1. اطلاعات ما نشان میدهد که شما عضو انجمن نیستید، لطفا برای استفاده کامل از انجمن ثبت نام کنید یا وارد انجمن شوید.
  2. 1- لطفا اول ایمیل تان .www نگذارید !
    2-بعد از ثبت نام,ایمیلی برای شما ارسال خواهد شد, که باید بر روی لینک داده شده کلیک نمایید تا اکانت شما فعال شود.

چگونگی تغییر دادن پیش فرض های ویندوز ایکس پی + آموزشی

شروع موضوع توسط !navid! ‏Oct 22, 2011 در انجمن نکته ها و ترفندها و آموزش

  1. آفلاین

    !navid! داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏May 14, 2011
    ارسال ها:
    2,655
    تشکر شده:
    37
    امتیاز:
    48
    شغل :
    متر کردن خیابان ها :دی
    محل سکونت:
    خونمون
    غير فعال كردن گزارش خطا درWindows XP :

    کنترل پنل خود را باز کنيد. سپس واردSystem شويد. بر روي زبانه Advanced کليک کنيد. سپس بر روي error-reporting در زير پنجره کليک کنيد.Disable error reporting را انتخاب کنيد و با فشار بر روی OK صفحات خارج شويد.
  2. آفلاین

    !navid! داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏May 14, 2011
    ارسال ها:
    2,655
    تشکر شده:
    37
    امتیاز:
    48
    شغل :
    متر کردن خیابان ها :دی
    محل سکونت:
    خونمون

    غير فعال كردن پخش اتوماتيك CD در :Windowx XP

    My Computer را باز و بر روي CD Rom خود كليك كنيد. سپسProperties را انتخاب كرده و بر روي Auto Play كليك نماييد. در Drop Down Box مي توانيد فعال يا غير فعال بودن اين ويژگي را معلوم كنيد.
  3. آفلاین

    !navid! داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏May 14, 2011
    ارسال ها:
    2,655
    تشکر شده:
    37
    امتیاز:
    48
    شغل :
    متر کردن خیابان ها :دی
    محل سکونت:
    خونمون
    استفاده از امكانات NTFS در :Windowx XP

    اگر آشنايي شما با قابليتهاي NTFS به قبل از ورود ويندوز XP باز مي گردد حتماً بعد از نصب ويندوز XP با اين مساله مواجه شده ايد که بطور پيش فرض دسترسي لازم براي استفاده از امکانات NTFS از طريق برگه Security که يکي از چند برگه موجود هنگام مشاهده خصوصيات يک فايل و يا پوشه مي باشد وجود ندارد. چنانچه از فايل سيستم NTFS استفاده مي کنيد ، براي فعال کردن برگه Security مراحل زير را طي کنيد :

    1- با Double-Click کردن بر روي My Computer آن را باز کنيد.
    -2 به منوي Tools برويد و Folder Options را انتخاب کنيد. اين گزينه را مي توانيد در كنترل پنل نيز بيابيد.
    3- به برگه view برويد و در پايين ليست گزينه File Sharing Use Simple را از حالت انتخاب خارج کنيد.
    حالا اگر بر روي يک فايل و يا پوشه Right-Click کنيد و Properties را انتخاب کنيد شاهد ظاهر شدن برگه ي Security خواهيد بود که به شما اين امکان را ميدهد تا دسترسي به فايلها و پوشه ها توسط کاربراني که به صورت Local وارد سيستم مي شوند را محدود کنيد.
    ______________________
  4. آفلاین

    !navid! داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏May 14, 2011
    ارسال ها:
    2,655
    تشکر شده:
    37
    امتیاز:
    48
    شغل :
    متر کردن خیابان ها :دی
    محل سکونت:
    خونمون
    غير فعال کردن بالون هاي توضيحي:

    اين تنظيمات نکات و اطلاعاتي را که ويندوز اغلب براي کاربران در داخل شکل هاي بالوني نوار ابزار نشان مي دهد غير فعال

    مي کند. رجيستري را باز کرده و مسير زير را در آن پيدا کنيد.
    [HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoft
    WindowsCurrentVersionExplorerAdvanced]
    در پنجره ي راست با راست كليك و انتخاب new يك كليد DWORD جديد بسازيد و نام آن را EnableBalloonTips بگذاريد. آن را باز كنيد. اگرمقدار آن را برابر 1 بگذاريد بالون ها نمايش داده مي شوند و اگر صفرقرار دهيد بالون ها نمايش داده نخواهند شد. پس از زدن كليد ok ري استارت كنيد.

