که مورد تأييد اکثر دانشمندان مي باشد، اما هيچ گونه منبع و مرجعي براي ادعاي خود ارائه ندهد، ادعاي وي از مطالب کلي و مبهم تلقي شده
    و استدلال غيرعلمي است.

    ه- استفاده از مثال
    اگرچه ذکر مثال در بسياري از موارد به محقق در فهم يک قضاوت کمک مي کند، با اين حال هرگز نمي توان از مثال نتيجه گيري کلي کرد.


    اصول معرفي شده در تحقيق

    الف- اصل واقعيت گرايي
    اين اصل بدين معني است که محقق در طول تحقيق فقط روي امور واقعي متمرکز گردد و تنها به تجزيه و تحليل پديده ها از طريق مشاهدات مستقيم و غيرمستقيم بپردازد.

    ب- اصل تجاهل
    محقق بايستي حتي الامکان ذهن خود را از دانش هاي قبلي و دانسته هاي موجود که ممکن است روي نتيجه تحقيق اثر بگذارد و باعث پيش داوري گردد خالي کند.

    ج- اصل قضاوت عيني
    محقق بايستي بدون هيچ پيش داوري آن چه را مي بيند و در طبيعت وجود عيني دارد ملاک عمل قرار دهد.

    محقق بايستي براي جمع آوري اطلاعات روش عيني (مشاهده اي) را برگزيند و در هر حال از روش ذهني بپرهيزد. محقق مجاز است که در تجزيه و تحليل داده ها از روش ذهني و دانسته هاي قبلي خود بهره گيرد.

    د- اصل به هم پيوستگي عناصر
    اگر دو فاکتور روي هم اثر متقابل داشته باشند، محقق بايستي بدون مجزا نمودن فاکتورها از يکديگر، اطلاعات به دست آمده را تجزيه و تحليل نمايد. اين موضوع همان اصل به هم پيوستگي عناصر است.
  8. semiramis
    آفلاین

    semiramis دوست تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏Jun 30, 2011
    ارسال ها:
    199
    تشکر شده:
    1
    امتیاز:
    0
    روش هاي تحقيق

    انسان براي به دست آوردن دانش و شناخت از پديده هاي پيرامون خود به روش هاي مختلفي دست مي زند.يکي از ساده ترين روش ها براي حل مسئله، استفاده از « تجربه » است، به طوري که بخش عمده اي از اطلاعات انسان، حاصل تجربه شخصي اوست. البته، محدود بودن عمر انسان مانع از آن است که هر فرد براي افزايش دانش خود نسبت به پديده ها فقط از تجربه شخصي استفاده نمايد.يکي ديگر از روش هاي شناخت «روش مرجع» است.در اين روش فرد، علاوه بر به کارگيري تجارب خود، به تجارب ديگران نيز رجوع مي کند. تجربه هايي که پيشينيان، در زمينه مورد نظر به دست آورده اند نه تنها از راه مراجعه حضوري حاصل مي‌شود،بلکه گاهي نيز مطالعه آثار و نوشته هاي متخصصان از جمله منابعي هستند که ما را در شناخت مسايل پيرامونمان کمک مي کنند. ما با پزشکان، حقوقدانان، اساتيد و روحانيون و مانند اين ها مشورت مي کنيم و نظر آنها را مي پذيريم اين بدان لحاظ است که مي دانيم آنان در مورد مسئله اي که با آن رو به رو هستيم، از دانش و آگاهي کافي برخوردارند. يکي ديگر از رو شهاي شناخت «روش شهود» است. در اين روش شخص گاهي بدون هيچ گونه علت و يا دليل منطقي، از طريق حدس و گمان، اموري را استنباط م يکند. اين گونه استنباط ها گاهي به ذهن ناهشيار آدمي نسبت داده مي شود که هنگام عدم فعاليت بخش هوشيار ذهن، به کاوش و تفحص درباره مسئله مي پردازد. گفته مي شود که بعضي از دانشمندان، برخي از اختراعات و اکتشافات خود را در خواب ديده اند و يا آن را به طور ناگهاني دريافته اند.با استفاده از روش هايي که تا کنون ذکر شد، انسان به بسياري از پرسش هاي مطرح شده پاسخ داده است. اما گاهي فرد با مسائل و مشکلاتي رو به رو مي شود که با استفاده از اين روش ها قادر به حل آن ها نيست. به عنوان مثال، براي يافتن علت پديده هاي طبيعي مثل باران، خشکسالي و يا زلزله، انسان نمي توانست فقط از تجربه هاي خود و ديگران کمک بگيرد. به طوري که از مطالعه کتاب هاي تاريخي مي توان استنباط کرد، از بدو پيدايش بشر تا حدود ٣٠٠٠ سال پيش، هيچ روش ديگري براي پاسخ گويي به سوال هاي مطرح شده وجود نداشته است. در آن دوران، بشر با ساختن افسانه ها و داستان ها – که اسطوره ها، قهرمان هاي آن ها بودند– علت بسياري از پديده هاي طبيعي را تبيين مي کرد. به عنوان مثال، تکان گرز يکي از اساطير ٣ در هوا ايجاد رعد و برق مي کرد و باران مي باريد و يا هنگامي که اين گرز ربوده مي شد، خشکسالي فرا مي رسيد. اکنون اين مطالب تنها يک افسانه است درصورتي که در آن زمان متعارف ترين راه براي درک روابط بين پديده ها همين افسانه سرايي ها بوده است و اين روش هزاران سال به طول انجاميد.

