به "یک پارس" خوش آمدید.

کاربران تگ شده

صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 22

موضوع: شهر آبادان

  1. #11
    VAHID آنلاین نیست.
    مدیر بازنشسته

    سعی کن عظمت در نگاهت باشد ، نه در چیزی که بدان می نگری
    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    محل سکونت
    اصــــــــــــــــــــفهان
    سن
    35
    نوشته ها
    1,035
    پسند شده های دریافتی
    227
    پسند شده های ارسالی
    98

    آنتی ویروس شما سیستم عامل کامپیوتر شمامرورگر شما

    جنسیت شما ؟ حالت من

                       شهرت :1313


    ویترین مدال ها

    پیش فرض

    تبلیغات


    از عباراتی مثل ......خمپیسک و ...... احتمالا زیاد شنیدید.....نگا صورتش ......
    پیمان ماندگار از جمله فیلمسازانی است که در راستای به تصویر کشید فرهنگ اصیل ابادان تلاشهای زیادی را انجام داده و هنوز هم میدهد ...اکبر اودود .....
    معادلات برای من مهمترند چرا که سیاست برای زمان حال است و یک معادله برای ابدیت...

    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]

  2. 8 کاربر از پست مفید VAHID سپاس کرده اند .


  3. #12
    SEN@TOR آنلاین نیست.
    کاربر ویژه

    در کشور من ازادي تنها نام يک ميدان است!...
    تاریخ عضویت
    Sep 2010
    محل سکونت
    لبه کارون_ پل سفید
    نوشته ها
    2,398
    پسند شده های دریافتی
    457
    پسند شده های ارسالی
    571
    نوشته های وبلاگ
    40

    آنتی ویروس شما سیستم عامل کامپیوتر شمامرورگر شما

    جنسیت شما ؟ حالت من

                       شهرت :1409


    ویترین مدال ها

    پیش فرض

    نام گذاری آبادان


    نام ”عبادان“ ماخوذ از اسم عباد بن حصين است كه بناي شهر را به او نسبت داده اند. عبادان، ماخوذ از نام عباد بن حصين، با پسوند”ان“ است كه مردم بصره براي ساختن اسامي اماكن به اسم علمي كه شهر بدان منسوب بوده اضافه ميكردند.
    در ارتباط با نام گذاري آبادان نظر دكتر بهرام فره وشي به حقيقت نزديكتر است:
    واژه ”عبادان“ كه در نظر اول يك واژه عربي پنداشته ميشود، فقط چهره عربي به خود گرفته است و اين واژه همچون وجوه تسميه برخي ديگر از شهرهاي ايران از فرهنگ عاميانه برميخيزد و پايه اي نااستوار دارد. شكل كهن اين نام ”اپاتان opatan“ است و اين واژه از ريشه عبد، عابد، و عباد نيست، اين تركيب پهلوي از سه جزء ساخته شده است-pat-an ، جزء نخست o به معناي آب است، pat از ريشه پاييدن و an پسوند نسبت است و ”اپاتان“ به معني جايي است كه در آنجا از آب دريا و رود، پاسباني كنند و آنرا مي پايند و گفته ابن حوقل و اصطخري نيز گواه اين معني است.
    ویرایش توسط SEN@TOR : 03-30-2011 در ساعت 01:22 AM
    من ان گلبرگ مغرورم که می میرم ز بی ابی
    ولی با منت و خواری پی شبنم نمی گردم

  4. 9 کاربر از پست مفید SEN@TOR سپاس کرده اند .


