1. اطلاعات ما نشان میدهد که شما عضو انجمن نیستید، لطفا برای استفاده کامل از انجمن ثبت نام کنید یا وارد انجمن شوید.
  2. 1- لطفا اول ایمیل تان .www نگذارید !
    2-بعد از ثبت نام,ایمیلی برای شما ارسال خواهد شد, که باید بر روی لینک داده شده کلیک نمایید تا اکانت شما فعال شود.

نمایشگاه جامع مدیریت شهری در سکوت برگزار شد

شروع موضوع توسط *Niusha ‏Nov 19, 2011 در انجمن شهرسازی

  1. *Niusha
    آفلاین

    *Niusha کاربر فعال شهرسازی

    تاریخ عضویت:
    ‏Apr 22, 2011
    ارسال ها:
    3,579
    تشکر شده:
    2
    امتیاز:
    38
    شغل :
    ...مدیر فروش
    محل سکونت:
    شیراز
    [​IMG]

    چکاوک ابراهیمی
    مدیریت شهری -

    دومین نمایشگاه جامع مدیریت شهری و دستاوردهای شهرداریهای کشور در سکوت رسانه ای و چراغ خاموش به حیات چهار روزه‌اش پایان داد و کمتر کسی از برپایی آن با خبر شد و همانطور که در سکوت آغاز شده بود در سکوت هم پایان یافت.
    به گزارش پایگاه خبری شهر الکترونیک، نمایشگاهی که به تهران آمده بود تا دستاوردهای شهرداری‌های استان‌ها و شهرهای بزرگ و کوچک را از بعد مدیریت شهری و در زمینه‌های بحران و خدمات شهری، اقتصاد شهری و فرصت های سرمایه گذاری، حمل و نقل عمومی، شهرداری الکترونیک، مدیریت پسماندها و پژوهش و آموزش در معرض دید عموم و دست اندکاران شهرداری تهران بگذارد، در مدت زمان کوتاه برگزاری‌اش که از قضا مصادف با آب و هوای نامساعد در برخی شهرستان‌ها و حضور کمرنگ تر مسوولان شهرداری مربوطه و غرفه داران در روز نخست شد، به هر بازدید کننده ای این حس را القا کرد که در فرصت دوباره برپایی نمایشگاه شهرداری های کشور هیچ دستاورد تازه ای ارائه نشده است. این بدین معنا است که هر بازدید کننده ای در نگاه اجمالی به بسیاری از غرفه های دومین نمایشگاه جامع مدیریت شهری و دستاوردهای شهرداریهای کشور متوجه می شد که دستاوردهای به نمایش گذاشته شده، همگی الگو برداری از تهران بودند و حتی در برخی مواقع در روند بومی سازی نیز تغییرات مورد نیاز اعمال نشده بود.
    در این فرصت چهار روزه، شهرداری های استان ها و شهرهای بزرگ و کوچک کشور به پایتخت نشین ها استفاده از ابزارآلات و خدماتی را که سال های سال است با آنها آشنایی کامل دارند، دوباره آموزش دادند و از همه مهم تر این که زحمات یک سال گذشته شان را تنها در قاب تصویرهایی ایستاده در غرفه ها و به پیوست توضیحات مسوولان روابط عمومی بدون چاپ کتاب های تخصصی و ارائه مقالاتی تشریحی به نمایش گذاشتند.
    تخصصی بودن یا نبودن مسئله این است
    در بسیاری از کشورهای توسعه یافته دنیا زمانی‌که نمایشگاهی در حوزه مدیریت شهری برپا می شود، فرصتی دست می دهد تا شهرداری ها آخرین تکنولوژی های به کار رفته در زمینه ارائه هر چه بهتر خدمات شهری به شهروندان را به نمایش بگذارند و شهرداران نیز مجالی یابند برای تبادل افکار رودررو تا با دید بازتری به حل مشکلات و به کارگیری ابزارآلات نو و دستاوردهای نوین بپردازند. نمونه اش آخرین نمایشگاه مدیریت جامع شهری است که در کشور چین و با حضور 300 شهردار برگزار شد تا بیش از یکصد دستاورد و پروژه موفق و به اجرا درآمده در حوزه ارائه خدمات شهری به نمایش گذاشته شود. شاخصی مهم و هدف اصلی برگزاری بسیاری از نمایشگاه های دنیا که در دومین نمایشگاه جامع مدیریت شهری و دستاوردهای شهرداری‌های کشور از یک سو در سایه حضور ماشین آلات و جرثقیل های سنگین وزن و توقف بیش از 17 اتوبوس عظیم الجثه و کامیون های حمل میوه و تره بار و گوشت و مرغ و از سوی دیگر در حاشیه پذیرایی نمایندگان شهرداری ها با شیرینی جات و سوغات های محلی قرار گرفت.