  5. آفلاین

    !navid! داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏May 14, 2011
    ارسال ها:
    2,655
    تشکر شده:
    37
    امتیاز:
    48
    شغل :
    متر کردن خیابان ها :دی
    محل سکونت:
    خونمون

    قفل کردن اندازه و موقعيت نوار ابزار در :Windowx XP/Me

    اگر مي خواهيد كسي نتواند اندازه و موقعيت نوار ابزار شما را تغيير دهد به اين صورت عمل كنيد : از منوي RAN ريجستري را باز كنيد. سپس مسير زير را دنبال كنيد :

    [HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoft
    WindowsCurrentVersionExplorerAdvanced]
    حال يك كليد ازنوع DWORD Value بسازيدو نام آنرا TaskbarSizeMoveبگذاريد.حالا اگر مقدار اين كليد را صفر قرار دهيد نوار ابزار قفل و اگر 1 قرار دهيد نوار ابزارآزاد خواهد

  6. آفلاین

    !navid! داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏May 14, 2011
    ارسال ها:
    2,655
    تشکر شده:
    37
    امتیاز:
    48
    شغل :
    متر کردن خیابان ها :دی
    محل سکونت:
    خونمون
    جستجوي بدون دردسر درWindows XP :

    هنگامي كه مي خواهيد در ويندوز XP جستجو كنيد با عناصري روبرو مي شويدكه شايد براي شما آزار دهنده باشند از جمله: وجود انيميشن سگ، وجود سوالهاي گوناگون قبل از جستجو و... شما مي توانيد اين عناصر را حذف كنيد و اين كار مسلما" در افزايش سرعت جستجوي شما نيز بي تاثير نخواهد بود.به منوي Start رفته و Search را انتخاب كنيد تا يك پنجره جداگانه براي جستجو باز شود. در ستون مخصوص جستجو گزينه Change Preferences را كليك كنيد. براي محو شدن سگ گزينه ي اولرا يعني Without an animated screen character را كليك كنيد. همچنين براي راحت شدن از مراحل خسته كننده دوباره Change Preferences را كليك كنيد و در مرحله بعديChange files and folders search behavior را كليك كرده و پس از آن گزينه دوم يعني Advanced را انتخاب كنيد. ملاحظه مي كنيد كه هم سگ محو شد هم آن مراحل طولاني.

    ________________________________________
  7. آفلاین

    !navid! داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏May 14, 2011
    ارسال ها:
    2,655
    تشکر شده:
    37
    امتیاز:
    48
    شغل :
    متر کردن خیابان ها :دی
    محل سکونت:
    خونمون
    هنگام ورود به برنامه OutLook برنامه MSN Messenger اجرا نشود :

    ابتدا در ريجسرتي به شاخه زير مراجه كنيد :

    HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftOutlook Express
    يك متغير ايجاد كنيد به نام Hide Messenger از نوع REG_DWORD حال مقدار عددي 2 را به آن بدهيد.
    ________________________________________

  8. آفلاین

    !navid! داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏May 14, 2011
    ارسال ها:
    2,655
    تشکر شده:
    37
    امتیاز:
    48
    شغل :
    متر کردن خیابان ها :دی
    محل سکونت:
    خونمون
    روشن کردن کامپيوتر در زمان دلخواه :

    وارد محيط setup شويد.