  5. #13
    SEN@TOR آنلاین نیست.
    کاربر ویژه

    در کشور من ازادي تنها نام يک ميدان است!...
    تاریخ عضویت
    Sep 2010
    محل سکونت
    لبه کارون_ پل سفید
    نوشته ها
    2,398
    پسند شده های دریافتی
    457
    پسند شده های ارسالی
    571
    نوشته های وبلاگ
    40

    آنتی ویروس شما سیستم عامل کامپیوتر شمامرورگر شما

    جنسیت شما ؟ حالت من

                       شهرت :1409


    ویترین مدال ها

    پیش فرض

    اهميت جغرافيايی آبادان (۱)

    <بنا به گفته مورخان آبادان به دليل وضعيت جغرافيايی نقش مهمی در پاسداری و نگهبانی دريا داشته است. ناصرخسرو قباديانی در اين باره مينويسد:
    عبادان بر کنار دريا نهاده است. جنوب عبادان خود دريای محيط است... گروهی از عبادان حصير خريدند و گروهی چيزی خوردنی خريدند.
    ناصرخسرو ميگويد: در آنجا برجهای بلندی در دهانه دريا قرار داشته که بر فراز آن برای راهنمايی کشتيها چراغ در آبگينه می افروخته اند تا باد نتواند خاموش کند.
    ابن حوقل سياح و جهانگرد و جغرافی دان قرن چهارم ميگويد:
    خشبات جايی معروف در نزديکی عبادان است که در آن چهارچوبی و در بالای آن ديده بانی نصب شده و نگهبان به هنگام شب در آنجا آتشی برای راهنمايی کشتيها می افروزد تا جای ورود به دجله معلوم گردد و هرگاه کشتيها را گم کنند ممکن است به سبب کم عمقی آب در هم شکسته شوند.
    مطالب بالا مهر تاييدی است بر نظرات دکتر بهرام فره وشی. به استناد اين دو کتاب معتبر و گفته صاحبان جهانگرد آنها آبادان ريشه در تاريخ گذشته دارد و نبايد اين تصور در افکار ما ايجاد شود که تاسيس پالايشگاه و صدور نفت خام از اين بندر باعث معروفيتش شده است. اهميت استراتژيك اين شهر بسيار قديمي است و داراي اعتبار بسيار بوده است. در كتاب حدودالعالم (تاليف ۳۷۲ ه.ق.) ميخوانيم: عبادان شهركي است خرد و آبادان بر كناره دريا و همه حصيرهاي عباداتي و حصيرهاي ساماني از آنجا خيزد و نمك بصره و واسط از آنجاست
    من ان گلبرگ مغرورم که می میرم ز بی ابی
    ولی با منت و خواری پی شبنم نمی گردم

  6. 8 کاربر از پست مفید SEN@TOR سپاس کرده اند .


  7. #14
    SEN@TOR آنلاین نیست.
    کاربر ویژه

    در کشور من ازادي تنها نام يک ميدان است!...
    تاریخ عضویت
    Sep 2010
    محل سکونت
    لبه کارون_ پل سفید
    نوشته ها
    2,398
    پسند شده های دریافتی
    457
    پسند شده های ارسالی
    571
    نوشته های وبلاگ
    40

    آنتی ویروس شما سیستم عامل کامپیوتر شمامرورگر شما

    جنسیت شما ؟ حالت من

                       شهرت :1409


    ویترین مدال ها

    پیش فرض

    اهميت جغرافيايی آبادان (2)


