1. اطلاعات ما نشان میدهد که شما عضو انجمن نیستید، لطفا برای استفاده کامل از انجمن ثبت نام کنید یا وارد انجمن شوید.
  2. 1- لطفا اول ایمیل تان .www نگذارید !
    2-بعد از ثبت نام,ایمیلی برای شما ارسال خواهد شد, که باید بر روی لینک داده شده کلیک نمایید تا اکانت شما فعال شود.

تشریح جزئیات جدید از افزایش جریمه های راهنمایی و رانندگی

شروع موضوع توسط *FeReShTeH* ‏Dec 24, 2011 در انجمن قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي

  1. *FeReShTeH*
    آفلاین

    *FeReShTeH* دوست تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏Jun 6, 2011
    ارسال ها:
    1,329
    تشکر شده:
    1
    امتیاز:
    0
    مرحله دوم از اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی از ابتدای دی ماه کلید خواهد خورد و رانندگانی که که کماکان نسبت به قوانین راهنمایی و رانندگی بی تفاوت هستند با جریمه های سنگینی روبرو خواهند شد. مسئولین پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی بازدارندگی جریمه های جدید را دلیل اعمالشان می دانند ولی آیا به راستی می توان با اعمال جریمه های سنگین تر مشکل پایین بودن فرهنگ ترافیکی مردم را حل کرد؟

    به گزارش باشگاه خبرنگاران، گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با حضور سردار مهری جانشین رئیس پلیس راهنمایی ورانندگی کشور به بررسی ویژگی های مرحله دوم قانون راهنمایی ورانندگی وبازدارنده بودن جریمه های رانندگی پرداخت.
    سردار مهری در پاسخ به اولین سوال مجری برنامه که علت عدم احترام به قانون بین مردم را جویا شد گفت:قانون جدید رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی پس از 4دهه در سال 90اجرایی شد ومرحله اول آن نیز با موفقیت کامل در سراسر کشور اطلاع رسانی و اجراشد.

    وی علت عدم توجه بعضی رانندگان به قوانین راهنمایی ورانندگی را به دو عامل نبود فرهنگ ترافیک بین مردم و بازدارنده نبودن قوانین تا پیش از ابلاغ و اجرای قانون جدید دانست و گفت: اولین عامل بی قانونی بین رانندگان عدم آگاهی و ضعف فرهنگ ترافیک است. دومین عامل نیزنبود عوامل بازدارنده ای مانند محرومیت از رانندگی ،جرایم سنگین و حتی زندان بوده است.
    وی در پاسخ به این سوال که آیا هدف از افزایش جرایم رانندگی بازدارندگی است یا ابعاد دیگری نیز در آن لحاظ شده است گفت: هدف پلیس جریمه نیست بلکه پلیس به دنبال ارتقای فرهنگ ترافیک ورانندگی و به موازات آن پیشگیری از تلفات است. تخلفاتی که در کشور باعث مرگ سالیانه 23هزار انسان می شود. به همین دلیل برای بازداشتن متخلفانی که با تخلفات خطرساز خود آسایش را از مردم سلب می کنند باید عامل بازدارنده ای مانند جریمه های سنگین وجود داشته باشد.
    سردار مهری در پاسخ به این پرسش که میزان جریمه های جدید را مناسب می دانید یا خیر اظهار داشت: تعیین وتصویب جریمه های جدید فرایندی طولانی را طی کرده وپس از انجام کار کارشناسی طولانی توسط دولت تصویب وابلاغ شده است. جریمه ها بر اساس شرایط اقتصادی کشور تعیین شده اند و از اول دی ماه در برخورد با متخلفان اعمال خواهند شد.