    بعد بدنبال گزينه Power Management Setup بگرديد.
    حالا گزينه PWron/Resume by alarm را پيدا كنيد.
    گزينه فوق را از حالت غير فعال به فعال تغيير دهيد.
    حالا گزينه date alarm در زير فعال شده و مي توانيد تاريخ خود را ثبت كنيد.
    زمان را مي توانيد با گزينه Time alarm ثبت نماييد.
    با فشردن كليد F10 و ذخيره اطلاعات و تغييرات كامپيوتر خود را خاموش كنيد و فقط سيم برق كامپيوتر به پريز باشد حال در تاريخ و تايم مورد نظر شما كامپيوتر بصورت اتوماتيك روشن مي شود.
    ________________________________________

  9. آفلاین

    !navid! داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏May 14, 2011
    ارسال ها:
    2,655
    تشکر شده:
    37
    امتیاز:
    48
    شغل :
    متر کردن خیابان ها :دی
    محل سکونت:
    خونمون
    جلوگيري از فراموش کردن پسورد ويندوز:

    با اين کار شما در واقع يک نسخه پشتيبان(backup) از پسوردتان تهيه مي کنيد.

    براي اين کار شما به يک ديسکت خام (بهتر است فرمت شده باشد) احتياج داريد.
    مراحل زير را انجام دهيد:
    1- به Control Panel برويد.
    2- بر روي User Accounts کليک کنيد.
    3- حال بر روي کاربري که مي خواهيد از پسوردش backup بگيريد کليک کنيد.
    4- با اين کار شما وارد صفحه تنظيمات مربوط به آن کاربر خواهيد شد.
    5- در قسمت بالاي سمت چپ و در زير بخش Related Tasks روي گزينه دوم
    يعني Prevent a forgotten password کليک کنيد.
    6- با اين کار يک پنجره جديد باز مي شود. در صفحه اول بر روي گزينه Next کليک کنيد.
    7- در صفحه دوم از شما مي خواهد که يک ديسکت خالي وارد فلاپي درايو کنيد.
    اين کار را انجام دهيد. و براي ادامه کار بر روي Next کليک کنيد.
    8- حال از شما مي خواهد که پسورد جاري خود را وارد کنيد. پس از انجام اين کار
    دوباره بر روي Next کليک کنيد.
    9- منتظر بمانيد تا ساخته شود. پس از ساخته شدن دکمه Next فعال مي شود. بر روي آن کليک کنيد.
    10- در مرحله آخر که موفقيت آميز بودن اين مراحل را نشان مي دهد بر روي Finish کليک کنيد.
    خب تا اينجاي کار شما ديسکت پشتيبان را ايجاد کرده ايد. حال نحوه استفاده از آن را شرح مي دهم:
    اگر زماني قصد وارد شدن به ويندوز را داشتيد و پسورد خود را فراموش کرديد طوري که با تايپ کردن پسورد اشتباه، ويندوز به شما هشدار مي دهد که رمز اشتباه است و دوباره آن را وارد کنيد.در اين هشدار (و در صورتي که ديسکت را قبلا آماده کرده باشيد) همچنين گفته شده که شما مي توانيد از ديسک reset پسورد استفاده کنيد
    (You can use your password reset disk) که بصورت يک لينک مي باشد.
    بر روي آن کليک کنيد.با اين کار يک پنجره با نام Password Reset Wizard باز خواهد شد.با کليک بر روي Next به مرحله بعد برويد.در اين مرحله از شما مي خواهد که ديسکت شامل پسورد را در درايو قرار دهيد. پس از انجام اين کار بر روي Next کليک کنيد.سپس از شما مي خواهد که پسورد جديد و تاييد آن را وارد کنيد. قسمت Password hint هم براي اين است که اشاره اي به رمزتان کنيد تا در صورت فراموش کردن آن و با ديدن آن اشاره رمزتان را به ياد آوريد.پس از انجام اين کار بر روي Next کليک کنيد و در مرحله آخر هم بر روي Finish کليک کنيد.حال با رمز جديد وارد ويندوز شويد.
    ________________________________________

  10. آفلاین

    !navid! داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏May 14, 2011
    ارسال ها:
    2,655
    تشکر شده:
    37
    امتیاز:
    48
    شغل :
    متر کردن خیابان ها :دی
    محل سکونت:
    خونمون
    يک ترفند ساده درWindows XP :

    اگر شما نيز از Error Reporting ويندوز خسته شده ايد ميتونيد اآن را غير فعال كنيد.