    بنابراين فعاليتهای اقتصادی دستی نيز در اين جزيره رونق بسيار داشته و مازاد محصولات توليدی توسط سکنه شهر به خارج صادر شده و اين بر رونق و معروفيت آبادان می افزوده است.
    ناصرخسرو نيز در مورد اهميت بازرگانی آبادان ميگويد:
    غرض از ساخت خشبات دو چيز است:
    يکی اينکه در اين حدود خاکی گيرنده است و دريا تنگ. چنانچه اگر کشتی بزرگ به آنجا رسد بر زمين نشيند و کس نتواند خلاص کردن و به شب آنجا چراغ سوزند در آبگينه. چونان چه باد در آن نتواند وزيد و مردم از دور ببينند و احتياط کنند. دوم آنکه جهت عالم بدانند و اگر دزدی باشد ببينند واحتياط کنند و کشتی از آنجا بگردانند.
    پس آبادان، در نقطه حساس جغرافيايي-بازرگاني خليج فارس قرار داشته و سرزميني آباد و مورد توجه بازرگانان و تجار بوده است.
    ابن بطوطه، جهانگرد مراكشي در سفرنامه خود، در مورد آبادان اين مطالب را مي آورد:
    (عبادان) قريه بزرگي است، معبدها و رباطها و مساجد متعدد دارد، در ساحل دريا تكيه اي وجود دارد كه آنرا به خضر و الياس عليهما سلام نسبت ميدهند و روبروي تكيه، خانقاهي واقع است.
    چهار تن درويش با فرزندان خود، خدمت تكيه و خانقاه را بر عهده دارند و گذران آنان از نذوراتي است كه از مردم ميرسد.
    اين تكيه به نام حضرت خضر زنده عليه السلام، هم اكنون محل زيارت اهالي آبادان ميباشد.
    ديگر جهانگرد معروفي كه درباره آبادان يادداشتهاي ارزنده دارد، ابو اسحاق ابراهيم اصطخري است كه در كتاب مسالك و ممالك مينويسد:
    عبادان، حصاركي كوچك و آبادان است بر كرانه دريا و آب دجله آنجا گرد آيد و آن رباطي است كه در آن پاسباناني بودندي، كي دزدان دريا را نگاه داشتندي و آنجا پيوسته اين كار را گروهي مترصد باشند.
    بايد گفت كه اين جهانگرد در قرن ۷ و ۸ هجري ميزيسته و يكي از دقيقترين جهانگردان شناخته شده است.
    تا بعد ...
    من ان گلبرگ مغرورم که می میرم ز بی ابی
    ولی با منت و خواری پی شبنم نمی گردم

  8. 8 کاربر از پست مفید SEN@TOR سپاس کرده اند .


  9. #15
    SEN@TOR آنلاین نیست.
    کاربر ویژه

    در کشور من ازادي تنها نام يک ميدان است!...
    تاریخ عضویت
    Sep 2010
    محل سکونت
    لبه کارون_ پل سفید
    نوشته ها
    2,398
    پسند شده های دریافتی
    457
    پسند شده های ارسالی
    571
    نوشته های وبلاگ
    40

    آنتی ویروس شما سیستم عامل کامپیوتر شمامرورگر شما

    جنسیت شما ؟ حالت من

                       شهرت :1409


    ویترین مدال ها

    پیش فرض

    اهميت جغرافيايی آبادان (قسمت پایانی)



    احمد بن البلاذری ذرباره آبادان ميگويد:
    عبادان، از آن (حمران بن آبان) مولاي عثمان بود كه عبدالملك بن مروان به اقطاع به او داده بود.
    بلاذري در اواخر سده دوم هجري و قرن سوم ميزيسته است.
    زكريا بن محمد بن محمود قزويني در كتاب خود: (آثار البلاد و اخبار العباد) مينويسد:
    هر كس در عبادان است از نذور و خير و صدقه نكوكاران امرار معاش ميكند، مرقد امامزاده ها، خانقاه صوفيان و تكاياي درويشان در عبادان، آبادانند، زوار از هر سوي و كنار مي آيند.
    حمدالله مستوفي در كتاب معروف خود، جمله جالبي آورده است:
    (ليس قريه وراء عبادان) كه به صورت ضرب المثل درآمده است.
    ياقوت حموي نيز اشاره اي به آبادان دارد:
    من(ياقوت) به سال ۵۹۰ در آنجا (بلجان) بودم، آنجا لنگرگاه و كشتي هايي است كه از سرزمين هند كالا مي آورند و سپس آنها را از آنجا به شهركي به نام (محرزه) در جزيره عبادان منتقل ميكنند.
    نام آبادان در كتب ديگر جهانگردان و جغرافي دانان معروف نيز آمده است، از جمله: ابن خلدون در مقدمه خود و نيز ابن رسته در كتاب الاعلاق النفيسه
    من ان گلبرگ مغرورم که می میرم ز بی ابی
    ولی با منت و خواری پی شبنم نمی گردم

  10. 6 کاربر از پست مفید SEN@TOR سپاس کرده اند .


