1. اطلاعات ما نشان میدهد که شما عضو انجمن نیستید، لطفا برای استفاده کامل از انجمن ثبت نام کنید یا وارد انجمن شوید.
  2. 1- لطفا اول ایمیل تان .www نگذارید !
    2-بعد از ثبت نام,ایمیلی برای شما ارسال خواهد شد, که باید بر روی لینک داده شده کلیک نمایید تا اکانت شما فعال شود.

مهریه‌ بالای 110سکه زندان ندارد

شروع موضوع توسط ashoob ‏Mar 10, 2012 در انجمن حقوق خانواده

  1. ashoob
    آفلاین

    ashoob مدیر بازنشسته

    تاریخ عضویت:
    ‏Aug 3, 2009
    ارسال ها:
    7,744
    تشکر شده:
    15
    امتیاز:
    38
    جنسیت:
    زن
    محل سکونت:
    یک پارس
    وب سایت:
    [h=2]مهریه‌ بالای 110سکه زندان ندارد + بررسی آخرین تغییرات لایحه حمایت از خانواده[/h]
    مصوبه مجلس:
    مهریه‌ بالای 110سکه زندان ندارد

    گروه جامعه، مهدی افروزمنش:
    برای برخی مردان از این بهتر نمی‌شود؛ دو روز و دو خبر عالی برای آن گروه از آقایانی كه قصد تجدید فراش دارند، می‌خواهند داماد شوند یا قصد جدا شدن از همسر خود را دارند. گویی مجلس‌نشین‌ها تصمیم گرفته‌اند در آخرین روزهای نمایندگی خود خاطره‌ای باور نكردنی در ذهن آقایان و البته تا حدودی هم خانم‌ها بر جای بگذارند. دوشنبه كه اجازه دادند آقایان بدون دغدغه پاسخگویی به همسر قانونی، ازدواج موقت كنند و نیازی هم به ثبت كردن آن نداشته باشند. دیروز هم متنی تصویب كردند كه بر اساس آن دیگر هیچ مردی بابت مهریه‌های بیشتر از 110 سكه طلا به زندان نخواهد رفت. قیمت سكه در بازارهای دیروز 795 هزار تومان بود و این یعنی آقای داماد تنها در قبال 87 میلیون و 450 هزار تومان از هر میزان مهریه‌ای كه قبول كرده، ممكن است به زندان برود. در شرایطی هم كه تعداد سكه‌ها بالاتر از این تعداد باشد قاضی تنها با در نظر گرفتن تمكن مالی زوج می‌تواند حكم خود را صادر كند. كامبیز نوروزی، حقوقدان در این‌باره می‌گوید كه این مصوبه اگر چنانچه مطابق اخبار منتشر شده باشد هم مبهم است و هم بیهوده. او این مصوبه را مبهم می‌داند به این خاطر كه معتقد است این مصوبه مشخص نمی‌كند محاكم با مازاد 110 سكه چگونه باید برخورد داشته باشند، به عبارتی آیا دادگاه موظف به صدور حكم متناسب با توانایی مالی زوج است؟ این حقوقدان مصوبه را نیز بیهوده می‌داند چرا كه تفاوت ماهوی با مقررات فعلی حاكم بر محاكم قضایی ندارد. او می‌گوید: در حال حاضر شوهری كه توانایی مالی برای پرداخت مهریه ندارد، می‌تواند دادخواست اعسار بدهد و چنانچه بتواند ناتوانی خویش را ثابت كند دادگاه او را به زندان نخواهد فرستاد. نوروزی اشاره می‌كند: متوجه هستید كه مصوبه دیروز مجلس نیز در عمل از همین مسیر پیروی خواهد كرد. اما آیا قانونگذار قصد ندارد كه برای مهریه به صورت غیرمستقیم سقف تعیین كند و به این طریق خود را از تبعات منفی مهریه‌های سنگین برهاند. كامبیز نوروزی می‌گوید: چنین گرایشی در قانونگذار دیده می‌شود اما باید تاكید كرد كه این مصوبه هم با شرایط زندگی زنان در جامعه ایران و هم با قوانین شرع مغایرت دارد.