    براي اين كار مراحل زير را دنبال كنيد:
    1- در منوي Start برنامه Run را اجرا كنيد.
    -2 msconfig را تايپ كرده و OK را كليك كنيد.
    3- به برگه Services برويد.
    4- Error Reporting Service رو پيدا كرده و تيك كناري آن را برداريد و OK را كليك كنيد.
    بار ديگر كه كامپيوترتان را Restart كرديد ديگر اين سرويس غير فعال است.
    ________________________________________

  11. آفلاین

    !navid! داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏May 14, 2011
    ارسال ها:
    2,655
    تشکر شده:
    37
    امتیاز:
    48
    شغل :
    متر کردن خیابان ها :دی
    محل سکونت:
    خونمون
    خنثی کردن قفل کلیک راست:

    در برخی از سایت ها یا وبلاگ ها برای امنیت بیشتر مطالب و جلوگیری از کپی رایت کلیک راست را قفل می کنند.

    برخی از روش های خنثی کردن قفل کلیک راست:
    1- نگه داشتن کلیک وسط موس و بعد کلیک راست کردن.
    2- نگه داشتن کلیک چپ موس و بعد کلیک راست کردن.
    3- زدن کلیک راست وبعد زدن کلید esc یا enter و....
    4- کلیک راست کردن با کیبورد.

  12. آفلاین

    !navid! داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏May 14, 2011
    ارسال ها:
    2,655
    تشکر شده:
    37
    امتیاز:
    48
    شغل :
    متر کردن خیابان ها :دی
    محل سکونت:
    خونمون
    ساختن Folder بدون نام :

    بر روي فولدر مورد نظر راست کليک کنيد rename رو انتخاب کنيد.کليد alt رو نگه داريد و عدد 0160 يا 255 رو تايپ کنيد و کليد alt رو رها کنيد و Enter کنید.
  13. آفلاین

    !navid! داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏May 14, 2011
    ارسال ها:
    2,655
    تشکر شده:
    37
    امتیاز:
    48
    شغل :
    متر کردن خیابان ها :دی
    محل سکونت:
    خونمون
    تغيير سيستم عامل پيش فرض درWindows XP/2000/NT :

    اين تنظيمات در فايل Boot.ini کنترل مي کند که کدام سيستم عامل بطور پيش فرض و در صورت عدم انتخاب از سوي کاربر اجرا شود.

    ويژگي فقط خواندني فايل BOOT.INI را غير فعال کنيد. اين فايل بطور معمول در مسير: C قرار دارد. سپس آن را در يک ويرايشگر متني باز کنيد.
    در قسمت [boot loader] مقدار گزينه '=default ' را برابر يکي از سيستم عامل هاي موجود در قسمت[operating systems] که مورد نظر شماست قرار دهيد.
    براي مثال براي بارگذاري ويندوز NT که در اولين پارتيشن سيستم شما و در مسير /WINNT قرار دارد عبارت زير را وارد کنيد :
    default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINNT
    تغييرات در مرحله بعدي راه اندازي به سيستم شما اعمال مي شوند.
  14. آفلاین

    !navid! داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏May 14, 2011
    ارسال ها:
    2,655
    تشکر شده:
    37
    امتیاز:
    48
    شغل :
    متر کردن خیابان ها :دی
    محل سکونت:
    خونمون
    Backup گرفتن از آدرس ها و اطلاعات موجود در بخش Favorites:

    اگر شما هم از كاربران پر و پا قرص اينترنت هستيد، به طور يقين ليست ارزشمندي از اسامي و آدرس سايت هاي مورد علاقه خود را در ستون Favorites نگه داري مي كنيد. بسياري از كاربران از اين مساله گلايه مند هستند كه با عوض كردن ويندوز و نصب يك ويندوز جديد، ليست سايت هاي مورد علاقه آنها در ستون Favorites از بين مي رود. در این قسمت چگونگي BackUp گرفتن از آدرس ها و اطلاعات موجود در اين ستون را آموزش دهيم. در ابتدا برنامه Internet Explorer خود را باز كنيد و از منوي File ، گزينه Import and Export … را انتخاب كنيد سپس بر روي Next كليك كنيد و از ليست موجود Export Favorites را انتخاب كرده و بر روي Next كليك كنيد. پس از مشاهده ليست آدرس سايت ها و تعيين محلي براي ذخيره شدن فايل BackUp ، بر روي Finish كليك كنيد. خب كار تمام است! هم اكنون شما از منوي Favorites خود يك نسخه پشتيبان در اختيار داريد. براي استفاده از اين نسخه پشتيبان در يك ويندوز جديد، در برنامه Internet Explorer از منوي File ، گزينه Import and Export … را انتخاب و سپس از ليست موجود Import Favorites را انتخاب كرده و بر روي Next كليك كنيد. سپس محل ذخيره فايل BackUp در سيستم خود را نيز وارد كنيد و كار را به پايان برسانيد. شما همچين مي توانيد اين نسخه بك آپ را كه يك فايل HTML است به كامپيوتر ديگري برده و در آنجا Import كنيد.

    ________________________________________
  15. آفلاین

    !navid! داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏May 14, 2011
    ارسال ها:
    2,655
    تشکر شده:
    37
    امتیاز:
    48
    شغل :
    متر کردن خیابان ها :دی
    محل سکونت:
    خونمون

    افزودن متن دلخواه در کنار ساعت ویندوز:

    با این کار متن کنار ساعت ویندوز خود را تغییر خواهید داد:

    1- فرمان Regedit را در قسمت RUN ویندوز وارد کنید.
    2- به کلید زیر بروید.
    HKEY_CURRENT_USERControl PanelInternation
    ۳- داده ای رشته ای ( نوع String ) با نام S1159 ایجاد کرده ( در صورتی که از قبل ایجاد نشده باشد) و متن دلخواه خود را در آن وارد کنید.
    -4 داده رشته ای دیگر با نام S2359 ایجاد کرده و متن دلخواه دیگری را در آن وارد کنید. توجه کنید که در ویندوز XP اگر فارسی را فعال کرده باشید می توانید عبارات را فارسی تایپ کنید

  16. آفلاین

    !navid! داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏May 14, 2011
    ارسال ها:
    2,655
    تشکر شده:
    37
    امتیاز:
    48
    شغل :
    متر کردن خیابان ها :دی
    محل سکونت:
    خونمون
    مشکلی که کاربران هنگام خروج از ویندوز دارند:

    شايد تا کنون به این مشکل برخرد کرده باشيد که وقتی ميخواهيد از ويندوز خارج شويد، پيغامی مبنی بر اینکه آيا مي خواهيد برنامه ای که در حال اجراست از حافظه خارج کنيد يا نه. برای اینکه ويندوز

    به طور اتوماتيک این برنامه ها را از حافظه بيرون بياورد، بدين شکل عمل کنيد: ابتدا در Run فرمان Regeditرا تايپ کرده و سپس آدرس زير را دنبال کنيد: HKEY_USERDEFAULTControl panelDesktop
    حالا يک مقدار رشته ای Auto EndTasks بسازيد و به آن مقدار1 بدهيد. و اگر هم که بود فقط به مقدار عدد 1 تغییر دهید.
    ________________________________________
  17. آفلاین

    !navid! داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏May 14, 2011
    ارسال ها:
    2,655
    تشکر شده:
    37
    امتیاز:
    48
    شغل :
    متر کردن خیابان ها :دی
    محل سکونت:
    خونمون
    افزودن پسورد دوم برای ورود به ویندوز XP:

    در ویندوز XP می توانید قبل از فعال شدن هر حساب کاربری ( USER ) ها پسورد دیگری قبل از همه این ها قرار دهید . انتخاب این پسورد سبب خواهد شد تا دیگران قبل از ورود به ویندوز از دو سپر امنیتی عبور کنند. برای اضافه نمودن این پسورد به ویندوز مراحل زیر را دنبال کنید :