  11. #16
    SEN@TOR آنلاین نیست.
    کاربر ویژه

    در کشور من ازادي تنها نام يک ميدان است!...
    تاریخ عضویت
    Sep 2010
    محل سکونت
    لبه کارون_ پل سفید
    نوشته ها
    2,398
    پسند شده های دریافتی
    457
    پسند شده های ارسالی
    571
    نوشته های وبلاگ
    40

    آنتی ویروس شما سیستم عامل کامپیوتر شمامرورگر شما

    جنسیت شما ؟ حالت من

                       شهرت :1409


    ویترین مدال ها

    پیش فرض

    زیارتگاه سید محمد ابو تاوه در آبادان


    سید محمد معروف به سید محمد ابوتاوه از سادات بزرگ شهر آبادان بوده است که متاسفانه علیرغم زندگی بسیار پر برکت خویش که بیشتر آن نیز در همین شهر آبادان سپری گردید، کمترین اطلاعات ممکن را در مورد ایشان در اختیار داریم، که شاید علت این امر نیز از یک سو قدمت و از سوی دیگر گفته ها و شنیده های بسیار زیاد در مورد آن بزرگوار بوده که هاله ای از اسطورگی همراه با احترام را بر شخصیت ایشان غالب نموده است.در مورد سید محمد می دانیم که ایشان از سادات موسوی که جد بزرگوارشان حضرت موسی بن جعفر(ع) بوده و از سادات بحرین می باشند که در سن جوانی بر اثر اختلافات قومی و با کشتی به شهر آبادان مهاجرت نموده و در همین شهر نیز سکنی می گزینند، البته برادر ایشان سید احمد نیز یکی از سادات محترم آبادان بوده است که هم اکنون مدفن ایشان در نزدیکی بازار جمشید آباد واقع می باشد.در اینکه ایشان در هنگام ورودشان به آبادان متاهل بوده و یا اینکه هنوز همسری اختیار ننموده بودند چیزی نمی دانیم ولی آنچه که از نوادگان ایشان شنیده ایم حاکی از آن است که ایشان صاحب هشت فرزند، پنج فرزند پسر و سه فرزند دختر بوده اند که پسر بزرگ ایشان سید علی (مدفون در تانکی ابوالحسن) و دختر بزرگ ایشان علویه فاطمه(یا به قولی علویه حلیمه) بوده که بعدها به همسری سید عباس یکی دیگر از سادات مکرم شهر آبادان در می آید، پس بدین ترتیب جناب سید محمد ابوتاوه پدر همسر سید عباس بوده و سادات ابوتاوه دایی های سادات سید عباس می باشند.
    در کتاب آبادان به قلم محمد سیگارودی و در...
    ویرایش سال 1357 خورشیدی آمده است: « در شهر آبادان تنها یک امامزاده وجود دارد، که به حسینیه سید محمد مشهور می باشد و مساحت کل آن 380 متر مربع و سطح زیر بنای آن 185 متر مربع است. ایجاد بنای این زیارتگاه به سال 1276 هجری قمری میرسد. سال تولد سید محمد 1106 ه.ق و سال وفات وی نامشخص است».
    هر چند که آمار و اطلاعات وارد شده در کتاب آبادان به قلم محمد سیگارودی دارای اشکالات بسیار زیادی می باشد و بعضاً اتکاء به آن باعث انحراف پژوهشگران زیادی گردیده ولی به هر حال ندرتاً می توان به برخی از گفتار آن نیز اعتماد کرد.....همانطور که دیدید در نوشتهء بالا نیز ایشان دچار خطا گردیده و زیارتگاه سید محمد را تنها امامزادهء شهر آبادان ذکر نموده اند در حالی که در همان زمان زیارتگاه سید عباس نیز در ایستگاه 12 برقرار بوده و مورد توجه عامهء مردم آبادان و سایر شهرها نیز بوده است.