    مصطفی عبدالهی کارمند شهرداری تهران در بازدید از نمایشگاه درباره کمرنگ بودن بخش دستاوردهای علمی می گوید: درست در جاییکه انتظار هست شهرداری های کشور با انتشار کتاب هایی تخصصی با مضامینی از جمله مدیریت جامع شهری و دستاوردهایی در این زمینه به فضای دومین نمایشگاه جامع مدیریت شهری رنگ و بویی تخصصی بدهند، تنها بروشورها و کاتالوگ های کوچک چاپ شده به دست بازدیدکنندگان می رسد و شهرداریها دچار این اشتباه شده اند که آمده اند فرهنگ شهرشان را به نمایش بگذارند نه عمللکرد یک ساله مدیریت شهرشان را و برای همین هیچ خبری از کتاب های چاپ شده نیست.
    عباس مراغه ای نیز که کارمند شهرداری اصفهان در یکی از شهرهای کوچک است درباره اینکه تهیه بروشورها نمی تواند حق مطلب را بیان کند، گفت که در دومین نمایشگاه دستاوردهای شهرداری های شهرهای کشور این انتظار می رفت که بخش مقالات و دستاوردهای علمی پررنگ تر ظاهر شود تا مدیران هر استانی از دریچه نگاه شهرداری‌های شهرهای دیگر به مسائل بنگرند تا مشکلات را حلاجی و رفع کنند. در عوض غرفه داران تلاش کردند این ضعف حائز اهمیت در دومین نمایشگاه تخصصی مدیریت جامع شهری را با تعارف عطر خوش حلواهای محلی و پذیرایی های گرم و صمیمانه بپوشانند. در حالی‌که در پاسخگویی یک سوال بازدید کننده گاه دچار اشتباه می شدند.
    واردکننده نه تولیدکننده
    در بسیاری از غرفه های تخصصی تولید ابزار آلات و محصولات ویژه خدمات شهری وسایل بازی کودکان، چراغ های روشنایی بوستان ها، علائم هشداردهنده راهها و خیابان ها و مهم تر از همه وسایل ورزشی و چمن مصنوعی، به نمایش گذاشته شده بودند اما بسیاری از آنها ساخت کشورهای هلند، ایتالیا و غیره بودند. ر.م، کارمند بخش تولید صنعتی شرکت تحرک سازان فردا در پاسخ به این سوال که آیا تولیدکنندگان کوشیده اند چمن مصنوعی تولید کنند یا خیر می گوید: هزینه ساخت چمن مصنوعی بسیار زیاد است و وارد کردن آن به تولید داخلی ارجحیت دارد چرا که در پایان کار، کیفیت ساخت نیز قابل قیاس با چمن مصنوعی وارداتی نیست. به گفته وی هنوز تکنولوژی ساخت چمن مصنوعی به صورت انحصاری در اختیار تنها چند کشور توسعه یافته دنیا است که رقابت با تولیدات شان از توان بسیاری از تولیدکنندگان ایرانی خارج است و برای همین فضا برای واردات بسیار مهیا است و تولید کم کم به دست فراموشی سپرده می شود.
    جغرافیای جدید ایران و سردرگمی بازدید کنندگان
    در دومین نمایشگاه جامع مدیریت شهری چینش غرفه ها به نحوی بود که بازدیدکنندگان با داشتن نقشه های مسیریاب نیز سردرگم می شدند. به طور مثال غرفه ورامین دیوار به دیوار بوشهر و همسایه با غرفه زنجان واقع شده بود یا شهرداری بومهن در بخش آبادان جای داشت.ساری در کنار غرفه جهرم، ارومیه همسایه شهر قدس و دماوند نیز کنار یزد قرار گرفته بود. این مسئله سبب می شد تا فرصت بازدید بسیاری از غرفه ها از دست برود و بازدیدکنندگان نیز هر چه تلاش می کردند نمی توانستند دو کلان شهر اصفهان و مشهد را که در آخرین بخش از نمایشگاه در سمت شرق و غرب سالم شبستان واقع شده بودند، پیدا کنند.
    مریم السادات مظفری، کارمند یکی از مناطق شهرداری تهران که در بازدید از نمایشگاه دچار این مشکل شده بود، گفت که در ابتدای در ورودی دومین نمایشگاه جامع مدیریت شهری و دستاوردهای شهرداری‌های کشور غرفه های شرکت های سازنده و در بیشتر مواقع واردت کننده ابزار آلات خدمات شهری که با نور و صدا جلب توجه می کردند قرار داشتند در حالی‌که بازدیدکنندگان انتظار داشتند به جای شرکت ها، این غرفه‌های استان‌ها باشند که پذیرای ورود بوده و در عوض غرفه شرکت‌ها در بخش انتهایی سالن قرار می گرفت. چرا که به اعتقاد وی، برازنده نمایشگاه تخصصی این است که مطابق با عنوانش حرکت کند نه منافع احتمالی برگزار کنندگانش.