    1)در کادر محاوره ای RUN عبارت Syskey را تایپ کنید و سپس OK کنید .
    2)در پنجره ظاهر شده با سر برگ Securing the Windows XP Account Database روي گزینه Update كليك كنيد.
    3)حال در قسمت Password Startup پسورد دلخواه خود را وارد کنید و پنجره را با OK ببندید.
    4) در صورت لزوم می توانید در قسمتSystem Generated Password پسورد را بر روی Floppy Disk ذخیره نمائید تا فقط با استفاده از آن قادر به عبور باشید. از این پس زمانی که سیستم روشن و یا ریبوت شود . پسورد امنیتی قبل از ورود به حساب های کاربری ظاهر می شود و برای ورود از شما پسورد در خواست می کند.
    ( توجه: اگر پسورد را سه مرتبه اشتباه وارد کنید سیستم ریبوت می شود.)
    ________________________________________
  18. آفلاین

    !navid! داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏May 14, 2011
    ارسال ها:
    2,655
    تشکر شده:
    37
    امتیاز:
    48
    شغل :
    متر کردن خیابان ها :دی
    محل سکونت:
    خونمون
    نحوه تغییر اطلاعات نام و کمپانی بعد از نصب ویندوز:

    توسط اين ترفند شما ميتوانيد نام شركت و خريدار ويندوز XP خود را به دلخواه تغيير دهيد. مراحل زير را دنبال كنيد :

    ابتدا از طريق قسمت RUN تايپ كنيد regedit و Enter بزنيد، بعد از اين كه وارد رجيستري شديد اين كليد را بيابيد :
    HKEY_LOCAL_MACHINSOFTWAREMicrosoftWindows NTCurrentVersion
    در صفحه سمت راست بر روي RegisteredOrganization دوبار كليك كنيد و در قسمت Value data اسمي را كه مي خواهيد تايپ كنيد. سپس OK بزنيد. براي تغيير نام شركت يا همان كمپاني سازنده در صفحه سمت راست بروي RegisteredOwner كليك كنيد و بعد نامي كه مي خواهيد بگذاريد و Ok را بزنيد.
    ________________________________________

  19. آفلاین

    !navid! داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏May 14, 2011
    ارسال ها:
    2,655
    تشکر شده:
    37
    امتیاز:
    48
    شغل :
    متر کردن خیابان ها :دی
    محل سکونت:
    خونمون

    تغییر مدت زمان مشاهده لیست Startup:

    اين تنظيمات به شما امکان مي دهد تا تنظيمات پيش فرض Startup List را که 30 ثانيه مي باشد و امکان تغيير منو را در اين مدت به کاربران مي دهدرا تغيير دهيد. ويژگي فقط خواندني فايل BOOT.INI را غير فعال کنيد . اين فايل بطور معمول در مسير: C قرار دارد. سپس آن را در يک ويرايشگر متني باز کنيد . در قسمت [boot loader] مقدار گزينه '=timeout' را برابر مقادير زير قرار دهيد : مدت زمان را بين 1 تا 999 ثانيه در نظر بگيريد . براي آنکه ويندوز فورا بوت شود مقدار آن را برابر '0' قرار دهيد براي آنکه سيستم تا زماني که شما تعيين نکرده ايد در همان وضعيت منو باقي بماند مقدار را برابر '1-' قرار دهيد. تغييرات در مرحله بعدي راه اندازي به سيستم شما اعمال مي شوند.