    وی از کاهش تعداد 12هزار نفری تعداد کشته ها و مجروحان حوادث رانندگی طی 8ماهه نخست سال خبرداد و تصریح کرد: کاهش این تعداد کشته ومجروح در حالی اتفاق افتاده است که در طول8ماهه سال بیش از یک میلیون خودروی نوشماره و یک میلیون و 250هزار راننده جدید به سیستم حمل و نقل وکشور اضافه شده اند.افزایش تعداد خودرو وراننده و به همان نسبت کاهش تلفات نشان از اطلاع رسانی و فرهنگ رسانی مناسب پلیس دارد که باهمکاری رسانه ها محقق شده است.
    وی خاطرنشان کرد: مطالعات ما در طول اجرای 8ماهه قانون جدید نشان می دهد که بیش از 95درصد از رانندگان خود را ملزم به رعایت قوانین ومقررات می دانند.
    وی درتشریح صحبتهای خود به وقوع 156هزار تصادف جرحی و فوتی طی هشت ماهه سال اشاره کرد و افزود: در مقایسه آمار فوق با تردد بیش از 20میلیون موتور سیکلت و خودروی موجود درکشور می توان فهمید که تنها یک درصد از رانندگان از تخلفات حادثه ساز آسیب دیده اند. این درحالی است که نیمی از این تعداد مقصر حادثه نبوده اند و تنها 0.5 درصد از رانندگان با انجام تخلفات حادثه ساز مسبب ایجاد حادثه شده اند. به همین دلیل می توان گفت جریمه های جدید برای کمتر از 0.5درصد از رانندگان است که مرتکب تخلفات خطر ساز می شوند.
    وی درادامه نمرات منفی واعمالشان در سوابق رانندگان را از دیگر امتیازات مثبت قانون جدید راهنمایی ورانندگی دانست و گفت: بر اساس قانون جدید راهنمایی و رانندگی ، رانندگانی که نمرات منفی شان به 30نمره برسد تا سه ماه اجازه رانندگی نخواهند داشت و پس از گذشت این مدت نیز با پرداخت 40هزار تومان جریمه اجازه بازگشت به رانندگی را خواهند یافت. به عنوان مثال در این قانون قانونگذار 5نمره منفی برای عبور از چراغ قرمز توسط رانندگان وسایل نقلیه شخصی و ده نمره منفی برای رانندگان خودروهای عمومی درنظر گرفته است.

    وی تصریح کرد: در قانون جدید اگر تخلف راننده ای توسط دوربین های کنترلی ثبت شود نمرات منفی به صورت جداگانه در سوابق گواهینمامه مالک خودرو درج خواهد شد.
    سردار مهری در خصوص مرحله دوم کسب نمره منفی توسط رانندگان گفت: در این مرحله با رسیدن نمرات منفی به 25راننده متخلف برای مدت 6ماه اجازه رانندگی نخواهد داشت و پس از آن نیز باید مبلغ 60هزار تومان جریمه برای بازگشت به رانندگی پرداخت کند. در مرحله سوم گواهینامه راننده متخلف با کسب 20نمره منفی ابطال خواهد شد.

    وی تاکید کرد: محرومیت از رانندگی می تواند بازدارندگی بیشتری نسبت به جریمه به خصوص برای افرادی تمول لازم برای پرداخت جریمه ها را دارند داشته باشد.
    جانشین رئیس پلیس راهنمایی ورانندگی کشور در پاسخ به این سوال که درقانون جدید جریمه ها به نام فرد متخلف صادر خواهد شد یا به نام مالک خودرو اظهار داشت: در پلاک های قدیم خودرو شناخته می شد ولی در پلاک های ملی نمرات منفی و جریمه ها به نام مالک خودرو ثبت می شود. پلاک ملی پلاکی فردی است و در هنگام تعویض خودرو بر روی خودروی بعدی نصب می شود.

    وی در تکمیل صحبت های خود افزود: اگر در هنگام جریمه خودرو توسط پلیس متوقف شده باشد جریمه با مشخصات راننده صادر خواهد شد و در صورت ثبت جریمه توسط دوربین جریمه در سوابق مالک خودرو وپلاک ثبت می شود.
    آیا نمرات منفی به مرور زمان از بین می روند؟ سردار مهری در جواب به این پرسش اظهارداشت: اگر امتیازات منفی راننده ای درمرحله اول به کمتر از 30امتیاز برسد و همین راننده به مدت شش ماه تخلفی انجام ندهد تمامی نمرات منفی اش حذف خواهد شد.
    وی درمورد نحوه اطلاع رسانی راهور و تکلیف رانندگانی که از چندو چون جرایم جدید اطلاع ندارند نیز گفت: هر راننده ای هنگام دریافت گواهینامه رانندگی آموزش های تئوری و عملی آئین نامه ای را می گذراند و آموزشگاه های رانندگی تمامی موارد آیین نامه را توسط اساتید مجرب به رانندگان آموزش می دهند. با اینحال درخصوص کدهای تخلف جدید و کد تخلف هایی که میزان جریمه شان تغییر یافته است اطلاع رسانی کافی توسط راهور انجام می شود.