    او ادامه می‌دهد قانونگذار متاسفانه در این مصوبه به جای مواجهه منطقی با مساله خانواده متناسب با نیازهای روز با پاره‌ای از ابداعات مغایر با ساخت حقوقی و اجتماعی در جهت پیچیده‌تر كردن معضل و بی‌توجهی به شرایط و حقوق زنان گام برداشته است. او در پایان تاكید می‌كند كه تنها ماحصل این مصوبه این است كه مرد در قبال مهریه‌ای كه موافقت به پرداخت آن كرده به زندان نمی‌رود اما هیچ ضمانت اجرایی هم در دست زن نیست كه مرد را موظف به پرداخت مهریه مازاد 110 سكه كند. زندانیان مهریه در سال 90 با 55 درصد افزایش نسبت به سال قبل به بیش از سه هزار و 100 نفر رسید و نشانه‌های زیادی نیز وجود دارد كه این زندانیان در حال افزایش هستند. از همین‌رو پر بیراه نیست نظراتی كه بر این پایه استوار هستند كه هدف مجلس از تصویب چنین پیشنهادی كه از سوی یكی از نمایندگان زن مجلس ارایه شده بود كنترل آنچه كه مهریه‌های نامتعارف می‌خواند و از آن مهم‌تر كنترل تعداد زندانیان مهریه است كه می‌گویند به بحرانی جدی بدل شده است. دكتر سعید معیدفر، جامعه‌شناس این استدلال را دلیل قابل قبول این مصوبه می‌داند و می‌گوید: به نظر مصوبه بدی نیست هر چند كه اساسا من با مهریه مخالفت دارم و بهتر این می‌دانم كه به سمت و سویی برویم كه تمام كشورهای توسعه یافته و پیشرفته در آن مسیر حركت می‌كنند. معیدفر این مسیر را قوانینی می‌داند كه اموال به دست آمده پس از ازداوج را در صورت طلاق به صورت مساوی بین طرفین تقسیم می‌كند. دكتر معیدفر در ادامه می‌گوید: «اما تا رسیدن به آن روز این مصوبه می‌تواند تا حدودی راهگشا باشد چرا كه هم اكنون خیلی از زندانی‌ها، زندانی‌های مهریه است و این نكته می‌رود كه به یك فاجعه ملی تبدیل شود. این جامعه‌شناس می‌گوید: البته باید به این نكته نیز اشاره كرد كه قانونگذار با درك چنین اوضاعی در حال خالی كردن شانه از زیر بار مسوولیت نیز هست. یعنی می‌گوید مسوولیت حمایت از زن تا سقف 110 سكه را بر عهده می‌گیرد و با بیشتر از آن دیگر كاری ندارد. او ادامه می‌دهد كه این بدان معنی است كه قانونگذار دارد بار مسوولیت را از شانه خود برداشته و به شانه مردم می‌گذارد. در مقابل اما دكتر شهلا اعزازی قرار دارد كه مخالف صددرصد این مصوبه است و می‌گوید: این مصوبه یك تصمیم غلط است كه تبعات بدتری را به دنبال خواهد آورد. اعزازی معتقد است قانونگذار در حال حركت بر اساس یك‌سری رسوم پیشاصنعتی است كه به هیچ عنوان جوابگوی نیازهای امروز جامعه نیست و از آن مهم‌تر اینكه تنها خواسته بخش كوچكی از جامعه است. او ادامه می‌دهد: قابل پیش‌بینی است كه این تصمیم به سرانجامی نرسد هم به این دلیل كه مردم باهوش‌تر هستند و احتمالا به راهكارهای دیگری برای مدیون كردن مرد در ازدواج می‌اندیشند و هم اینكه تجربه نشان داده است كه با مصوبه و قانون در مقوله مهریه اتفاقی نمی‌افتد. او می‌گوید به عنوان مثال سال‌هاست كه در رابطه با آنچه مهریه نامتعارف خوانده می‌شود، صحبت می‌شود اما آیا اوضاع بهتر شده است كه با این قانون بخواهد بشود؟ شهلا اعزازی به نكته دیگری هم اشاره می‌كند، آنجا كه می‌گوید: در جامعه ایرانی تاكنون به استناد مهریه قوانینی عرفی یا رسمی وضع شده است از جمله اینكه زن باید مطیع باشد و... اما عملا با این مصوبه، دولت دارد پایه و بنیان چنین قوانین عرفی یا رسمی را حذف می‌كند اما با تبعات آن كاری ندارد.
  2. ashoob
    آفلاین