    حضوری از سر اجبار ؟
    در مراسم پایانی دومین نمایشگاه جامع مدیریت شهری و دستاوردهای شهرداریهای کشور استان های برتر در زمینه حضور فعال در نمایشگاه، اصفهان، بوشهر، البرز، چهارمحال و بختیاری، سمنان و تهران شناخته شدند. البته در اینکه در این فرصت چهار روزه آن طورکه انتظار می رفت مسؤلان شهرداری تهران استقبال گرمی از نمایشگاه نکردند و مدیران فرصت حضور و بازدید را از دست دادند اما به دلیل میزبانی حائز اهمیت و برتر شناخته شدند. همچنین شهرداری های دو کلان شهر شیراز و مشهد نیز به دلیل قرار گرفتن در جای نامناسب و نداشتن فرصت نمایش دستاوردهایشان حائز رتبه ای نشدند. البته شکل و شمایل غرفه ها نیز در این عدم موفق در انتخاب برترین ها تاثیرگذار بود.
    نرگس محمدی، خبرنگار حوزه شهری در پاسخ به این سوال که برگزاری نمایشگاه را چگونه ارزیابی کرده می گوید: حضور و عملکرد برخی از شهرداری‌های شهرستان ها این حس را به بازدیدکنندگان منتقل می کرد که از سر اجبار در نمایشگاه حاضر شده اند. به طور مثال غرفه شهر مشهد که انتظار می رفت با ماکتی دست ساز از حرم امام رضا (ع) وسط نمایشگاه پذیرای بازدید کننده ها باشد تنها به نمایش عکسی از حرم امام رضا (ع) بسنده کرده و در آخرین قسمت نمایشگاه در بخش شرقی نتوانست حال وهوای شهر مشهد را با به کارگیری المان های شهری به نمایش بگذارد. همچنین به گفته سامان مقدم فر، تولیدکننده چراغ روشنایی بوستان ها، برخی از غرفه داران در دومین نمایشگاه جامع مدیریت شهری به تبلیغ بخش‌های غیر مرتبط با حوزه فعالیت شهرداری پرداختند که این موضوع به اصل کار تخصصی نمایشگاه لطمه زد.
    شاید در نمایشگاهی دیگر...
    در سال های گذشته بارها نمایشگاه‌های تخصصی متعددی در حوزه شهری برگزار شده‌اند و نتوانستند آن طور که باید و شاید حضوری تمام قد داشته باشند اما در دومین نمایشگاه جامع مدیریت شهری که بیش از 300 شهرداری و بیش از 200 شرکت بخش خصوصی فعال در حوزه مدیریت شهری و تعدادی از پارک های علمی و فناوری در مدت 4 روز دستاوردها و نوآوری های خود را در زمینه موضوعات شهری ارائه کردند، نسبت به برگزاری این نمایشگاه در سال گذشته پیشرفت و رونق قابل مشاهده بود. برای همین بسیاری از غرفه داران امید داشتند در سال سوم برگزاری این نمایشگاه حضوری متفاوت، با نگاهی نو و دستاوردهایی تخصصی، بومی و منحصر به فرد خواهند داشت تا فرصتی برای مدیران شهرداری تهران و بازدیدکنندگان فراهم شود که با روش هایی جدید در زمینه ارائه خدمات شهری به شکلی تخصصی آشنا شوند و با نگاهی جدید و هدفمند به توسعه مدیریت شهری اهتمام بورزند. چرا که نمایشگاه فرصت مناسبی مهیا می کند تا مسوولان شهرداری های استان ها و شهرهای بزرگ و کوچک در زمینه های مختلف خدماتی و مدیریتی تمام قد ظاهر شوند و مجالی یابند برای انتقال دانش و یافته هایشان به پایتخت تا مسیر نوک پیکان انتقال داده ها تغییر جهت دهد و اینبار مبدا صادرات دانش آنها شوند و تهران مقصد دریافت.



    ecnn.ir
موضوعات مشابه با: نمایشگاه جامع
انجمن عنوان تاریخ
شهرسازی شهر نمایشگاهی مصر کاری از زاها حدید ‏Aug 18, 2011
شهرسازی طرح جامع و تفصیلی جدید تهران و پرسش های رو در رو ‏Nov 24, 2011
شهرسازی طرح جامع تحقيقات شهرسازي و معماري ‏Oct 20, 2011
شهرسازی مرور ي بر مفاهيم مهم جامعه شناسي شهري ‏Oct 18, 2011