    وی اطلاع رسانی مداوم توسط شبکه های مختلف سیما را برای آگاهی بخشی به آندسته از رانندگانی دانست که ممکن است در به مرور زمان قوانین را فراموش کرده باشند.
    وی همچنین از برگزاری کلاسهای خاص رانندگان تاکسی، اتوبوس و کامیون در سطح کشور خبرداد و افزود: افسران پلیس آموزش های چهره به چهره را در مدارس نیز اجرایی کرده اند تا سطح آگاهی مردم نسبت به قانون و جرایم بالا رود.
    وی در واکنش به این سوال که چرا سایت پلیس هنوز به روز رسانی نشده و مردم برای آگاهی بیشتر از میزان جرایم و قانون باید به چه مرجعی مراجعه کنند گفت: پس از تصویب قانون در مجلس و تایید شورای نگهبان قانون توسط دولت ابلاغ شد و از همان روز مردم می توانستند از طریق سایت دولت به قانون دسترسی داشته باشند.

    وی افزود: در پلیس راهور سایت مشخصی برای تبلیغ قانون در نظر گرفته نشده و اطلاع رسانی ها از طریق چاپ بروشور، بنر و صداوسیما و مطبوعات انجام می شود.
    جانشین پلیس راهور ناجا در پاسخ به سوال مجری برنامه که از میزان برنامه های فرهنگی و آموزشی برای عامه مردم توسط پلیس می پرسید نیز گفت: پلیس راهور با اجرای طرح هایی مانند فرهنگ یار پلیس و فرهنگ یار ترافیک به دنبال ارتقای فرهنگ ترافیکی بوده و دراین زمینه رویکرد مثبتی داشته است. به عنوان نمونه در گذشته اگر فرزندان پدر ومادر را تشویق به سبقت می کردند امروز با فرهنگ سازی صورت گرفته عکس این ماجرا انجام می شود و بچه ها در قبال انجام تخلف توسط والدین به آنها تذکر می دهند.

    وی افزود: برای اجرای مرحله دوم قانون نیز راهور اقدام به برگزاری همایش ها و جلسات مختلف توجیهی و آموزشی کرد و افسران پلیس کلاس های آموزشهای چهره به چهره ای را در سطح شهرها و مدارس کشور برگزار کردند.
    این افسر ارشد راهنمایی و رانندگی کشور خاطرنشان کرد: رانندگانی که به دلیل ارتکاب تخلفات حادثه ساز گواهینامه شان توقیف می شود برای دریافت گواهینامه رانندگی می بایست
    دوره های آموزشی را پشت سربگذارند ضمن اینکه در اغلب پاسگاههای پلیس راه افسران پلیس کلاس های توجیهی قانون را برای رانندگان حمل ونقل عمومی برگزار می کنند.
    وی الزام به بستن کمربند ایمنی برای راننده ،سرنشین و سرنشینان عقب خودرو را از دستاوردهای مهم راهور ناجا دانست که کار فرهنگ سازی آن از یک دهه قبل در کشور آغاز شده است.

    سردار مهری تصریح کرد درقانون جدید راهنمایی ورانندگی جریمه نبستن کمربند ایمنی برای سرنشینان خودروها در سطح شهر 15هزار تومان و در سطح بزرگراه ها و آزادراهها 30هزار تومان در نظر گرفته شده است.
    وی درخصوص مهلت پرداخت جرایم راهنمایی ورانندگی در قانون جدید نیز گفت:در گذشته مهلت پرداخت جریمه ها تنها یک ماه تعیین شده بود در حالیکه در قانون جدید فرصت پرداخت جریمه تا دوماه افزایش یافته است و پس از پایان یافتن مهلت قانونی از طریق پیامک به راننده اطلاع رسانی خواهد شد تا نسبت به پرداخت جریمه های خود اقدام کند.

    وی خاطرنشان کرد: در این قانون اگر میزان جریمه ها به مرز یک میلیون تومان برسد خودرو توسط ماموران راهور متوقف خواهد شد و راننده نیز اجازه رانندگی نخواهد داشت.
    وی با تاکید براینکه تخلفات رانندگی درگذشته 20روز پس از انجام تخلف در سیستم اجرائیات راهور ثبت می شد اظهار داشت: از سال گذشته پلیس راهنمایی و رانندگی با بکارگیری دستگاه های الکترونیکی ثبت تخلف این امکان را فراهم آورد تا حداکثر 24ساعت پس از ثبت تخلف توسط افسر جریمه در سیستم اجرائیات راهور ثبت شود.
    وی افزود: پیش بینی شده است حدود 10هزار دستگاه به منظور بالابردن سرعت ثبت تخلفات وکاهش خطای انسانی تا پایان دوره دوساله در اختیار تمامی افسران و درجه داران راهور قرار گیرد.
    این مقام مسئول در ادامه تاکید کرد: قانون، سختگیری بیشتری نسبت به رانندگان وسایل نقلیه عمومی به خرج خواهد داد چراکه یک راننده اتوبوس مسئولیت جان 40مسافر را برعهده دارد.