    ashoob مدیر بازنشسته

    تاریخ عضویت:
    ‏Aug 3, 2009
    ارسال ها:
    7,744
    تشکر شده:
    15
    امتیاز:
    38
    جنسیت:
    زن
    محل سکونت:
    یک پارس
    وب سایت:
    مهریه از كجا آمده است
    مهریه سال‌های بی‌شماری است كه محل نزاع، بین خانواده‌های عروس و داماد پیش از عروسی، زن و شوهر در حین طلاق و خانواده‌های زن و شوهر مطلقه بعد از طلاق است. مهریه تا به حال مانع رسیدن دختران و پسران بی‌شماری به یكدیگر شده، همسركشی‌های زیادی را باعث شده، مردان زیادی را به زندان انداخته یا آواره كرده، زنان بی‌شماری را ثروتمند كرده یا از فقر نجات داده، مردان زیادی را سر عقل آورده و كلا تاثیرات بسیاری را بر نهاد خانواده ایرانی گذاشته است، اما به واقع این موضوع از كجا آمده، متعلق به ایران است، یك پدیده اسلامی است یا پیش از آن نیز رایج بوده است. قدیمی‌ترین قانونی كه تاكنون درباره مهریه شناخته شده، قانون حمورابی است كه در حدود 1700 سال قبل از میلاد مسیح تدوین شده است. قانون حمورابی شامل 282 ماده است كه 150 ماده آن به زبان‌های زنده دنیا ترجمه شده است. طبق مواد 138 و 139 قانون مزبور اگر زن عقیم بوده و طلاق داده شود، شوهر مكلف است كه مهر و جهیزیه وی را تسلیم كند و در صورتی كه زن مهریه و جهیزیه نداشته باشد، پرداخت مقدار یك من نقره به او ضروری است و هر گاه زن مرتكب ترك خانواده یا اعمالی از قبیل آن شود به لحاظ جرم ارتكابی، شوهر از تادیه مهریه و جهیزیه معاف بوده است. می‌گویند كه از نوشته‌های زرتشتی نیز چنین بر می‌آید كه مرد هنگامی كه می‌خواست با دختری ازدواج كند، مكلف بوده است كه علاوه بر مالی كه به دختر می‌بخشد، مالی را نیز به پدر او تسلیم كند. از حقوق زرتشتی درخصوص مهر می‌توان نكات زیر را استنباط كرد: 1- اقوام دختر هنگام نكاح او مقداری از مال خود را كه مساوی با سهم الارث دختر از مال آنها بوده است، تسلیم وی می‌كردند. 2- شوهر یا اقوام وی مقداری هدیه به دختر و نزدیكان او می‌دادند.
  3. ashoob
    آفلاین

    ashoob مدیر بازنشسته

    تاریخ عضویت:
    ‏Aug 3, 2009
    ارسال ها:
    7,744
    تشکر شده:
    15
    امتیاز:
    38
    جنسیت:
    زن
    محل سکونت:
    یک پارس
    وب سایت:

    مهریه در آیین یهود و مسیحیت

    مهر اكنون نیز بین یهودیان از اركان عقد نكاح به شمار می‌رود و كلیه فرق یهود نكاح بدون آن را باطل می‌دانند. در فرقه كاتولیك، مهریه وجود ندارد، فرقه پروتستان تعیین صداق را الزامی نمی‌داند ولی با موافقت زوجین و والدین آنها می‌توان صداق را تعیین و در نكاح‌نامه تصریح كرد. در عربستان قبل از اسلام مهر متعلق به پدر بوده و دختر حقی به آن نداشت و چون پدر با تزویج دختر خود و گرفتن مهر او، مال خود را زیاد می‌كرد، پس دختر را نافجه می‌گفتند و تهنیت كسی را كه صاحب دختری می‌شد جمله (هنیئا لك النافجه) بود. اعراب در زمان جاهلیت از تزویج دختران خود به‌غیر از قبیله امتناع داشتند مگر در صورتی كه داماد به پرداخت مهر زیادتری حاضر می‌شد كه در این حالت پدر دختر، با ازدواج او موافقت می‌كرد حتی در خود قبیله هم حق‌تقدم برای ازدواج با كسی بود كه مهر بیشتری تسلیم می‌كرد. اما از آنجا كه حقوق اسلام اهمیت فراوانی برای نكاح قایل بوده، احكام خاصی برای آن وضع كرد كه یكی از مهم‌ترین آن احكام مهر است. در واقع اسلام معتقد است كه قرار دادن مهر برای زن ایجاد شخصیت می‌كند، به نوعی كه می‌توان گفت ارزش معنوی مهر بیش از ارزش مادی آن است.

  4. ashoob
    آفلاین

    ashoob مدیر بازنشسته

    تاریخ عضویت:
    ‏Aug 3, 2009
    ارسال ها:
    7,744
    تشکر شده:
    15
    امتیاز:
    38
    جنسیت:
    زن
    محل سکونت:
    یک پارس
    وب سایت:
    تغییرات جدید لایحه حمایت از خانواده در گفت‌وگوی «حمایت» با نمایندگان؛
    حذف مجازات حبس برای مهریه بیش از ‌١١٠ سكه


    گروه قضایی- مواد جنجالی لایحه حمایت از خانواده در حالی در روزهای پایانی مجلس هشتم در صحن مورد بررسی قرار گرفت که چندین ماه بود که در نوبت رسید گی قرار داشت و امیدی به بررسی آن در مجلس هشتم وجود نداشت اما وجود فاصله زمانی تا ارایه بودجه برای بررسی در صحن از کمیسیون تلفیق سبب شد نمایندگان آخرین بندهای باقی نمانده این لایحه را که بسیار هم بحث برانگیز بودند را تعیین تکلیف کنند.در جدیدترین مصوبات، پیشنهاد تعیین سقف مهریه برای زندانی نشدن زوج به تصویب رسید. «حمایت» با هدف بررسی قوانین تصویب شده پای صحبت نملیندگان مجلس نشسته و نظر آنها را جویا شده‌است.

    عدم صدور قرار مجرمیت برای مهریه بالای 110 سكه
    نیره اخوان بیطرف عضو كمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفت‌وگو با «حمایت» در رابطه با تصویب لایحه خانواده در مجلس گفت: از آنجا كه بررسی بودجه 91 هنوز به صحن نیامده است زمان می‌برد تا از كمیسیون‌های تخصصی به كمیسیون تلفیق و بعد به صحن بیاید مجلس تصمیم گرفت در این فاصله زمانی طرح‌های در نوبت را بررسی كند.
    وی افزود: خود ما هم غافلگیر شدیم، زیرا از حوزه‌های انتخابیه به تازگی بازگشته بودیم که لایحه خانواده در دستور كار قرار گرفت. بیطرف در رابطه با بحث مهریه و تعیین سقف 110 سكه توضیح داد: در شور دوم مجلس به بحث ماده 25 كه در كمیسیون حذف شده بود رسیدیم كه قوه قضاییه خواستار تعیین یك مهریه متعارف شده بود. اما تشخیص غیرمتعارف بودن مهریه بسیار سخت بود و نمی‌شد دقیق این مساله را روشن كرد به همین دلیل در كمیسیون حذف شده بود.
    این نماینده شهر اصفهان در ادامه افزود: مطلب دیگر درخواست دولت بود برای تعیین مهریه كه خود ظلم مضاعفی بود برای جوانانی كه توان پرداخت مهریه را نداشتند و اصولا نمی‌توانست جنبه بازدارندگی در تعیین مهریه‌های سنگین داشته باشد. بی‌طرف توضیح داد: تعیین مالیات بر مهریه نیز برخلاف شرع مقدس بود زیرا نمی‌توان بر مهریه مالیات بست.این عضو كمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در ادامه تصریح كرد: ما هیچ‌گونه محدودیتی را در تعیین مهریه اعمال نكرده‌ایم بلكه هر فرد آزاد است هر تعداد كه می‌خواهد مهریه تعیین كند، اما فقط تا 110 سكه مجازات حبس خواهد داشت.
    وی توضیح داد: این پیشنهاد كتبی بنده بود كه با توجه به سرعت رسیدگی به این لایحه در پرونده موجود نبود. اما با تذكر شفاهی مورد قبول نمایندگان واقع شد. بر اساس این پیشنهاد اگر فردی توان پرداخت مهریه‌ای كه بالای 110 سكه است را ندارد، به زندان نخواهد رفت.
    بی‌طرف در پاسخ به این سوال كه مرد تا چه مقدار از مهریه را مكلف به پرداخت خواهد شد، گفت: كل مهریه دینی است برعهده مرد اما قرار مجرمیت برای زیر 110 سكه است و فرد باید این مقدار را یا به صورت قسطی یا هرگونه دیگر كه توان پرداخت دارد، بپردازد اگر ملكی یا دارایی داشته باشد به نفع زوجه ضبط خواهد شد اما اگر توان مالی نداشت به اندازه 110 سكه مجری قانون او را مكلف به پرداخت و در صورت عدم توان به حبس محكوم خواهد كرد.بی‌طرف در رابطه با تصویب قانون عدم حضور كودكان زیر 15 سال در جلسات دعاوی خانوادگی هم گفت: زمانی كه پرونده‌ای در دادگاه خانواده مطرح می شود، اصولا زن و مرد خواستار جدایی، دارای فرزند یا فرزندانی هستند كه قانونگذار برای حمایت از این كودكان منع حضور آنها جز در موارد ضروری را تصویب كرد.
    وی افزود: حضور كودكان برای تعیین سن رشد و مواردی این‌چنینی برای كودكان آزاردهنده است به همین دلیل بهتر دیدیم این قانون تصویب شود.