به هر حال ایشان در همین کتاب و در همین ویرایش خویش سال تولد جناب سید محمد را سال 1106 ه.ق و تاریخ بنای این مکان متبرک را در سال 1267 ه.ق ذکر نموده است، یعنی از نظر ایشان این حسینیه 161 سال پس از ولادت ایشان بنا گشته که البته از نظر اینجانب نه این تاریخها و نه موضوع مدفن به هیچوجه صحیح و مقرون به صحت نمی باشد و اعتقاد بر این دارم که این حسینیه در زمان حیات سید محمد نیز وجود داشته و ایشان در واقع در حسینیهء خودشان مدفون گشته اند که دلایل آن را نیز به شکل خلاصه ذکر خواهم نمود(دلایل بسیار مستندی را برای این موضوع و موضوعات دیگر به شکل مفصل و مشروح در کتاب دیار آشنای خویش آورده بودم که متاسفانه به شکل کاملاً مشکوک در ممیزی وزارت ارشاد آنزمان غیر قابل نشر اعلام گردید ولی با کمال تعجب مشاهده نمودم که مدتی بعد این مطالب توسط دوستان!!! و در کتاب های دیگران به یغما برده شد، آنهم بصورتی کاملاً گسسته و نا زیبا و بدون اینکه نامی از حقیر برده شده باشد و یا مجوزی حتی بصورت شفاهی اخذ نموده باشند، قسمتهایی از این نوشته ها را بنده صرفاً جهت مطالعهء شخصی در اختیار آنها قرار داده بودم که مسلماً رونوشت برداری گردیده ولی در عجبم که آن بخشهایی که فقط در اختیار بنده و وزارت محترم ارشاد قرار داشته است چگونه به دست این حضرات رسیده است).
    1-تاریخ وفات جناب سید عباس در چند منبع معتبر سال 1340 ه.ق ذکر گردیده که با توجه به واقعیات تاریخی موجود و نیز بررسی سن تنها بازماندهء ذکور آن بزرگوار یعنی جناب سید یاسین و حدسیات و شنیده ها در مورد سن با برکت ایشان در هنگام وفات و نیز اطمینان به اینکه دختر بزرگ سید محمد، همسر مرحوم سید عباس و مادر سید یاسین بوده است ،بخودی خود این تاریخ ها را در مورد ولادت و وفات سید محمد بی اعتبار می سازد.
    2- در وصیت نامهء سید علی فرزند ارشد مرحوم سید محمد اذعان به دفن پدر بزرگوارشان در محل حسینیهء خود آن بزرگوار گردیده است.
    3- اصولاً در این مکان گورستانی وجود نداشته که آن بزرگوار در آن دفن گردیده شده باشند و چنانکه در قدیم رسم بر این بوده که اهل کرامت را در خانه و یا مسجد و حسینیهء خودشان تدفین می نموده اند، سید محمد نیز در حسینیهء خویش که در واقع محل قضاوت و به قضا نشستن ایشان نیز بوده دفن گردیده است، چنانکه این موضوع در مورد فرزند آن بزرگوار یعنی جناب سید علی نیز صدق نموده و پیکر آن سید مکرم نیز بنابه وصیت خود ایشان در خانه و حسینیهء محل عبادت او در محل تانکی ابوالحسن کنونی تدفین می گردد(تصویر وصیتنامهء آن بزرگوار نیز به خط خودشان در همین مطلب آورده شده است).
    4- ما میدانیم و اطمینان کامل داریم که سید علی فرزند ارشد سید محمد حداقل تا سال 1352 هجری قمری در قید حیات بوده اند ،که اگر عمر مبارک ایشان را حتی 70 سال نیز در نظر بگیریم ، یعنی ایشان را متولد به سال 1278 ه.ق بدانیم، و تاریخ ولادت سید محمد پدر ایشان را از نظر محمد سیگارودی بپذیریم، تفاوت و اختلاف سن این پدر و پسر چیزی مطابق با 172 سال خواهد بود!!! که غیر قابل تصور و باور است.
    دلایل زیادی دیگری نیز برای رد این نظریه در دست دارم که اینک مجال طرح آنها نیست و به همین مجمل اکتفاء می نمایم.