    وی در مورد جریمه های درنظر گرفته شده برای استفاده از تلفن همراه حین رانندگی نیز اظهار داشت: در این قانون برای کسانی که از تلفن همراه در سرعت های بیش از 60کیلومتر درساعت استفاده کنند 50هزار تومان جریمه و سه نمره منفی در نظر گرفته شده است این درحالی است که جریمه استفاده از تلفن همراه حین رانندگی با سرعت کمتر از 30کیلومتر در ساعت 30هزار تومان وبدون اعمال نمره منفی خواهد بود.
    سردار مهری افزود: در قانون جدید اگر راننده ای درهنگام حمل خودروی خود با جرثقیل در محل حاضر شود و یا در حین حمل به افسر مراجعه کند افسر راهنمایی و رانندگی وظیفه دارد خودرو را از جرثقیل پایین آورده و تنها به جریمه راننده اکتفا کند.
    وی درمورد چگونگی ونحوه اعتراض به جرایم رانندگی در قانون جدید اظهار داشت: افرادی که نسبت به جرایم خود اعتراض دارند می توانند ابتدا به مراکز پلیس +10مراجعه کنند و نسبت به جریمه خود اعتراض کنند. درصورت قانع نشدن می توانند با مراجعه به مراکز اجرائیات راهور برای دومین بار اعتراض خود را اعلام کنند تا توسط کارشناسان راهنمایی و رانندگی بررسی شود.

    وی علت عمده بروز اشتباه در صدور جریمه های رانندگی را دست نویس بودن تعدادی از قبض ها و امکان بروز خطای انسانی در مرحله اول صدور جریمه و پانچ آن در سیستم دانست و اظهار امیدواری کرد با سیستماتیک شدن صدور جریمه امکان بروز اشتباه در این حوزه به حداقل برسد.
    مهری به مردم توصیه کرد درهنگام فروش خودروی خود با مراجعه به مراکز تعویض پلاک راهور پلاک ملی خود را فک کرده و به انبار مرکز بسپارند چرا که در غیر اینصورت تمامی تخلفات صورت گرفته توسط راننده و مالک بعدی در سوابق پلاک ملی آنها ثبت خواهد شد.و پلیس راهور تنها مالک پلاک ملی را می شناسد و جرایم انجام شده را در سوابق دارنده پلاک ملی ثبت می کند.

    وی تصریح کرد: درصورت بروز چنین مشکلی صاحب پلاک وفردی که تخلف از جانب او صورت گرفته می توانند با مراجعه به اجرائیات راهور نسبت به انتقال جرایم و نمرات منفی به سوابق راننده متخلف اقدام کنند.
    وی در پایان تاکید کرد: براساس تدبیر فرمانده نیروی انتظامی و رئیس پلیس راهنمایی ورانندگی کشور دوره های استاندارد سازی رفتار کارکنان پلیس از دوسال گذشته در کشور برگزار شده و در این دوره ها افسران پلیس آموزشهای لازم را به صورت علمی و عملی دریافت می کنند.

    وی افزود: در حال حاضر دوره بیست و چهارم یا بیست وپنجم استاندارد سازی رفتار کارکنان در حال برگزاری است.
    وی از مردم خواست در صورت مواجهه با هرگونه بی حرمتی از سوی ماموران راهنمایی و رانندگی شکایت خود را از طریق تلفن 197 و یا از طریق مکاتبه با بازرسی راهور ناجا مطرح کنند تا در اسرع وقت به شکایتشان رسیدگی شود.


    منبع : باشگاه خبرنگاران
موضوعات مشابه با: تشریح جزئیات
انجمن عنوان تاریخ
قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي جزئیات تعویض و معادل‌سازی گواهینامه‌های رانندگی ‏May 23, 2013
قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي جزئیات طبقه بندی کارت سوخت خودروهای دیزلی ‏Nov 18, 2012
قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي جزئیات تغییر گواهینامه‌ها ‏Jul 9, 2012
قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي اعلام جزئیات تغییر گواهینامه ها ‏Apr 17, 2012
قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي جزئیات نحوه اعمال نمرات منفی برای رانندگان ‏Dec 30, 2011