    حذف مواد جنجالی برای تحكیم بنیان خانواده

    زهره الهیان دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با «حمایت» در رابطه با تصویب لایحه حمایت از خانواده گفت: اكثر موارد لایحه حمایت از خانواده در مجلس هشتم تصویب شده بود و چند ماده جنجالی آن كه نیاز به دقت بیشتری داشت و برای تحكیم بنیان خانواده بود از جمله مواد 22 و 23 از لایحه حذف شده بود.
    نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، افزود: به طور نمونه 10 شرط برای بحث ازدواج مجدد در قانون وجود داشت كه همین 10 شرط همچنان باقی ماند و اجازه ازدواج مجدد محدود به تحقق شروط سابق شد طرح رفع محدودیت ازدواج مجدد رای نیاورد.
    الهیان در رابطه با طرح ازدواج موقت نیز گفت: با الزام ثبت ازدواج موقت موافقت نشد و فقط در سه صورت الزام به ثبت پذیرفته شد باردار بودن زوجه، توافق طرفین و شرط ضمن عقد. الزام برای ثبت به خصوص در مورد بارداری می‌تواند كمك موثری در حفظ بنیان خانواده حمایت از زنان كودكان به عنوان اقشار آسیب پذیر باشد. عضو فراکسیون زنان مجلس، افزود: در صورت ثبت قانونی ازدواج موقت، كودك حاصل از این ازدواج دارای حق و حقوق خواهد شد و مسوولیت نگهداری و نفقه از وظایف پدر خواهد بود.عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در رابطه با تعیین سقف مهریه گفت: خانواده‌ها اختیار كامل دارند هر مقدار كه می‌خواهند مهریه را تعیین كنند اما با آنچه كه تصویب شده مهریه بالای 110 سكه مجازات زندان نخواهد داشت و اعمال قانون برای زیر 110 سكه خواهد بود. هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا 110 سكه بهار آزادی طرح جدید یا معادل آن باشد، وصول آن مشمول قانون نحوه اجرای محكومیت‌های مالی است و هرگاه مهریه بیش از این مقدار باشد صرفا ملائت زوج، ملاك پرداخت خواهد بود.