    شغل شریف سید محمد احتمالاً قضاوت بوده و ایشان قاضی شهر آبادان بوده اند ولی به هر حال می توان با قاطعیت اعلام نمود که آن بزرگوار علاوه بر اشتغال به قضاوت، به نخل داری و کشاورزی نیز مبادرت می ورزیده اند و دلیل اینجانب نیز وجود اسناد رسمی به جا مانده از حدود 90 سال پیش می باشد که بر اساس این اسناد، نخلستان مربوط به سید محمد که دیگر در بین وراث آن بزرگوار تقسیم گردیده بود بصورت یکجا به دکتر راول پاکستانی(هندی؟؟؟) که از اطباء قدیم آبادان بوده اند فروخته شد.محل این نخلستان ،در خیابان کنونی اروسیه واقع بوده و تا رودخانهء بهمنشیر امتداد می یافت و در واقع خیابان اروسیه فعلی در زمانهای پیش از این، محل نخلستان خانوادهء محترم سید محمد ابوتاوه بوده است.
    شاید دانستن این موضوع خالی از لطف نباشد که در زمان پیشتر نهر آب بزرگی که از اروند رود جدا گردیده بود و به بهمنشیر میریخت و در واقع وظیفهء آبیاری نخلستان سید محمد را بر عهده داشته، مستقیماً از مقابل همین زیارتگاه می گذشته است و هنوز هم برخی از سالمندان شهر آبادان این نهر آب و آن پنج عدد کندهء درخت نخل را که به عنوان پل در کنار هم قرار داده بودند و بر روی این نهر گذاشته بودند به یاد می آورند، از جمله مرحوم حاج آقا آشتیانی که از کسبهء خوشنام شهر آبادان بودند و من در سال 1379 جهت انجام تحقیقات در شاهین شهر اصفهان به ملاقات ایشان رفتم دقیقاً این رودخانه و آن تنه های درخت خرما را به یاد می آوردند و علیرغم سن 92 سالهء خویش توانستند براحتی شکل و نحوهء قرار گرفتن این پل درختی را بهمراه جزییات برای من روی کاغذ رسم نمایند که هنوز هم این برگه را نزد خودم نگهداشته ام(ایشان پنج سال پس از این ملاقات و در سن 97 سالگی در شهر اصفهان دارفانی را وداع گفتند،روحشان شاد باد که از دوستداران این زیارتگاه و شهر آبادان بودند).البته یکی از مهندسین اولیه سازندهء پالایشگاه آبادان نیز در نامه هایی که به نامزد خویش به نام رزماریا در لندن نوشته است به وجود یک زیارتگاه در شهر آبادان در مقابل نهر آب و در میان یک نخلستان بزرگ اشاره می کند، و می نویسد که مردم این شهر بسیار به این مکان اعتقاد دارند و روستاییان از دور و نزدیک با قایقهای محلی و کوچکشان به زیارت این امامزاده می آیند....
    در مورد کرامات آن سید بزرگوار در زمان حیات شریفشان ،بسیار گفته اند و داستانهای زیادی از ایشان نقل شده ولی شاید مشهورترین این روایات که اتفاقاً باعث ملقب شدن ایشان به ابوتاوه گردیده است، این نقل می باشد:
    روزی از روزها که جناب سید محمد به قضاوت نشسته بودند، چند نفر را به جرم اینکه مالی را به سرقت برده اند به نزد ایشان می آورند، سید محمد سعی بسیار می نماید تا آنها را راضی به اعتراف نماید ولی هیچکدام از آنها این اتهام را نمی پذیرند و زیر بار این سرقت نمی روند، تا اینکه در این میان جناب سید محمد چاره ای می اندیشد و دستور می دهد تا ماهیتابه ای را بر روی آتش گذاشته و داغ کنند و صبر می نمایند تا این تابه(تاوه) از شدت گرما سرخ گردد، سپس آن بزرگوار از آن متهمین می خواهد تا یکایک به کنار تابه آمده و زبان خویش را بر تابه بکشند و به آنها می گوید: آنکس که بی گناه باشد به اذن خداوند این جسم داغ بر او سرد و بی ضرر خواهد بود و آنکس که مقصر باشد، خواهد سوخت....