    روش هاي تحقيق ممکن است به طور کلي به دو دسته تقسيم گردند:

    ۱- روش هاي شفاهي (عمومي) و منطقي که در تمام زمينه هاي علمي کاربرد دارد.
    ۲- روش هاي ويژه و فني که براي هر زمينه اي از علم متفاوت است.

    هر محققي مي تواند روشي خاص را براي تحقيقات خود انتخاب كند و در هر تحقيق خاصي نيز تغييراتي جزئي بر روش خود اعمال كند پس انتخاب روش براي محقق يك هنر است چرا كه بايستي شيوه و روشي را
    اتخاذ نمايد كه سريع تر، راحت تر و با دقت بالاتر به هدف تحقيق و رسيدن به پاسخ سؤالات نايل آيد.

    هشت روش تحقيق که به صورت اعم در رده تحقيقات کاربردي طبقه بندي مي شوند عبارتند از:
    ۱- روش علمي (روش قياس- استقرايي)
    ۲- روش تجربي (روش آزمون و خطا)
    ۳- روش آزمايشي
    ۴- روش خاص
    ۵- روش مصنوعي
    ۶- روش آماري
    ۷- روش تاريخي
    ۸- روش بررسي کل
    روش هاي نام برده شده گاهي آنقدر مشابه مي باشند که امکان تمايز بين آن ها مشکل م يگردد. روش هايي مانند تجربي، آزمايشي، خاص، بررسي کلي و تاريخي، روش هاي جمع آوري داده ها هستند.
    روش آماري روشي براي تفسير داده هاي کمي است. در ميان روش هاي معرفي شده بالا، تنها روش قياسي- استقرايي است که تمام مراحل ضروري براي رسيدن به تئوري هاي قابل قبول و قوانين کلي را در بر دارد.
  9. semiramis
    آفلاین