    تعیین سقف مهریه نباید به وضعیت مالی مردان محدود شود

    طیبه صفایی، عضو فراکسیون زنان مجلس در واکنش به اظهارات اخوان بیطرف مبنی بر اینکه مهریه فقط تا ۱۱۰ سکه زندان داشته باشد و نه بیشتر، تأکید کرد: تعیین سقف برای مهریه نباید به وضعیت مالی مردان محدود شود و باید برای پشتوانه مالی زنان نیز چاره‌ای اندیشیده شود.
    صفایی گفت: پیشنهاد اجرای ماده ۲ قانون محکومیت‌های مالی برای مهریه‌های تا سقف ۱۱۰ سکه پیشنهاد خوب و مقبولی است، اما باید شرایط و زمینه‌های آن را فراهم کرد. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی افزود:‌ با توجه به پیشنهاد اخوان بیطرف مبنی بر تعیین سقفی برای مهریه و عدد پیشنهادی وی که بر ۱۱۰ سکه قرار داده شده است، امکان تعیین مقداری مشخص برای پرداخت از طرف مردان وجود دارد.
    وی درباره فلسفه انتخاب عدد ۱۱۰ گفت: عدد ۱۱۰ معادل ابجد نام علی (ع) است که بر اساس این رقم، اخوان بیطرف سقف مهریه را ۱۱۰ سکه پیشنهاد کرد. صفایی تصریح کرد: باید برای زنان پشتوانه‌ای قرار داد تا در آن صورت بتوان برای تمام سطوح جامعه یک مقدار ثابت را در نظر گرفت و در غیر این صورت اجرایی شدن این موضوع تا حدودی غیر ممکن و ناعادلانه خواهد بود. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی به صندوق ویژه بازنشستگان اشاره کرد که می‌تواند نمونه خوبی برای مسوولان باشد تا آنها بر روی مسایلی مانند بیمه زنان خانه‌دار و یا بیمه مهریه کار کنند و آن را به شکل طرحی جامع، برای پشتیبانی از زنان اجرایی کنند.وی درباره علت وجود مهریه و تعریف آن برای قرار دادن در خطبه زمان عقد گفت: مهریه هدیه‌ای برای زنان از سوی مردان است که در صورت ناتوانی مرد برای پرداخت، خطبه عقد از پایه دچار اشکال خواهد شد و باید دختران و پسران در زمان ازدواج به این نکته توجه داشته باشند. صفایی با بیان اهمیت فرهنگ‌سازی بین خانواده‌ها گفت:‌ متأسفانه فرهنگی که در بین خانواده‌ها برای تعیین مهریه بالا رواج پیدا کرده است با آنچه در عرف اسلام و فرهنگ و شریعت اسلامی است، مغایرت دارد.
    عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: باید با پرداختن به بحث فرهنگ‌سازی جوامع، جوانان را درباره مسایلی که باعث تحکیم بنیان خانواده می‌شود، متوجه کرد، زیرا مهریه سنگین برای جوانان نه تنها باعث خوشبختی نمی‌شود بلکه گاهی باعث جدایی زوجین می‌شود. وی با بیان مثالی در این‌باره گفت: به عنوان مثال زنی که مهریه خود را امر نامعقول و بیهوده ای تعیین می‌کند باید متوجه این موضوع باشد که این مهریه هدیه‌ای به اوست و باعث ایجاد افکاری نامناسب و مشکل‌ساز بین خانواده‌ها می‌شود. عضو فراکسیون زنان مجلس، خواستار تخصیص بودجه‌ای برای در نظر گرفتن پشتوانه زنان شد و گفت: در این صورت است که زن می‌تواند با توجه به نقطه امنی برای آینده مالی خود، تصمیم بهتری را برای تعیین سقف مهریه اخذ کند.

    کلام آخر

    بعد از بحث و بررسی‌های طولانی لایحه حمایت از خانواده تصویب و مواد بحث‌برانگیز آن نیز تعیین تکلیف شد. یکی از مهم ترین موارد رفع مجازات حبس برای زندانیان مهریه بود که با پیشنهاد شفاهی نیره اخوان بیطرف عضوکمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به تصویب نمایندگان مجلس رسید. تاکید برحبس‌زدایی در این قانون اهمیت بالایی دارد.