این افراد به کنار آن تابهء داغ آمده و هر یک زبان خود را بر این تاوه می کشیدند ،بدون آنکه کوچکترین آزاری به آنها برسد، در همین هنگام آنکس که مقصر اصلی بود و سرقت را انجام داده بود به گناه خویش اعتراف نموده و عذر خواهی می نماید، که پس از پخش شدن این خبر بین مردم و اطلاع عامه از این کرامت سید محمد، احترام ایشان در نزد مردم بیشتر شده و نیز به« سید محمد ابوتاوه »به معنای سید محمد صاحب تابه ملقب می شود.
    در اینکه این تاوه حاوی روغن داغ، عسل و شیرهء خرما و یا خالی از هر چیز دیگری بوده است روایات متفاوتی از سوی نوادگان آن بزرگوار نقل شده ولی به عقیدهء بنده شاید این عمل سید محمد در واقع نوعی تدبیر قضایی برای رسیدن به واقعیت بوده است، بدین معنا که ایشان پس از داغ نمودن تاوه بر روی آتش و درخواست از متهمین جهت لیسیدن این تاوهء داغ و ملتهب از حرارت،با توجه به اطلاع از احترام و اعتقاد مردم به شخصیت خویش و نیز ترس مردم از چنین عقوبتی، بدینوسیله باعث اعتراف فرد یا افراد خاطی می گردیده اند و در حقیقت هیچکدام از متهمین اعم از مجرم و بی گناه، زبان خویش را به این تابهء داغ نمالیده اند، در روایات کهن اسلامی نیز از اینگونه تدابیر قضایی بسیار به چشم می خورد از جمله قضاوتی که حضرت علی(ع) در بین آن دو زن که هر دو مدعی مالکیت کودکی را داشتند نمود و از قنبر غلام خویش خواست تا ذوالفقار را بیاورد و آن کودک را از وسط به دو نیمهء مساوی تقسیم نماید که در واقع خود مولا علی(ع) نیز می دانست که اینکار را نمی کند بلکه صرفاً نوعی تدبیر قضایی جهت رسیدن به واقعیت بوده است(و خداوند بر هر چیزی عالمتر است)
    از سرنوشت این تاوه هم در حال حاضر خبری در دست نداریم، فقط اینقدر می دانیم که این تاوه تا سال 1361 یعنی تا دو سال پس از شروع جنگ تحمیلی در اختیار یکی از نوادگان آن سید مکرم قرار داشته و در همان زمان و در کمپB(شهرک شهید صباغان) در شهر سربندر مفقود گردیده و دیگر اثری از آن یافت نشده است.در حال حاضر نیز نوادگان آن بزرگوار در تمامی شهرهای خوزستان از جمله سربندر،آبادان،خرمشهر،اهوا ز و.... پراکنده بوده و با نام خانودگی تهامی،طوهامی، توهامی و.... مشهور هستند که از جملهء این افراد می توان به سید ابراهیم تهامی نوهء سید محمد، فوتبالیست اسبق تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران اشاره نمود.
    این زیارتگاه در دوران دفاع مقدس متحمل خسارات فراوانی گردید که پس از پایان جنگ و آغاز دوران سازندگی، بازسازی شد و در سال 1378 نیز از سوی ادرهء اوقاف شهرستان آبادان ضریح فلزی بر مزار مطهر آن بزرگوار تعبیه شد....در حال حاضر متاسفانه در بین ادارهء اوقاف شهرستان آبادان و خانواده های منسوب به آن بزرگوار اختلافاتی بر سر مداخل این زیارتگاه وجود دارد.