    semiramis دوست تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏Jun 30, 2011
    ارسال ها:
    199
    تشکر شده:
    1
    امتیاز:
    0
    ويژگي هاي روش علمي
    ۱- روش علمي در پي جمع آوري اطلاعاتي است که قبلاًَ شناخته شده نيست (اطلاعات جديد). اين ويژگي را اصطلاحاً افزودن ١١ گويند. بنابراين پژوهش علمي از يک سو در جهت کشف دانش جديد و از سوي ديگر در
    جهت تکميل دانش موجود است.
    ۲- تجربي بودن، اين ويژگي بدين مفهوم است که فرض هاي تحقيق قابل آزمايش و قابل تکرار است و از طريق آن ها مي توان ارتباط بين متغيرها را پيدا نمود. پژوهش علمي داراي مرجعي در دنياي واقعيت ها است.
    ۳- به کارگيري روش هاي دقيق، سيستماتيک و مرحله اي در طول تحقيق باعث مي شود توانايي محقق در شناسايي روابط کلي افزايش يابد.
    ۴- در روش علمي، هدف محقق کشف اصول عمومي و عمده ١٢ براي پيش بيني وقايع مفيد است.
    ۵- متخصصين علم موضوع به کمک استفاده از روش علمي، روشي را براي پژوهش در موضوع خاصي پيگيري مي کنند.
    ۶- از ويژگي هاي مهم روش علمي، به کارگيري وسايل و ابزارآلات مناسب و دقيق براي جمع آوري اطلاعات از طريق مشاهده و آزمايش مي باشد.
    ۷- تمام مراحل و روش هاي به کار گرفته در روش علمي، منطقي، عيني و تکرارپذير مي باشد.
    ۸- دقت و تلاش در جهت شناخت و به کارگيري عوامل افزايش دقت و صحت آزمايش بخشي از روش علمي است. به همين منظور يک تحقيق معين قابل تکرار است.
    ۹- معمولاً در هر روش علمي از فرضيه، تئوري و قانون يا فرضيات چندگانه استفاده مي شود. قانون نسبت به تئوري و تئوري در مقايسه با فرضيه جنبه قوي تر دارد. اين ها از مشاهده، معرفي و... شروع شده و به قانون
    ختم مي شوند. در روش هاي علمي، اغلب ديده مي شود که به جاي اين که يک فرض کلي مورد استفاده قرار گيرد، از چندين فرضيه جزئي استفاده مي کنند که هر کدام مي تواند موضوعي را تفسير کند.
    ۱۰- از علوم رياضي و آمار در تجزيه و تحليل داده هاي جمع آوري شده استفاده مي شود.
    مثالي از روش علمي مسئله هيبريد ذرت است که اولين بار در سال ۱۹۰۸ پيشنهاد و ارائه گرديد. تعدادي از دانشمندان فهميده بودند که ذرت، گياه زراعي بسيار متنوعي است (مرحله ۱)؛ لذا به نظر شول ١٣ يک مزرعه
    ذرت شامل تعداد زيادي از هيبريدهاي حاصله از تلاقي بين لاين هاي خالص که داراي درجات مختلف ميزان عملکرد هستند، م يباشد (مرحله ۲) و حال اگر لاين هاي خالص مشتمل بر اين هيبريدها ايزوله شوند و وادار به
    خودگشني گردند و تنها بهترين آن ها اجازه تلاقي پيدا کنند، عملکرد افزايش مي يابد (مرحله ۳)، اين موضوع بعدًا به آساني تأييد گرديد.
    فرضيات گاهي بايستي دور ريخته شده يا تغيير داده شوند تا بتوان نتايج جديدي گرفت. تلاش در جهت تأييد فرضيه جديد اين امر را ممکن مي سازد. در عمل هر شخصي تئوري اتمي را قبول مي کند، اما اين تئوري
    همان تئوري نيست که در ابتدا دالتون بيان کرد. هيچ شخص مطلعي امروزه معتقد به نحوه توارث صفات که به وسيله لامارک پيشنهاد و سپس توسط داروين و معاصرين او تأييد شد نيست، بلکه امروزه دانشمندان تأييد
    مي کنند که صفات در نتيجه موتاسيون، هيبريداسيون يا احتمالاً ديگر روش هاي ويژه به ارث رسيده اند. اين مثال ها اين حقيقت را روشن مي سازد که علم استاتيک نيست و تئور يها به طور مرتب تغيير مي کنند.

    نقاط ضعف روش علمي
    ۱- در اين روش اطلاعات زيادي جمع آوري مي شود ولي محقق به نتيجه گيري کمي نائل مي آيد.
    ۲- چهار مرحله اي که براي اين روش گفته شده هيچ کدام ساده نيستند، چون هر مرحله خود شامل چند مرحله است که آن را پيچيده و غامض مي کند.
    ۳- اگر محقق با کمي تعمق به يک مسئله در روش علمي نظر بيفکند، مي بيند که اولاً حقايقي که او به آن ها نظر مي افکند حقايق واقعي نيستند، ثانياً امکان ارائه تئوري هايي که حقايق را نشان بدهند ساده نيست، ثالثاً ممکن است منطقي که در اين روش به کار مي برد منطق اشتباهي باشد. رابعاً ممکن است هميشه امکان اجراي روش استقرا و آزمون صحت استقرا وجود نداشته باشد و نهايتاً به دليل عدم امکان کنترل ممکن است شرايط صحت استقرا وجود نداشته باشد.
    تئوري هاي پيشنهاد شده ممکن است از روي بي دقتي باشد و به همين دليل اثبات آن ها ممکن است از روي بي دقتي صورت بگيرد که اين عيب روش علمي نيست، بلکه از مشکلات اين روش است.
موضوعات مشابه با: آموزش روش
انجمن عنوان تاریخ
سایر رشته ها کارگاه آموزشی روشهای ثبت اختراع برگزار می شود ‏May 8, 2011
سایر رشته ها استخدام آموزش و پرورش سال ۹۱ ‏Jan 26, 2013
سایر رشته ها پیام همدردی وزیر آموزش و پرورش با دانش آموزان حادثه دیده پیرانشهر ‏Dec 6, 2012
سایر رشته ها فرآیند حل مشکل در مدیریت آموزشی ‏Nov 23, 2011
سایر رشته ها اپسون ویدیو پروژکتوری برای مصارف آموزشی تولید کرد ‏Sep 25, 2011
سایر رشته ها «آموزش کوتاه مدت در مدیریت روابط انسانی» ‏Mar 7, 2011
سایر رشته ها آموزش ساخت جليقه ضد گلوله ‏Feb 22, 2011
سایر رشته ها آموزش بازيافت براي کودکان ‏Dec 27, 2010
سایر رشته ها آموزش تله پاتی (انتقال فکر) ‏Nov 15, 2010