  20. آفلاین

    !navid! داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏May 14, 2011
    ارسال ها:
    2,655
    تشکر شده:
    37
    امتیاز:
    48
    شغل :
    متر کردن خیابان ها :دی
    محل سکونت:
    خونمون
    نمايش زمان در دسترس بودن ويندوز شما يک مدير سيستم هستيد و نگهداری از سرور يکی از مهمترين وظايف شماست. آيا برای شما جالب نخواهد بود که بدانيد از زمان راه اندازی سرور تا اين لحظه زمانی که سرور در دسترسی بوده (Uptime) به روز/ساعت/دقیقه/ثانيه مجموعاً چقدر است و همينطور زمانی که در دسترس نبوده (Downtime) و نسبت اين دو، که تشکيل دهنده درصد در دسترس بودن را نمايش ميدهد. جالب است، نه؟! شايد جالب تر هم باشد اگر بدانيد سرور در چه تاريخ ها و زمانهايی دوباره راه اندازی شده (Boot) و فاصله زمانی بين هر Boot چقدر بوده و باز شايد جالب باشد که بدانيد چه تاريخ و زمانهايی دستور Shutdown صادر شده! و قبل از هر Shutdown سرور چه زمانی Up بوده؟ و اينکه تعداد BlueScreenها تا اين لحظه چه مقدار است!؟
    همه آنچه گفته شد با Uptime Tool و دستور uptime.exe در ويندوز NT،2000 و XP امکان پذير است و فقط بايد ابتدا آن را از سايت مايکروسافت که در بالا به آن لينک دادم دريافت کنيد. (اگر آدرس تغيير کرده بود در سايت مايکروسافت uptime.exe را جستجو کنيد.)
    روش کار با اين فرمان بسيار ساده است و اگر بعد از استخراج فايل uptime.exe آن را در systemroot که در ويندوز 2000 بنام WINNT و در ويندوز XP بنام Windows ايجاد ميگردد قرار دهيد از هر نقطه از Command Prompt مي توانيد به راحتی با اجرای دستور بدون پارامتر خاصی يک گزارش کلی از آخرين بار که سيستم بوت شده ببينيد.
    با دستور uptime /s مي توانيد اطلاعات ريزتری را نيز نمايش دهيد.

    اما يک نکته مهم که بايد به آن توجه داشته باشيد استفاده از پارامتر Hearbeat است. برای اينکه سرور قادر باشد اطلاعات مربوط به مدت Shutdown بودن را زمانيکه به درستی نتوانسته پروسه Shutdown را طی کند ذخيره سازد بايد با استفاده از uptime /heartbeat آن را فعال کنيم (اگر از اين دستور بر روی سرور استفاده ميکنيد حتماً Heartbeat را فعال کنيد). بايد توجه داشت که با فعال کردن اين گزينه uptime هر پنج دقيقه اطلاعاتی را بر روی Registry ثبت ميکند لذا برنامه پيشنهاد ميکند از فعال کردن اين گزينه بر روی سيستم عاملهايی که بر روی Notebook نصب شده خودداری کنيد تا اختلالی در Power Management ايجاد نگردد.

    برای آگاهی از پارامترهای مختلف اين دستور از ?/ Uptime استفاده کنيد.
موضوعات مشابه با: چگونگی تغییر
انجمن عنوان تاریخ
نکته ها و ترفندها و آموزش چگونگی ایجاد نام کاربری در سرویس های مختلف ‏Jul 20, 2014
نکته ها و ترفندها و آموزش چگونگی ایجاد پسورد برای محافظت از پوشه ها ‏Oct 8, 2012
نکته ها و ترفندها و آموزش چگونگی اطمینان از سلامتی ram کامپیوتر ! ‏Aug 19, 2012
نکته ها و ترفندها و آموزش >*>چگونگی روشن کردن رایانه با دابل کلیک<*<* ‏Jun 19, 2012
نکته ها و ترفندها و آموزش ترفند: چگونگی بالا بردن سرعت اینترنت با یک دستور ساده در ویندوز xp ‏May 13, 2012
نکته ها و ترفندها و آموزش چگونگی تنظیم پاراگراف‌ها در word ‏Mar 30, 2012
نکته ها و ترفندها و آموزش چگونگی آپلود کردن تصاویر در فضای وبلاگ ‏Feb 23, 2012
نکته ها و ترفندها و آموزش چگونگی بستن اتوماتیک برنامه‌های هنگ کرده ‏Aug 9, 2011
نکته ها و ترفندها و آموزش چگونگی ایجاد پسورد برای محافظت از پوشه ها ‏May 27, 2011