    منبع: ابادان بلاگ
    من ان گلبرگ مغرورم که می میرم ز بی ابی
    ولی با منت و خواری پی شبنم نمی گردم

  12. 7 کاربر از پست مفید SEN@TOR سپاس کرده اند .


  13. #17
    afrooz آنلاین نیست.
    کاربر فعال بخش آرایش و زیبایی

    همش هوس تورو داره دلم....
    تاریخ عضویت
    Sep 2010
    محل سکونت
    ممکو
    تحصیلات
    شیمی محض
    سن
    23
    نوشته ها
    2,380
    موبایل
    Arc S
    پسند شده های دریافتی
    4510
    پسند شده های ارسالی
    2152

    آنتی ویروس شما سیستم عامل کامپیوتر شمامرورگر شما

    جنسیت شما ؟ حالت من

                         شهرت :15553


    ویترین مدال ها

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط anoosh نمایش پست ها
    آبادان شهر فرنگه ... غروباش خیلی فشنگه ... د دخترونش نازن ... خوشگل و طنازن ... پسرونش مهربونن ... همه خوش تیپ و اعیونن........


    دقیقا
    زدی توخال


  14. 7 کاربر از پست مفید afrooz سپاس کرده اند .


  15. #18
    rama_rahim آنلاین نیست.
    Junior Member

    تاریخ عضویت
    May 2011
    نوشته ها
    1
    پسند شده های دریافتی
    0
    پسند شده های ارسالی
    0

    آنتی ویروس شما سیستم عامل کامپیوتر شمامرورگر شما

    جنسیت شما ؟ حالت من

     شهرت :0

    پیش فرض

    كا اوبدان ،‌ اوبودان كا
    چاكر همتونوم

  16. 5 کاربر از پست مفید rama_rahim سپاس کرده اند .


  17. #19
    setareh1 آنلاین نیست.
    کاربر ویژه

    و تو در پناه خدایی و خدا هرگز دیر نمی کند......
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    مشهد
    نوشته ها
    1,859
    پسند شده های دریافتی
    799
    پسند شده های ارسالی
    771
    نوشته های وبلاگ
    247

    آنتی ویروس شما سیستم عامل کامپیوتر شمامرورگر شما

    جنسیت شما ؟ حالت من

                         شهرت :3419


    ویترین مدال ها

    پیش فرض

    زنده باد ایران

  18. 5 کاربر از پست مفید setareh1 سپاس کرده اند .


  19. #20
    anoosh آنلاین نیست.
    حرفه ای

    هر که به این خانه درآید نانش دهید و از ایمانش مپرسید ...
    تاریخ عضویت
    May 2009
    محل سکونت
    رویان مازندران
    نوشته ها
    5,921
    پسند شده های دریافتی
    14063
    پسند شده های ارسالی
    14953
    نوشته های وبلاگ
    16

    آنتی ویروس شما سیستم عامل کامپیوتر شمامرورگر شما

    جنسیت شما ؟ حالت من

                         شهرت :30799


    ویترین مدال ها

    پیش فرض

    تبلیغات


    به آبادانیه میگن با مخابرات جمله بساز میگه مخا برات گل بخرم



















  20. 2 کاربر از پست مفید anoosh سپاس کرده اند .



 
صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربران خواننده این موضوع : 1

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

اکنون ساعت 06:58 AM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.

Powered by vBulletin® Version 4.2.0
Copyright © 2014 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
SEO by vBSEO